Bukefalos 28 år!

M

mizzcat

När jag och killen flyttade ihop hade vi med oss två katter var. Vi har nu två kastrerade hankatter (Sigge och Isse) och två honor (Stina och Myran, en som äter p-piller och en kastrerad)

Problemet är att Sigge ger sig på dom andra katterna när dom sitter på lådan, vi har två lådor och båda är med tak. Han går dit när han hör att dom är där och slår dom. Han söker även upp Isse (den andra hanen) för att bråka med honom. Isse är en skygg katt som hellre gömmer sig än tar en fight men Sigge går dit ändå och fräser och slår! Sigge kissar och bajsar också utanför lådan, det har hänt ett par gånger på olika ställen, saccosäcken, i hallen, bakom datorn. Vi antar att det är han som gjort det eftersom han gjort så där han bodde förut.

Men det som förbryllar mest är det som hände igår. Jag låg i sängen och läste, Isse kom och la sig på mitt bröst som han brukar göra. Sen helt plöstligt vänder han och sätter sig och kissar på täcket! Han har aldrig gjort något utanför lådan sen den dagen jag fick hem honom 16 veckor gammal.

Vi har funderat på att ta bort Sigge eftersom det är han som startar mest bråk och inte är rumsren, tror ni det skulle lösa problemet? Dom andra katterna bråkar inte med varandra bara med honom.
 
Sv: Kaos!

Jag tror tyvärr du har rätt. En katt som är agressiv och stör ordningen i flocken kan störa de andra såpass att alla har beteendestörningar sedan, och hur som helst mår han ju inte bra om han beter sig på det sättet.
 
Sv: Kaos!

Katter är egensinniga djur... Att de kissar o bajsar utanför lådorna kan bero på att lådorna inte är rena eller att andra katter kissat eller bajsat i "deras" låda. Ofta har katter en favoritlåda o i ditt fall så låter det som om Sigge är ganska dominant så han kanske behöver en alldeles egen låda som du kan ställa på ett av hans "kiss ställen".

Lycka till!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 353
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 577
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 664
Senast: cirkus
·
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp