Kapningsförsök?

MonteRose

Trådstartare
Fick detta mail. Är det på riktigt eller ett kapningsförsök? Nån som fått nåt liknande?

"Hej Xxxxxx!

Någon försökte nyligen logga in på ditt Google-konto, xxxxx.xxxx@gmail.com, med ditt lösenord. Personen i fråga använde en app i stil med en e-postklient eller en mobil enhet.

Vi förhindrade inloggningsförsöket ifall det var en kapare som försökte komma åt ditt konto. Här är uppgifterna om inloggningsförsöket:

den 28 september 2014 kl 7:12 UTC
IP-adress: 178.190.174.64 (178-190-174-64.adsl.highway.telekom.at)
Plats: Oberösterreich, Österrike


Om du inte känner igen inloggningsförsöket kan det vara någon som försöker komma åt ditt konto. Du bör logga in på kontot och återställa lösenordet omedelbart.

Återställ lösenord

Om det här var du och du har problem med att logga in på kontot kan du följa felsökningsanvisningarna som finns på http://support.google.com/mail?p=client_login

Med vänliga hälsningar,
Teamet bakom Google Konton
Det går inte att skicka svar till den här e-postadressen. Besök hjälpcentret för Google Konton om du vill ha mer information.
Klicka här om xxxx.xxxx@gmail.com inte är ditt Google-konto, så tar du bort kopplingen mellan din e-postadress och kontot. "
 
Vem är avsändare?

En enda gång har jag blivit varnad på riktigt, det var min bank som ringde upp mig, inga mail.
 
Sen är där två bifogade filer som jag inte öppnat

google.png (3.2 kB)
arrows.gif

profilephoto.png (774 B)
 
Vem är avsändare?

En enda gång har jag blivit varnad på riktigt, det var min bank som ringde upp mig, inga mail.
Jag hade också blivit misstänksam. Dessutom hade jag absolut INTE öppnat några bilagor.

jag har fått ett liknande mail en gång men hade inget konto hos den avsändaren.

Gå via google - utan att använda länkar - och kolla om något verkar konstigt.

...är det bara jag som reagerar på formuleringen "i stil med" ??
 
Verkar misstänkt. När jag varit ute och rest har jag ett par gånger fått mail om att någon loggat in på mitt konto (minns just nu inte om det var från facebook eller gmail) från ett ovanligt ställe och om det inte var jag så borde jag genast byta lösenord. Men jag minns inget om någon länk, det var mest ett informativt mail när jag varit på lite mer ovanliga resmål som Uganda och Mongoliet. Och jag tänkte inte så mycket mer på det då det faktiskt var jag som loggat in.
Jag skulle inte klicka på länken om jag var du, men kanske byta lösenord på vanligt sätt.
 
När jag skriver in "http://support.google.com/" så får jag upp
"Den här webbsidan är inte tillgänglig"

Tyvärr klickade jag på "Återställ lösenordet" i trådstarten här efter att jag kopierat in mailet.
Inte från min egen dator men brorsans :angel:

Hoppas nu inget händer, annars blir det dyrt för mig :crazy:
 
Bilagorna verkar ju vara bilder, så borde inte vara några konstigheter med dem.

Länkarna du postat verkar lite skumma, men det verkar dock bero på Buke.
 
Fick ett liknande mail igår!
Var dum nog att också klicka på länken, men kom sedan på att jag inte har någon gmail med det namnet:o

Ännu har det inte hänt något skumt, så hoppas det håller sig så!
 
Jag använder aldrig mitt gmail-konto, men igår kom det upp en liten gul varningstriangel på min mobil, som varnade för "Felaktig inloggning på gmail" (eller nåt liknande).
Tänkte inte så mycket på det förrän jag kom till att läsa den här tråden. Då gick jag in på gmail via min jobbdator. Skrev in adress och lösenord och fick ytterligare en verifieringsfråga från Google. Brydde mig dock inte om att gå vidare, utan stängde sidan igen.

Strax efter fick jag ett meddelande på mobilen med ett exakt likadant mejl som du har fått. Tidpunkten stämde med mitt eget inloggningsförsök, och IP-adressen var från Sverige. Så då tänkte jag att det måste ju vara en varning som Google skickat pga att jag själv försökte logga in men inte fullföljde.
Strax efter kom det ett likadant mejl till det mejl-konto jag brukar använda på mobilen. Hmmm ... Hur har Google tillgång till den adressen?
 
Tack för alla svar!
Det var nog på riktigt. Loggade in på mitt gmail och hade fått samma mail där så nu har jag bytt lösenord.
 
Det man inte bör göra är att använda sig av länkar heller där det står "återställ lösenord" om det verkar misstänkt..

Utan logga in som vanligt och byt lösenord alt hämta nytt lösenord/välja återställa nytt lösenord därifrån i stället. Logga ut och logga in sedan m nya lösenet.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag blir tokig på alla lösenord, inte bara de nödvändiga som bankid, bank login och liknande utan alla andra. FB, IG, Twitter (iofs har...
2
Svar
28
· Visningar
1 659
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Jag har en gammal dator och tar emot min e-post i outlook. Nyss la jag till mitt live-konto där med tanken att programmet skulle hämta...
Svar
8
· Visningar
598
Senast: tanten
·
IT & mobiler Idag när jag kollade min email, brukar även kolla skräpposten då några av mina mail som inte är skräppost hamnar där också och såg ett X...
Svar
19
· Visningar
2 997
Äldre Fick mail från Instagram om att jag hade problem med att logga in och sen en länk för att återställa lösenord? Klickade inte men mailet...
Svar
2
· Visningar
459
Senast: durachiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp