M

montgomery

Om man ska köpa kapson, vilken är då att föredra? Den som är fast eller den typ cykelkedjan?
 
Smaken är som baken... Såväl vår som hästarnas. :-)

Jag tycker om den portugisiska modellen, därmed inte sagt att det är Den-Enda (TM). Somliga förespråkar en fast kapson, andra en kedja, andra en sidepull, andra vill ha bett - och så vidare.

Fundera på vad det är du vill uppnå med din kapson, och hur din häst fungerar och därifrån får du ta ett beslut och sedan låna eller köpa en kapson och se hur det fungerar.

Tänk också på att en kapson är ett kraftfullt kommunikationsredskap som ska användas därefter. Ett helt järn som ligger över nosryggen på hästen ger dig direkt kontakt med nacken och fel använd kan den göra skada på både nosrygg, nackmuskulatur såväl som hästens självförtroende.
 
Tänkte ha den till longering och arbete från marken, senare oxå tillsammans med stång ifall att de behövs. :)
 
Varför?

Det svarar på vilka saker du tänkt använda den till. Det jag tänker på är vad du vill uppnå med användandet av kapsonen. Longering är det ju en bra idé med kapson, men då kan man ha en vanlig longerkapson om man vill också.

Vid arbete vid handen, vad vill du uppnå med en kapson som du inte kan uppnå med ett bett eller annan "attiralj"?

Det är inte det att jag tvivlar på om du ska ha kapson eller inte, men det är bra att tänka på VARFÖR man vill använda en viss sak i arbetet.

Den anledningen kan vara t.ex; för att man vill komma tillrätta med ett problem, att man vill lära sig hur redskapet fungerar, eller att man tycker det är snyggt. ;-)

Vad anledningen än är är det bra att känna till vilken det är. Annars kan man lätt göra mer skada än nytta.
 
Re: Varför?

Väcker liv i denna gamla tråd...

Jag är ute efter en fastare kapson i läder att använda både från marken och ryggen. Har tills nu lånat en bra och framförallt stabil kapson och skulle nu vilja hitta en liknande.
Problemet är att de enda kapsoner jag hittat på affärer som H**ks, B*örjes etc. är i nylon och enligt mig inte tillräckligt bra.
Det hästen fungerat bra på är en kapson av den grövre lädermodellen. Jag har använt mig av det ganska försiktigt för att förstå mig på dess inverkan och funktion.

Var har ni köpt era bra kapsoner? Internet?
 
Re: Varför?

Hööks har fått in ett nytt helt i läder. :)
 
Re: Christina Drangel

Hur är den kvalitétsmässigt?

Jag har tittat på den tidigare, den verkar riktigt fin men jag tycker tyvärr att den är lite dyr.
 
Christina Drangel

Jag tycker personligen att den är värd varenda krona. Mycket bra kvalitet och passform. Hästen reagerar mycket bra på fina hjälper.

Jag tror att det är samma kapson som Bent Branderup använder på sina hästar och det talar ju lite för sig själv!
 
Re: Christina Drangel

Här finns också en sådan kapson.

Det går även att få tag på kapsoner, i Sverige, genom Markus Holst. I utlandet (på postorder) går det att få tag på på flera ställen.
 
Re: Kapsun

Hei, dette er mitt første innlegg her... :)
Hesten min, Vardvinni, har fått spesiallaget en taukapsun, lik kapsunene de bruker i Den Spanske Rideskolen. Pluvinel anvendte også slike!
Vi bruker den til pillar-trening. Den kan også brukes til å longere på en mindre volte, og til å ri med! :bump:
leksjon%202,%20vardvinni1.jpg

Bildet er av Vardvinni mellom to pillarer, der hun utfører skoleskritt - forberedende for piaff! :love:

~Iselin~
Min hjemmeside
Klassisk Dressur
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ramlade av hästen för tre veckor sedan och efter två veckor linade jag en häst. Det gick bra men när jag skulle ta av kapsonen ryckte...
Svar
6
· Visningar
541
Senast: Angel
·
IT & mobiler Jag har funderat länge på att köpa en ritplatta, men jag tror just nu att det lutar mot en iPad för att bredda användningsområdet lite...
Svar
1
· Visningar
336
Senast: monster1
·
Trädgård & Växter Vad har ni för stegar i trädgården dvs när ni beskär och dyl. Jag funderar på att lyxa till det och skaffa en steget skapad för...
Svar
4
· Visningar
357
Senast: monster1
·
Utrustning Jag är väldigt intresserade av bettlösa alternativ men känner ännu inte till så många. Har googlat en del men hittar inte så mycket mer...
Svar
3
· Visningar
516
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp