Bukefalos 28 år!

Kapselgarderob?

strawberrysylt

Trådstartare
Är det någon här som kör på kapselgarderob eller liknande?

Alltså att ha en begränsad mängd plagg i garderoben, som man verkligen använder, som passar ihop med varann och som har en bestämd färgskala?
Detta är vad jag googlat mig fram till att det innebär ungefär.

Jag har länge funderat på varför jag inte får till min klädstil riktigt och har en massa plagg jag aldrig använder i garderoben.

Jag har förstås hört hundra gånger att det handlar om outfits och att kläder och accessoarer ska passa ihop, men har aldrig riktigt tagit in det... så det har liksom blivit att jag haft t ex en jättefin klänning, men som jag inte kostat på mig att köpa passande skor till = inte lika fin klänning när skorna inte passar till.

Nu har jag tänkt att jag typ ska börja på ny kula i min garderob! Är pepp nu!
Har kostat på mig en jättefin ny jacka och så har jag skänkt bort bl a fem jackor jag inte använder/som inte passar.
Rensningen ska fortsätta!

Hoppas någon vill dela med sig av sina garderobstankar! Även ni som inte har såhär förstås, hur gör ni?
Passar era kläder ihop? Hjälp.
 
Senast ändrad:
Jag ska skaffa en sådan garderob så småningom :) Men först ska jag ”använda upp” de kläderna jag redan har, alltså slita på dem så pass att de bara är och slänga. Håller på att rensa ut också, tänkte försöks sälja på Tradera eftersom jag har mycket oanvänt som har lapparna kvar.

Jag tänkte sedan ha en väldigt sparsam garderob, typ 3 byxor, 1 kofta, 4 kortärmade toppar, 4 långärmade toppar, 1 munkjacka osv. Och kläder av bra kvalité! Aldrig mer H&M!
 
Jag ska skaffa en sådan garderob så småningom :) Men först ska jag ”använda upp” de kläderna jag redan har, alltså slita på dem så pass att de bara är och slänga. Håller på att rensa ut också, tänkte försöks sälja på Tradera eftersom jag har mycket oanvänt som har lapparna kvar.

Jag tänkte sedan ha en väldigt sparsam garderob, typ 3 byxor, 1 kofta, 4 kortärmade toppar, 4 långärmade toppar, 1 munkjacka osv. Och kläder av bra kvalité! Aldrig mer H&M!

Kul med någon mer :). Vilka färger är dina färger?
 
Jag gillar att miss-matcha. Har gärna många olika färger och mönster på mig samtidigt. Ton i hon är inte min grej.

Haha jo jag vet och det är ju snyggt. Menar inte heller att det måste vara diskret bara för att det passar ihop. Vill man så kan man ju ha X antal knalliga plagg, bara det är plagg man använder o känner att man får till en outfit av.
 
Jag ska göra en rensning av mina kläder någon gång framöver. (Långsiktigt projekt) Då jag insett att jag ändå inte använder allt och det tar då onödigt plats i lådor/garderob.

Sen om det blir någon typ av kapselgarderob eller bara begränsning vet jag inte riktigt. Försöker iaf tänka att nyinskaffat SKA jag använda och tänka över material vid köp osv.
 
Åh jag känner igen mig. Jag kan komma hem med en fin tröja men så inser jag att jag inte har något vettigt att ha till?!

Just nu är jag väldigt sugen på att fixa med garderoben, men det kan nog delvis förklaras med att jag är föräldraledig och gått runt i typ mjukisbyxor i ett år :crazy: Tar på mig jeans ibland för att känna mig glad :idea:

men jag börjar jobba igen om knappt 3 månader så då vill jag ha lite vettiga kläder!
 
De flesta av mina plagg passar ihop med ett par undantag men jag provade konceptet kapselgarderob för ett par år sedan och höll på att bli knäpp. Alldeles för enformigt och minimalistiskt för min smak, begränsningen gjorde mig mest trotsig :angel:

Det jag försöker tänka på när jag köper kläder, skor och accessoarer är att de helst ska gå att para ihop med ett par (gärna fler) av mina standard-outfits. För det mesta så funkar det bra och min stil går att variera rätt enkelt beroende på vad jag är sugen på för dagen. Flera plagg har hängt med i över 10 år så det har inte hänt över en natt direkt utan är något som utvecklas över tid.
 
Kul med fler svar!

Jo, jag känner också att jag behöver tänka över varje köp noggrannare. Tidigare har jag tänkt, men ofta fallit på loppisar och second hand-affärer där det är billigt. Tänkt att det är billigt, så jag kan chansa... och så gör plagget ett snabbt inhopp i min garderob för att sen gå vidare då det inte var min stil.

Nu tänker jag hellre färre bra plagg än fler billiga.

Sen som sagt att det ska passa ihop, användas och ha en begränsad färgskala. Men inte att jag ska göra mig av med nåt "bara för att" heller utan har jag nåt jag inte använder, men inte vill göra mig av med så får jag väl se till att få in det i stilen och använda det då!

Känns som om mina färger är rosa, grått, mörkblått och turkost :). Och så med lite svart, vitt och jeansfärg utöver.
 
Inspirerad av den här tråden gick jag in i sovrummet och rensade ur tre papperskassar med kläder. Dessutom plockade jag undan alla sommarkläder som inge har någon funktion under vinterhalvåret (shorts, strandklänningar, osv).

Så nu går alla lådor att stänga och jag har en tydlig överblick över vad som finns när jag öppnar garderobsdörrarna 😍👌
 
Inspirerad av den här tråden gick jag in i sovrummet och rensade ur tre papperskassar med kläder. Dessutom plockade jag undan alla sommarkläder som inge har någon funktion under vinterhalvåret (shorts, strandklänningar, osv).

Så nu går alla lådor att stänga och jag har en tydlig överblick över vad som finns när jag öppnar garderobsdörrarna 😍👌

Shit! Snabbt jobbat! Vad gött!
Jag ska äta lunch nu och sen ta en kik till i min garderob :)..
 
@strawberrysylt Jag handlar främst second hand!

Googla (Pinterest är rätt bra) för att få en hum om vilka stilar/typer av kläder du dras till. Idag finns det mesta representerat, oavsett om det är klassiskt preppy, bohemiskt, sportigt eller harajuku :D så är det enkelt att hitta inspiration på nätet. Jag hämtar ofta idéer från karaktärer i böcker och filmer.

Eftersom du har köpt en ny jacka som du gillar så är det väl toppen att utgå från den?

(Själv överväger jag att skaffa hög hatt men tvekar lite just för att jag inte vet hur mycket den kommer användas. Kanske varje dag, kanske inte alls? Den skulle passa till rätt mycket i min garderob. Håller på att sy en cape och känner ett starkt behov av att se ut som professor Moriarty i vinter :love:)
 
@strawberrysylt Jag handlar främst second hand!

Googla (Pinterest är rätt bra) för att få en hum om vilka stilar/typer av kläder du dras till. Idag finns det mesta representerat, oavsett om det är klassiskt preppy, bohemiskt, sportigt eller harajuku :D så är det enkelt att hitta inspiration på nätet. Jag hämtar ofta idéer från karaktärer i böcker och filmer.

Eftersom du har köpt en ny jacka som du gillar så är det väl toppen att utgå från den?

(Själv överväger jag att skaffa hög hatt men tvekar lite just för att jag inte vet hur mycket den kommer användas. Kanske varje dag, kanske inte alls? Den skulle passa till rätt mycket i min garderob. Håller på att sy en cape och känner ett starkt behov av att se ut som professor Moriarty i vinter :love:)

👍 Ja inget ont om second hand! Absolut inte, det är guld (fast jag har gått upp ett snäpp i prisklass).
Jackan jag köpt är också second hand plus ett par byxor som passar till som jag nyss bestämde mig för att köpa.
De ska bli min outdoor-outfit (om jag vågar använda dem o inte tycker de är för fina haha nästa problem 🤣🤦‍♀️).

Ja, jag kikar en del på bilder, men känner ibland att jag dras till stilar som kanske egentligen inte passar mig ändå. Jag har en del idéer dock som jag vill försöka använda mig mer av...

Åh, vad roligt med hög hatt! Alltså om du har tänkt igenom det så kan du väl prova? Ibland kommer det ju bli fel ändå, men man kan ju sälja vidare isf?
Ska googla Moriarty 👍😊.
 
Är det någon här som kör på kapselgarderob eller liknande?

Alltså att ha en begränsad mängd plagg i garderoben, som man verkligen använder, som passar ihop med varann och som har en bestämd färgskala?
Detta är vad jag googlat mig fram till att det innebär ungefär.

Jag har länge funderat på varför jag inte får till min klädstil riktigt och har en massa plagg jag aldrig använder i garderoben.

Jag har förstås hört hundra gånger att det handlar om outfits och att kläder och accessoarer ska passa ihop, men har aldrig riktigt tagit in det... så det har liksom blivit att jag haft t ex en jättefin klänning, men som jag inte kostat på mig att köpa passande skor till = inte lika fin klänning när skorna inte passar till.

Nu har jag tänkt att jag typ ska börja på ny kula i min garderob! Är pepp nu!
Har kostat på mig en jättefin ny jacka och så har jag skänkt bort bl a fem jackor jag inte använder/som inte passar.
Rensningen ska fortsätta!

Hoppas någon vill dela med sig av sina garderobstankar! Även ni som inte har såhär förstås, hur gör ni?
Passar era kläder ihop? Hjälp.
Nja, inte riktigt men på sätt och vis. Mest pga att jag har en så jäkla liten garderob! Rensar och lägger undan och tar fram höst, vinter, vår och sommar! Sen vet jag inte om jag har bättre stil för det, men det blir ju absolut lättare med färre plagg i garderoben!
 
Jag har väldigt mycket kläder, men allt går i samma stil och allt går att kombinera.

Har svart som basfärg och kombinerar med en stark färg om jag inte är helsvart. Älskar lila, grönt och rött. Klär mig oftast i svarta kjolar med tajts/strumbyxor, tröja i avvikande färg och kofta eller munkjacka ovanpå. Är tröjan färgglad är den i svart, är tröjan svart kan koftan vara färgstark. Väldigt enkelt. Kjolen kan ibland bytas ut mot svarta jeans och kjolen mot en klänning.
 
👍 Ja inget ont om second hand! Absolut inte, det är guld (fast jag har gått upp ett snäpp i prisklass).
Jackan jag köpt är också second hand plus ett par byxor som passar till som jag nyss bestämde mig för att köpa.
De ska bli min outdoor-outfit (om jag vågar använda dem o inte tycker de är för fina haha nästa problem 🤣🤦‍♀️).

Ja, jag kikar en del på bilder, men känner ibland att jag dras till stilar som kanske egentligen inte passar mig ändå. Jag har en del idéer dock som jag vill försöka använda mig mer av...

Åh, vad roligt med hög hatt! Alltså om du har tänkt igenom det så kan du väl prova? Ibland kommer det ju bli fel ändå, men man kan ju sälja vidare isf?
Ska googla Moriarty 👍😊.

Jomen visst är det så att man får kolla material och kvalitet.

Så klart du ska våga använda dina kläder om du tycker om dem, så länge du känner dig bekväm så spelar resten ingen större roll 🙂

Du behöver ju inte anamma en hel stil om det känns väldigt långt ifrån vad du klär dig i just nu men det går absolut att plocka detaljer från det mesta.

Moriarty och Sherlock Holmes ärkefiende, så en litterär karaktär. Jag tror absolut att hatten kommer användas mycket, det är mest plånboken som säger ifrån 😉 Jag älskar historiska kläder men har inte orken/intresset att bära sådana plagg hela tiden så jag försöker hitta delar som går att kombinera med mina modernare kläder.
 
Jomen visst är det så att man får kolla material och kvalitet.

Så klart du ska våga använda dina kläder om du tycker om dem, så länge du känner dig bekväm så spelar resten ingen större roll 🙂

Du behöver ju inte anamma en hel stil om det känns väldigt långt ifrån vad du klär dig i just nu men det går absolut att plocka detaljer från det mesta.

Moriarty och Sherlock Holmes ärkefiende, så en litterär karaktär. Jag tror absolut att hatten kommer användas mycket, det är mest plånboken som säger ifrån 😉 Jag älskar historiska kläder men har inte orken/intresset att bära sådana plagg hela tiden så jag försöker hitta delar som går att kombinera med mina modernare kläder.

Jo, alltså i detta fallet menar jag om jag inte vågar använda dem ifall de skulle bli smutsiga. Men jag ska försöka våga göra det!
Tidigare har jag använt avdankade gamla fläckiga mjukiskläder som utelivs-kläder, men jag vill ju ha snygga, funktionella kläder egentligen.

Aha! Åh, jag såg en Sherlock Holmes-film bara häromdagen. :) Jag gillar "pirat/zigenar-stilen" som kvinnan i filmen har!
En annan av mina stil-ikoner är Isadora Rantanen :D (julkalendern Gyllene Knorren).
 
Jag har en garderob där allt hör ihop, mest skjortor av god kvalla, typ fem st några kostymbyxor, normalt har jag ett par jeans, men de tackade för sig i veckan, några enkla toppar i lite mer exklusiva material, men enkelt snitt, samt några tröjor. Två par likadana kängor, lågskor i samma stil.
Behöver aldrig tänka på hur det ska kombineras bara klä på sig och gå. Diskreta/tråkiga färger på allt. Jobbar som kommunal tjänsteman nära ledningen så är skönt att enkelt vara proper på jobbet.
 
Jo, alltså i detta fallet menar jag om jag inte vågar använda dem ifall de skulle bli smutsiga. Men jag ska försöka våga göra det!
Tidigare har jag använt avdankade gamla fläckiga mjukiskläder som utelivs-kläder, men jag vill ju ha snygga, funktionella kläder egentligen.

Aha! Åh, jag såg en Sherlock Holmes-film bara häromdagen. :) Jag gillar "pirat/zigenar-stilen" som kvinnan i filmen har!
En annan av mina stil-ikoner är Isadora Rantanen :D (julkalendern Gyllene Knorren).

Det kan jag absolut förstå och det låter förnuftigt. Samtidigt så är ju poängen med outdoorkläder att de ska användas för friluftsliv så om du har köpt ett par fina byxor så är det just nersmutsade de ska bli ;)

Vad roligt! Isadoras stil i vuxen tappning är för mig typ Gudrun Sjödén och hennes kläder. Det är ju inte lika extremt och ungdomligt som harajuki style (som väl är det de tagit inspo ifrån till Isadora) men ändå mycket färg och glada mönster.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 537
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 306
Senast: Soapbubble
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
3 032
Senast: Tuvstarr
·
Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 288
Senast: Sonea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp