Kantarellsoppa utan kantarellfond?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag har fått en rejäl omgång nyplockade kantareller av min granne och skulle gärna vilja göra kantarellsoppa på dem. Alla recept jag hittar kräver dock kantarellfond, vilket inte finns att få tag på här i Skottland. Fond överlag är väldigt ovanligt men jag bör kunna få tag på grönsaksfond. Funkar det, eller måste det absolut vara kantarellfond? Jag ser att det annars finns recept för att göra egen fond, men skippar gärna det steget om möjligt då jag har ont om både tid och energi just nu.

Ett alternativ vore risotto, men även där hittar jag främst recept som innefattar kantarellfond.
 
Jag har fått en rejäl omgång nyplockade kantareller av min granne och skulle gärna vilja göra kantarellsoppa på dem. Alla recept jag hittar kräver dock kantarellfond, vilket inte finns att få tag på här i Skottland. Fond överlag är väldigt ovanligt men jag bör kunna få tag på grönsaksfond. Funkar det, eller måste det absolut vara kantarellfond? Jag ser att det annars finns recept för att göra egen fond, men skippar gärna det steget om möjligt då jag har ont om både tid och energi just nu.

Ett alternativ vore risotto, men även där hittar jag främst recept som innefattar kantarellfond.
Finns det svampbuljongtärning? Eller kycklingbuljong? Borde funka med 😊
 
Har aldrig använt svampfond i svamprätter! Den egna svampen ger massor av smak :) Bra lök kan vara vettigt att ta, typ schalottenlök, och en skvätt sherry eller vitt vin om man vill.

Till risotto funkar grönsaksfond.
 
Stek lite finhackad lök med kantarellerna. Häll på grädde. Mixa. Krydda mer om du behöver. Spara eventuellt några små fina efter stekningen att lägga i soppan som garnering. För att få ännu krämigare, häll i mjukost.
 
Har man lite tid (x antal h) över och vill använda fond som "smakgrund" så kan man koka en egen.

Grunden är klassisk mirepoix. Dvs lök, selleri, purjo och morot och den är desamma oavsett om du kokar själva fonden på nöt, fågel eller lamm.

Vill man ha en ren grönsaksfond, så lägger man till ex.vis rotselleri, palsternacka, jordärtskocka etc till grunden.

Kokar man den på ben, så bryner man benen först.

Enda nackdelen med att koka egen fond är att det tar tiiiid och det går åt hyfsad mängd råvara, för att få en liter färdig produkt.

Fördelen är att det blir gigantiskt mycket mer och godare smaker, än något man köper.
 
Jag har fått en rejäl omgång nyplockade kantareller av min granne och skulle gärna vilja göra kantarellsoppa på dem. Alla recept jag hittar kräver dock kantarellfond, vilket inte finns att få tag på här i Skottland. Fond överlag är väldigt ovanligt men jag bör kunna få tag på grönsaksfond. Funkar det, eller måste det absolut vara kantarellfond? Jag ser att det annars finns recept för att göra egen fond, men skippar gärna det steget om möjligt då jag har ont om både tid och energi just nu.

Ett alternativ vore risotto, men även där hittar jag främst recept som innefattar kantarellfond.
En fråga. Är recepten anpassade efter konserverade eller färska kantareller? De senare har ju mycket mer egen smak. (och man ska behålla vätskan de släpper ifrån sig när man förväller dem, för att bevara smaken...)
 
Tack för alla råd! Vad skönt, det låter ju som att det löser sig även utan kantarellfond. Testar nog helt utan fond först och skulle jag tycka att det saknas något när jag smakar av så är det ju bara att pytsa i lite grönsaksfond i så fall.

Jag brukar byta ut till grönsaksfond hejvilt i vanliga fall och har ganska gott självförtroende i köket överlag, men eftersom det nu rörde sig om något jag aldrig lagat förut och dessutom en så pass unik ingrediens (grannen körde 2 timmar norrut för att plocka dessa kantareller) kändes det säkrast att kolla med er först :)

Och ni kan vara lugna, både schalottenlök, grädde och vin är med i planen! Funderar dock på att testa med sherry istället, det lät ännu godare :d
 
En fråga. Är recepten anpassade efter konserverade eller färska kantareller? De senare har ju mycket mer egen smak. (och man ska behålla vätskan de släpper ifrån sig när man förväller dem, för att bevara smaken...)
Färska! Bra att veta om vätskan, nu blir det en oklarhet mindre när jag sätter igång och lagar :)
 
Tack för alla råd! Vad skönt, det låter ju som att det löser sig även utan kantarellfond. Testar nog helt utan fond först och skulle jag tycka att det saknas något när jag smakar av så är det ju bara att pytsa i lite grönsaksfond i så fall.

Jag brukar byta ut till grönsaksfond hejvilt i vanliga fall och har ganska gott självförtroende i köket överlag, men eftersom det nu rörde sig om något jag aldrig lagat förut och dessutom en så pass unik ingrediens (grannen körde 2 timmar norrut för att plocka dessa kantareller) kändes det säkrast att kolla med er först :)

Och ni kan vara lugna, både schalottenlök, grädde och vin är med i planen! Funderar dock på att testa med sherry istället, det lät ännu godare :d

Sherry är jättegott att ha i... men vill en att svampen ska sjunga (oavsett svamp) så är det madeira den vill dricka ;) Gärna en sercial :love:
 
En fråga. Är recepten anpassade efter konserverade eller färska kantareller? De senare har ju mycket mer egen smak. (och man ska behålla vätskan de släpper ifrån sig när man förväller dem, för att bevara smaken...)
Dum fråga kanske, men förväller du färska kantareller även om du ska använda dom direkt i matlagningen?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp