Bukefalos 28 år!

Kaos.. :/ långt..

lynxlady

Trådstartare
Jag separerade från maken i maj efter 9årigt förhållande. Det har varit kaos minst sagt men lugnat sig.
Vi har dålig kontakt med varandra då han inte är typen som nånsin vill prata, så det är bara det nödvändigaste.. Endast jag söker kontakt.

Sonen är 4 år, och jag har en 10åring sen tidigare.
Vi har delad vårdnad, varannan vecka(10åringen också fast med annan pappa då, där allt funkar bra.:)), och byter vecka på dagis så vi ses inte då heller.

Jag har inte mått så bra på rätt länge, sjukskriven pga stress och ångest. Måste byta jobb i första hand.
Sonen (4åringen) är väldigt känslig för stämningar och har mått dåligt vilket resulterat i ont i magen, speciellt på nätterna. Han beskriver det som att han är hungrig, fast det kan vara bara tio minuter efter middagen. Jag har pratat med olika läkare som tagit prover, BVC-sköterskan osv, nu har vi fått en remiss till sjukhuset på barnpsyk för att se. Efter att ha bråkat hela sommaren för att få till nåt vill säga. Han behöver en lugn vardag för att orka, blev bättre när jag varit hemma men nu har det börjat bli värre igen. :(

Dagis vet om detta, vi har diskuterat det ingående.
Dagis har några ggr ringt pga att pappan inte lämnat extra kläder, eller att barnet varit sjukt på hans vecka. Då jag varit hemma och sjukskriven har jag så klart hämtat pojken/lämnat kläder osv. Fyllt igen hans glapp helt enkelt, för barnets skull.

En av mina närmaste väninnor som funnits med i många år gick bakom ryggen på mig med pappan rätt ordentligt, finns inte kvar i mitt liv om jag säger så.

De är i dagsläget tillsammans. Hon bodde i halmstad (jag bor i östersund) och skildes från sin make i sommar. Lämnade sin 3 och 5åring där i två månader utan att träffa dem alls och drog upp hit, bor i en stuga på mammans gård med mitt ex och min son ibland, och nån gång sina egna ungar uppe i det nu på sistone.

Mitt i detta kaos får jag ett samtal från förskolerektorn om att hon kopplat in soc.
Hon har fått en rapport från dagis om att barnet är smutsigt, otillräckliga kläder, att han berättat för dagis att han är ledsen på natten för att han är hungrig. (Jag lämnar inte på dagis om han haft ont på natten så klart, men är tveksam på pappan ibland som inte verkar ta det på allvar.)

Jag fick en chock, pratade med dagis och de säger att vi anser att du kanske borde ha ensam vårdnad..
Alltså jag antar att de gör hembesök osv? Hur går de till väga? Jag har inget att dölja men vill gärna veta? Har lite svårt med oväntade saker, (stressen) får som lite panik.

Igår ringde hennes ex och ville prata, han är jätteledsen för barnens skull som inte förstått varför mamma lämnat dem. Kvinnan i fråga har föreslagit varannan vecka (över 100 mil i veckan på tåg för små barn??) eller att de skulle ta ett varsitt helt enkelt. Hallå, vi pratar inte om att dela upp möblemanget här, det är barn!! :devil:

Jag funderar på att ringa upp soc imorgon och boka ett möte alternativt kolla om vi fått nån handläggare för mer kaos i mitt barns liv känns inte bra, han behöver trygghet.. :crazy:

Mycket vimsig historia känner jag men skulle gärna få lite råd av nån som är insatt, vad tittar de på? Jag vill bara att min pojke ska må bra.. :cry:
 
Sv: Kaos.. :/ långt..

VEM gjorde socanmälan? Var det förskolan? Börja med att ta det lugnt och låt sociala sköta den proceduren det verkar ju som anmälan riktar sig mot barnets far? Kanske han behöver den väckarklockan för att börja tänka och faktiskt ta hand om sonen ordentligt annars bör du ju få enskild vårdnad kanske med stöd av stödfamilj till pojken om du har ett dåligt kontaktnät och behöver vila för att orka?
 
Sv: Kaos.. :/ långt..

Ja, förskolan. Men anmälan blev på oss båda fast dagis säger att han är problemet. Själva situationen är anmäld alltså, inte en person.

Absolut behöver han vakna..
Jag har ett jättestarkt nät, det finns alltid nån om det behövs så jag har inga problem med att orka, det är situationen med pappan som är jobbig.
 
Sv: Kaos.. :/ långt..

Andas och ta det lugnt:).

Proceduren ser olika ut i olika kommuner och det är omöjligt att säga hur lång tid det kommer ta innan socialtjänst kontaktar dig, men inom några veckor anses väll vara rimligt (beroende på hur anmälan ser ut). De kommer då göra en aktualisering, förmodligen pratar de med dig och pappan + förskolan. Därefter beslutar de om de ska inleda utredning eller inte.

Jag vill poängtera att bli aktualiserad hos socialtjänsten inte alls behöver betyda något negativt. Det kan dels innebära att pappan får en väckarklocka och ni får ett bättre samarbeta, men ni kan också få andra stödinsatser om socialtjänsten anser att det behövs och ni vill. Det är en väldigt, väldigt liten del av insatserna som är förknippade med något slags tvång, det allra mesta är frivilligt.

Jag tycker du ska se det som något positivt!
 
Sv: Kaos.. :/ långt..

Usch, stackars din son. Jag känner med dig till att börja med, vilken hemsk sits du hamnat i med ditt ex. Både ditt ex och exvännina behöver en rejäl väckarklocka så hoppas det blir så nu annars tycker jag absolut du ska ha sonen på heltid alt att han är hos pappan 1-2 helger i månaden om han mår bra av att vara hos pappa den tiden.
Sen anmälan till soc kan du ta med ro, det är inte alls farligt eller spec jobbigt när man inte har något att dölja, och nu kan du få hjälp av dom att antingen få enskild vårdnad eller att pappan sköter sig och tar hand om er son på bästa sätt. 4 åringar ska inte behöva må dålig och vakna mitt i natten med smärta i magen pga oron runt omkring vilket jag förstår utifrån du skrivit att du verkligen försökt få honom att må bra.
Håller tummarna för att det ska bli mycket bättre för din son och dig och att antingen exet lär sig ta hand om sonen och samarbeta eller att han får bo med dig och på så sätt få tryggheten han verkar behöva.
Kram
 
Sv: Kaos.. :/ långt..

Tror du kan vara helt lugn, däremot pappan har nog anledning att vara lite orolig.
Tror att det kanske tom är till fördel för dig att det blir en utredning.
Kanske även för hans sambos barn. Då har de ögonen på sig sas, kanske blir det bättre för barnen då.

Du kanske tom får hjälp av soc med att få enskild vårdnad.
Så ta det lugnt du och se det som en värdefull hjälp för sonen och dig :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 786
Senast: Manji
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 693
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 372
Senast: Tassa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 209
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp