Kaos i tomteverkstaden! (Ulvlek)

heffaklumpen

Trådstartare
Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden!

Vi börjar med reglerna:
- Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara är en lek!
- Hintar är förbjudna! Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier och inte heller "tala om" sin egen roll annat än att man är allmänt god.
- BOP:ar är förbjudna, varje röst ska ha motivering i samma inlägg. Hänvisas till tidigare teorier ska dessa citeras.
- Röster läggs i fetstil typ "godisklubba röstar på Heffaklumpen". Röster får ändras fram till deadline.
- Vid missade röstningar utan att ha sagt till LL i förväg kan man bli kickad från leken. Lägg gärna en säkerhetsröst om du vill vara säker på att inte missa en DL.
- Önskvärt är att varje spelare teoriar om minst två andra spelare per dag.
- Spelare som missar att rösta ska lägga en röst direkt när de upptäcker detta och där ange vem de skulle ha röstat på samt motivera valet.
- För att underlätta för LL så fyller alla på röstlistan efter att de lagt sin röst.
- Icke deltagare får skriva i tråden, men använd gärna OT färg.

Nu till det roliga:
Året börjar gå mot sitt slut, vilket betyder att julen börjar närma sig. För tomteverkstaden innebär det att den mest hektiska perioden på året närma sig - julen.

Men barnens önskelistor som går med bud genom pappan följer samma spår som resten av året och har därmed antingen spårlöst försvunnit eller nått tomteverkstaden trasiga. Nu måste jultomten, tomtemor, Rudolf med röda mulen, renen Dancer och tomtenissarna påbörja sökandet efter barnen i hopp om att få en kopia på deras önskelistor…

ROLLER:
Goda:

- Jultomten - kan vid ett tillfälle i spelet avlägga två röster vid röstning genom att PMa LL. Jultomten har även möjlighet att avbryta en lynchning under spelets gång. När jultomten ser att det är på väg att sluta i snaran för en av deltagarna, kan denne pm:a LL och skriva exempelvis: "Om x får majoritet av rösterna vill jag skona henne”. Detta kan alltså bara ske en gång. Om det blir oavgjort i en röstning, har jultomten utslagsröst, och lotten faller på den deltagare jultomten röstat på. Har jultomten inte röstat eller röstat på en helt annan deltagare, blir det lottning (borgmästare)
- Tomtemor - Överlever en första ulvattack men har inte samma tur om hon attackeras igen (välsignad)
- Rudolf med röda mulen - Rudolf med röda mulen har koll på det mesta i tomteverkstaden. Får sia udda nätter och skydda jämna nätter (lärling 1)
- Renen Dancer - Renen Dancer har koll på det mesta i tomteverkstaden. Får skydda udda nätter och sia jämna nätter (lärling 2)
- Snögubben - har varje dag en extra röst som ska pm:as till LL (behöver inte vara samma som i tråden) (röstfifflare)
- Tomtenissar - Har inga specialförmågor (bybor)

Onda:

- Pappa - Känner till ulvarna, men ulvarna har ingen aning om vem detta är. Ska indirekt försöka hjälpa ulvarna. Visas som god i sior (svart får)
- Barn - känner till de andra ulvarna och får samtala med dessa. Kan käka varje natt (ulvar)

Övriga roller:

- Passagerare i jultomtens släde - Döda goda hamnar bland passagerarna. De får all spioninfo och får välja en rad att skicka till någon levande deltagare. De får inte välja samma deltagare två dagar i rad

Deltagarlista:
1. Idahoe
2. Snurrfian
3. qitis
4. Hedinn
5. hemlig
6. Niyama
7. Aliisa
8. Blacksmithfarm
9. Fio
10. Lobelia
11. cirkus
12. LenaH
13. Vira

Och sist men inte minst, den obligatoriska frågan!
Vad är det bästa med julen och varför? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Älskar att pappan och barnen är de onda! :rofl:

Och eftersom det är en ulvlek så nej, jag har inte fått min roll. ;)
Damned if you do, damned if you don't ;)
Hade det varit tvärt om, dvs att jultomten var ond, så hade någon säkert kommenterat det också :D

Och nej, det kommer ta ett tag att skicka ut rollerna eftersom jag bara kan starta en konversation var tredje minut :cautious::laugh:
 
åh, @hemlig har definitivt en poäng med godis! Och jag gillar att få klappar också. Och att ge en klapp som är så rätt utan att den som får den visste att det var det den ville ha. :)
 
Funderar på vinstvillkor. Räknas fåret med eller ej, alltså när onda är fler än goda?

Lägger till: och jag gissar att goda vinner när alla ulvar är döda, även om fåret lever?
 
Jag har också fått min roll :)

Det bästa med julen är nog att när den är slut brukar det komma snö, alternativt att man gör gott godis :up:
 
Så. Nu ska alla ha fått sina roller. Om det är någon som fortfarande inte fått sin roll så säg till!

Jag kopierade en tidigare trådstart och har visst missat både DL-tider och vinstvillkor. Här kommer det.

Vinstvillkor:
- Goda vinner när alla ulvar är döda.

- Onda vinner när onda är fler än goda.
- Om onda och goda är lika många och båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat kan de onda inte vinna genom lottning. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken fortsätter. Gäller även om t.ex. en ond och en god missar/har ogiltig röst, det som räknas är om de giltiga rösterna är samlade på varsin kandidat.

DL-tider:
Jag föreslår
natt DL kl 09.30 på morgonen och dag DL kl 21.30 på kvällen?
I så fall borde alla välja inför morgonen och röstning sker inför kvällen?

Någon som har åsikter om DL tiderna?

Edit: Första DL blir i så fall imorgon, Fredag, kl 21.30.
 
Det bästa med julen var förr att få skriva en massa rim. :D Nu för tiden har jag lagt ned det där med julklappar, så nu är det bara mysigt att umgås med familjen över god mat och allmänt mysig stämning. :)
 
Jag har hittat hit och det bästa med julen, maten och godis. Jag sörjer uppriktigt att det inte blev något julbord i år, då blir det bara en dag med julmat på det sättet.
 
Tjoho! Jag har hittat hit och fått roll. Känner mig lagom ringrostig så det här blir spännande. :rofl:
Och sist men inte minst, den obligatoriska frågan!
Vad är det bästa med julen och varför? :)
Hm... Det var svårt ju. Att man får tillfälle att umgås med hela familjen (Utom i år då...)

Sen är jag löjligt förtjust i julgodis, både att tillverka och äta! :d
 
Tänkte precis skriva godmorgon, men god kväll känns mer passande :p

Jag vill bara säga att @Vira är med i leken från och med nu. Eftersom leken knappt har börjat och det är så långt kvar tills första DL plus att det fanns en plats ledig så kände jag att det inte fanns någon anledning till att inte erbjuda henne den platsen :)

Välkommen till ulvleken kaos i tomteverkstaden! 🤶🎅
 
Såå... brukade ju alltid räkna på fördelningen av onda och goda, så jag börjar väl där 🙈

13 deltagare.
6 namngivna goda roller och 2 namngivna onda roller.
1/3 är väl ca 4 ish...
Känns väl rimligt? :)
 
Jag har hittat hit, glad över att få vara med så här i sista ögonblicket!

Det bästa med julen är lite svårt att välja, men att klä granen och sätta upp adventsljusen är något av det finaste för mig. December är så himla mörk annars, men julen lyser upp både fysiskt med alla ljus och psykiskt som något att se fram emot :)
 
Såå... brukade ju alltid räkna på fördelningen av onda och goda, så jag börjar väl där 🙈

13 deltagare.
6 namngivna goda roller och 2 namngivna onda roller.
1/3 är väl ca 4 ish...
Känns väl rimligt? :)
Låter rimligt! Man skulle kunna tänka sig 4 barn och 1 pappa i och med att fåret är en "svagare" roll, men låter lite hårt med 8-5 så skulle gissa på 3 barn + 1 får kanske?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 843
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 752
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 558
Senast: Lobelia
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 350
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp