Kaos framhoppningar-regler

meadow

Trådstartare
Äe det bara jag el finns det nadra som tycker att det har blivit sämre med framhoppningarna? följs regler och vad händer om de inte följs?

har tävlat lok/reg/nat i många år på både ponny och häst och tycker att det bara blir värre tom farligt.

sista 3 tävlingarna har varit kaos...

Vi i familjen försöker alltid följa alla regler.. allt ifrån att alltid ha nrlapp-rätt utrustning till att vara ödmjuk och följa regler vid framridning och inne på banan..... varför gör inte andra det?

lillasystern tävlar ponnyhingst och jag är alltid med henne på frmahoppningarna, talar om för andra att det är en hingst( både för barnen och föräldrar) men det tas ingen hänsyn alls. ungarna rider gärna nästan på honom el stannar på spåret precis framför. nu är han snäll och systern är noga med att rida med avstånd men andra är DÅLIGA på att visa hänsyn

Ponnyföräldar och framhoppning = kaos. det höjs ofta när man rider på hinder fast man skrikit hoppning-sist stod det tom en mamma inne i oxern( ja mellan fram och bakbom) och höjde fast det var ekipage på väg mot hindret.
i helgen gick jag själv omkull med en ungponny då det helt plötsligt skrittade ett ekipage bakom räcket fast man skrikit hoppning räcke-kollat att allt var fritt och red på. fick ta en panikförhållning.ponnyn hoppade endå men gick omkull. fick inte ett förlåt från ryttaren el mamman- sen när skrittar man bakom hindret. ungefär lika ofta som man skrittar på spåret vilket typ alltid händer på dagens tävlingar.

Storhästtävlingar: b-kändisarna gör som de vill- sista reg/nat för någon vecka sedan rullades det ut galoppbom framför räcket som ändrades efter att rytttarens häst inte var snabb nog i frambenen-inte en chans att jag rider på ett hinder med felaktiga avstånd på en framhoppning.
nästa klass fick jag inte en chans att hoppa oxern innan start då ETT ekipage möblerade om genom att straffstanna hästen i hindret el vägrade-rev ner det-satt på volt framför så ingen annan hann komma imellan och till sist flyttade man hindret för underlaget var dåligt just där.

var är egentligen domarna? jo på storhäst tävlingen satt H..n ute och solade i det fina höstvädret på ponnytävlingarna vet jag inte-såg inte personen alls.

eftersom att det inte alls följs regler på framhoppningarna hade det varit bra om domaren var där för allas skull.

nu är inte alla domare dåliga-finns många bra som vågar säga ifrån-som är bra att prata med om man behöver hjälp mm. men vissa(speciellt) de äldre är både sura och lata.

dessutom efterlyser jag tydligare regler när det är flera ekipage inne på banan. herregud vad det kan bli farligt ibland. fick själv vända ifrån ett hinder på en tävling i höst då det helt plötsligt var ett ekipage framför mig och hindret som skulle hoppas. lillasystern fick vika av för ett mötande ekipage sist inne på banan som kom i galopp under hennes ritt.. själv skrittar vi inne på banan och håller oss undan medans föregående ekipage hoppar och tänker att ridhuset är deras under ritten...från start till mål
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Nu har jag bara varit på pay n jump detta året pga litet barn men jag har inte stött på några större problem.
Kanske (mycket troligt) är det värre på ponnytävlingar med alla nervösa föräldrar. Man märker direkt på hästtävlingar vilka som är fd ponnyryttare och har mamma eller pappa med ;)
Sen är jag väl lite tuff på framhoppningen också, är någon ivägen pga slarv/nonchalans så får dom minsann veta det :devil:
Har skrämt mer än en medhjälpare som börjat mecka med hindret fastän man är mitt i anridningen.
Har även tömt en hel framhoppning på ryttare och medhjälpare när funktionärerna tappat kontrollen, ut med alla och in med dom som hade rätt att vara där.
Oftast kan kaos bero på att funktionärerna inte vet vad dom bör ha koll på och vågar inte säga till. Då får man antingen hjälpa dom på traven eller gå till tävlingsledningen och be dom ta tag i problemet.
Om tillräckligt många inte accepterar kaoset så kommer det att bli bättre.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Jag höll på att få hoppa över ett ekipage på senaste tävlingen som gjorde något lika begåvat som den du råkade ut för: vände in från spåret och ställde sig bakom oxern när jag är ett språng ifrån, och jag ropar innan jag vänder upp både högt och tydligt! Fanns inte en chans att jag skulle kunna stanna eller vända från hindret, som tur var har jag en häst som är smartare än ryttaren bakom hindret så hon löste det med att hoppa snett som bara den, fick ändå snedda lite över baken på hästen :cool:
Lokaltävling är rena självmordet stundvis, och detta var ändå en 110-klass...
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Herregud! Vad glad jag är att jag peppar peppar aldrig stött på sånt där i min gren. Vill folk dö? (syftar på personer i och bakom hinder).

En lösning på problemet hade ju varit att ha en ordningshållande funktionär (nu menar jag inte a la ordningsvakt med bricka som kastar ut folk handgripligen utan som helt enkelt ser till att där är ordning och som är villig att ta diskussioner med föräldrar och ryttare och eventuellt tillkalla domare om det behövs). Trist om det ska hända olyckor innan någon agerar.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Bästa tävlingsplatserna är dom där det finns två-tre hinderfunktionärer som enbart har till uppgift att höja/sänka och kratta.
Då håller sig många andra medhjälpare sig därifrån och vi som rider får en lugn och rättvis framhoppning.
:love:
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Tycker framhoppningar (både storhäst och ponny) endast brukar fungera ok ifall det finns tydliga regler och funktionärer på plats som kollar att reglerna hålls. Att domaren inte hinner titta på framhoppningen hela tiden är inte så konstigt men det borde alltid vara någon som gör det.

Föräldrar/tränare/annat löst folk har INTE på framridningsbanan att göra utan ska stå utanför både för sin egen och andras säkerhet och saboterar man för andra ekipage ska man bli diskad!

När jag själv tävlade hingst brukade jag ha en stor röd rosett i svansen för att folk skulle ha lite respekt i alla fall. Inte för att hästen någonsin sparkades men han blev definitivt okoncentrerad ifall någon red upp i rumpan på honom. Har märkt att varningar om att "du gör dig illa om du kommer för nära för hästen sparkas" fungerar mycket bättre än att be folk hålla avstånd på ett snällt sätt.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

*KL

Ni har nog varit på fel ställen och tävlat!
Men om man nu råkar ut för det så tar man sig tid att gå och påpeka detta i sekretariatet och ber dom kontakta överdomaren eller hos tävlingsledaren. Maila också gärna tävlingsledning efter tävlingen och informera om att det här kan de göra mycket bättre nästa gång.

Ingår det inte i Gröna kortet-kurserna hur man ska bete sig och vad man får göra och inte? Möjligen borde alla ryttare tvingas gå en repetionskurs då och då?

Sist vi hade en lokal hoppning (några veckor sen) var jag som tävlingsledare samt överdomaren nere vid framridning och framhoppning titt som tätt och kollade att allt flöt. Nu hade vi iof vuxna funktionärer (2 för krattning/höjning och 1 som hade koll på vilka som var inne på framhoppningen (max 6 ekipage), ropade in nästa och informerade ryttare när deras start närmade sig och de behövde gå upp till tävlingsbanan) som höll lite ordning. Minns bestämt att överdomaren skicakde upp medhjälpare som försökte pilla på hindren med just motiveringen att det stör de andra ryttarna och "du har inte frågat övriga ekipage om det är okej att sänka oxern" osv. Har för mig att överdomaren också sa att det var krav på hinderfunktionärer vid lokal? Men det kanske inte stämmer? (Det borde ju i så fall vara ett krav!)

Vi hade en ryttare med mamma som försökte "köra över funktionärerna" och mamman fick en rejäl utskällning av överdomaren just för att de störde de andra ekipagen. Dessutom hade vi ett ryttar-pucko som tyckte hon skulle longera sin häst inne på framridningen (hur tänker man då?!) men hon blev ivägskickad av de andra ryttarna pronto (tom så snabbt att vi inte hann få dit överdomaren för att prata med henne).
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Har då aldrig hört att dom måste ha hinderfunktionärer på lokal tävling?!
Kommer inte protestera om det skulle vara så.
Om man nu har hinderfunktionärer så är det viktigt att dom faktiskt hjälper ryttarna och inte bara sätter hinderna på klassens höjd och går.
Det är långt ifrån alla hästar och ryttare som tycker om att hoppa fram på lilla krysset för att sen ge sig på ett en meters hinder.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Framhoppningar är ofta rena mardrömmen. Är själv ponnyförälder och försöker så gott jag kan följa de regler som finns, inte minst av säkerhetsskäl. Det stora problemet, som jag ser det, är att det antingen saknas funktionärer helt (inte alls ovanligt) alternativt att de funktionärer som står vid framhoppningen inte har klart för sig själva vad som gäller och inte förmår hålla ordning. I lördags var vi på en regional tävling som var under all kritik säkerhetsmässigt sett. Framridning och framhoppning var i samma ridhus, som var stort, men det fanns ingen som helst kontroll på hur många ekipage som fick vara inom varje område. En ensam funktionär stod vid ingången till ridhuset och bockade litet halvhjärtat av hästarnas namn, utan att styra upp hur många ekipage som fanns där inne. Inga funktionärer fanns vid hindren, utan föräldrar och andra medhjälpare höjde och sänkte hej vilt. Överdomaren syntes inte till på framhoppningen under hela tiden vi var där, vilket var åtminstone en timme.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Framhoppningarna är ofta svåra att få funktionärer till, i alla fall i vår klubb. Folk som tävlar och folk som är med de som tävlar är inte alltid så trevliga och har mycket egna idéer för sig. Man får ha ganska bra pondus om man ska kunna hålla ordning. Men om man då "sätter ribban" tidigt under dagen brukar det sällan vara några större problem utan folk sköter sig efter bästa fömåga.

Senaste ponnyhoppningen gjorde vi, på inrådan från ÖD, så att man bara fick rida i ett varv på framhoppningen. Varvet växlades mellan varje klass. Funkade kanonbra faktiskt! Kom fram flera medhjälpare till funktionärerna och tyckte det hade funkat mycket bättre. Alltid roligt när man provar något nytt som faller väl ut :) När vi hade hästhoppning däremot blev det inte så då den ÖD som vi hade då inte tyckte det var ett bra system.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Hur mycket plats hade ni om ni kunde hålla alla ekipage i ett varv?
På dom tävlingsplatser jag varit så är det inte många (nog ingen inomhus) som man kan rida an på alla tre hinderna från samma varv.
Undrar hur ni fick ihop det rent praktiskt?

Jag står förresten gärna på framhoppningen om jag är funktionär, har både bra röstresurser och ryggrad :-)
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Jag tycker som du att det ofta är kaos på mindre ponnytävlingar,lokala och regionala.Däremot brukar ordningen vara bättre på nationella tävlingar,där är ryttarna lite mer rutinerade och funktionärerna vanare.
Största problemet är att ryttare står i vägen när man ska hoppa,skrittar på spåret,fepplar med täcken och spänner sadelgjord mitt framför hindrena etc.
Att sänka och höja hinder måste få vara tillåtet,men man får vänta på sin tur och samordna med andra ryttare som också vill sänka/höja.
Kommunikation med andra ord!!
I helgen när vi var på regional tävling med en yngre ponny stod två små fnissande flickor utanför framhoppningen,ingen banpersonal där inne alls och de hade ingen koll på att man bara fick rida i ena varvet,dessutom hoppades räcket och oxern från varsitt håll,det har jag aldrig varit med om förr.......
Bra funktionärer till framhoppningen ska gärna ropa klart och tydligt ryttarens namn,ha koll på att rätt antal ekipage är där inne och gärna kolla upp de som går in att de tar av täcken etc utanför.
Det får gärna finnas någon som krattar lite och hjälper till att ändra hinderhöjden:)
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Ridhuset är 20x43 m, klasserna var från gamla LD-10 upp till LB. Ponny då. Men samma system har använts på hästtävling 80-100 cm i en paddock med mindre mått och det gick det med. Jag skulle kunna våga mig på att måla i paint senare idag om det behövs :p

Och jag tycker det låter som om du är fullt kapabel att göra ett bra jobb på framhoppningen! Det är guld värt när man är arrangör att ha bra funktionärer där eftersom det gör hela tävlingen mycket bättre när det är ordning där :)
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Det är det som är vitsen, om man har en framhoppning i bara ett varv.
Räcket hoppas från ena hållet och oxern från andra hållet.
Man ska skritta på spåret och trava/galoppera innanför spåret.

Jag har varit på en tävling som hade det så, och jag vet inte riktigt vad jag tycker om dom reglerna.....
Nästa gång vi kom till samma ställe så hade dom tagit bort det och körde "som vanligt", så det verkade inte vara ngt lyckat koncept ändå.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

kl

När jag är funktionär brukar jag ofta hamna på framhoppningen för att "det behövs nån med skinn på näsan" :angel:
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Missade placering på tävling nyligen då nästa ekipage stog i vägen i omhoppningen= fick ta monsterlång väg runt. Kan tyckas att man inte ska behöva gå upp till arrangörerna och säga till, utan att domaren ska agera direkt efter ritten. Var endast rutinrunda och orkade inte tjafsa om placering på denna nivå, men blev måttligt irriterad på ryttaren som inte ursäkade sig.

En av mina hästar sparkar och måttar åt andra hästar. (Ung under utbildning) Brukar meddela detta (+ röd rosett) när jag går in på framridningar. Likt förbannat rider folk upp i rumpan på oss!
I höstas ramlade en tjej av på framhoppningen, tre pers jagade runt den lösa hästen. Jag ropade åt dem att istället se till att den inte kom nära min förrän jag hunnit ut därifrån för att min sparkade. Någon som lyssnade? Nej. På hästryggen är man i detta fall rätt hjälplös, hästen kom såklart fram till oss och följde med oss när jag försökte gå ut, min häst tryckte upp den mot staktet och stod och måttade till följd.

Jag undviker lokala tävlingar så mycket jag bara kan. Regionala är bättre men inte bra. Brukar tex undvika tävla 90, bättre att träna hemma tills unghästen kan gå 100 iaf och regionalt.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Det är det som är vitsen, om man har en framhoppning i bara ett varv.
Räcket hoppas från ena hållet och oxern från andra hållet.
Man ska skritta på spåret och trava/galoppera innanför spåret.

Jag har varit på en tävling som hade det så, och jag vet inte riktigt vad jag tycker om dom reglerna.....
Nästa gång vi kom till samma ställe så hade dom tagit bort det och körde "som vanligt", så det verkade inte vara ngt lyckat koncept ändå.

Men vänta lite här nu!Att skritta på spåret inne på framhoppningen är väl inte det bästa?
Vill man pausa lite och skritta brukar då åtminstone vi hålla osss ur vägen lite i hörnorna.Tänk dej på långsidorna när du kommer i full galopp och plötsligt någon skrittar där?Oftast är det bara en häst som får plats mellan hindrena och väggen.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Håller med, snabbaste gångarten ska vara på spåret, de andra innanför. Precis som de vanliga ridhusreglerna.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Jag håller fullt med dig, men det var reglerna som stod i Ryttarmeddelandet och som även var uppsatta överallt på tävlingsplatsen.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Tävling Jag har en hopphäst som jag vill träna och tävla med men det blir sällan av då jag nästan aldrig har någon som kan följa med. Jag vet...
Svar
15
· Visningar
1 796
Hoppning Hej! Det är så att något händer i huvudet på mig på framhoppningen på tävlingar, På träningar går det jätte bra att hoppa och vi hoppar...
Svar
7
· Visningar
2 152
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 217
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp