Kapad facebook?

strawberrysylt

Trådstartare
Jag fick notis och mail om att någon försökt logga in på min Facebook. Vad gör jag? Fishing, göra inget? Eller vad...? Aldrig fått förr....

Tack.
 
Undvik att klicka på länkarna i mailet. Väldigt ofta så är det phishingmail om att ”någon har försökt logga in på ditt konto, klicka här och byt lösenord”. Får sånt från ”Spotify” hela tiden. Men gå även till fb och byt lösenord via deras sida för säkerhets skull.
 
Tack för svaren båda två. Jag klickade inte på någon länk, utan gick in på fb på datorn och då gick det att byta, nu fungerar fb och messenger på datorn. Dock fungerar inte messenger på telefonen, då står det "fel lösenord". Vad kan jag göra? :( Starta om telen, kan det hjälpa?
 
Men suck. :( Nu har det hänt igen, men nu kommer jag inte in alls och kan alltså inte byta lösenord. Men jag är ju inte ensam om detta. Någon som vet vad jag kan göra nu? Suck :(
 
I värsta fall kan du inte göra någonting utan får överge kontot, jag har ett par vänner som i närtid fått sina FB-konton kapade och FB har bedrövligt dåliga funktioner för att rädda/återfå ett kapat konto. Kaparna är oerhört snabba med att byta alla uppgifter när de väl har tillgång till kontot.
Tvåfaktorsautentisering är absolut nödvändigt imho.
 
I värsta fall kan du inte göra någonting utan får överge kontot, jag har ett par vänner som i närtid fått sina FB-konton kapade och FB har bedrövligt dåliga funktioner för att rädda/återfå ett kapat konto. Kaparna är oerhört snabba med att byta alla uppgifter när de väl har tillgång till kontot.
Tvåfaktorsautentisering är absolut nödvändigt imho.

Ja, det kvittar mig typ om jag får överge det. Har bilder osv sparade på andra ställen. Det är mer om någon sitter och "leker med" mina uppgifter och grejer nu?
Ja, det där tvåfaktorsautentisering har jag läst om, men vad är det? Och om jag skulle sluta med fb, då kan jag inte använda messenger heller sen eller hur?

Jag såg att man skulle kunna gå in från en väns profil och gå in på min sida och återställa, funkar det?
 
Ja, det där tvåfaktorsautentisering har jag läst om, men vad är det? Och om jag skulle sluta med fb, då kan jag inte använda messenger heller sen eller hur?

Jag såg att man skulle kunna gå in från en väns profil och gå in på min sida och återställa, funkar det?
Tvåfaktorsautentisering innebär att man behöver uppfylla två "säkerhetskontroller" för att kunna logga in. Om du försöker logga in från en ny plats så behöver du t ex ange en kod som du får på sms, om du angivit mobilnummer.

Vänner har möjlighet att autentisera dig, litet osäker på hur, men det kräver såvitt jag vet att du angivit specifika betrodda vänner i inställningarna för säkerhet/inlogg.
 
Tvåfaktorsautentisering innebär att man behöver uppfylla två "säkerhetskontroller" för att kunna logga in. Om du försöker logga in från en ny plats så behöver du t ex ange en kod som du får på sms, om du angivit mobilnummer.

Vänner har möjlighet att autentisera dig, litet osäker på hur, men det kräver såvitt jag vet att du angivit specifika betrodda vänner i inställningarna för säkerhet/inlogg.

Men så har jag.
Så det är tydligt inte så säkert ändå.
Har inte "betrott" nån vän, men försökte med det där ändå, men det funkade inte när uppgifterna var bytta.

Den här länken kan hjälpa till att få tillbaka kontot:
facebook.com/hacked

Tack, har provat.


Ska få hjälp av en vän till familjen, hoppas han kan hjälpa.
Sen lägger jag ner fb.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Är det någon mer vars Facebook strular nu? Jag blev plötsligt utloggad och kan inte logga in igen. Står att en kod har skickats till...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 086
Senast: Tora
·
IT & mobiler Mitt facebookkonto blev kapat i natt och kaparen har varit inne pa min mail för att komma at koden för att ändra lösenordet. Även ett...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Hermelin
·
IT & mobiler Fick igår en förfrågan om Marketplace på Facebook. Det var nåt med anpassade inställningar för rätt annonser. Är inte ett dugg...
Svar
3
· Visningar
385
Senast: Red_Chili
·
IT & mobiler Har fått ett mail om att facebook mottagit en begäran om att återställa mitt lösenord, och en kod i mailet. Jag har ju som ni kanske kan...
Svar
12
· Visningar
528
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp