majola

Trådstartare
Vem vet något om Karakoll? Jag har aldrig hört talas om honom förut (men jag är ingen hingstexpert heller!). Hittade på nätet att han är (var?) efter Cosmos xx - Jarramas.

Vad har han gett för hästar? Är detta främst en hopp- eller dressyrstam? Annat att tänka på? Någon som har en häst med Karakoll i stammen? Hur är den i så fall?

Tack på förhand!
/Majola - studerar hästannonser...
 
Karakoll tävlade själv i medelsvår hoppning (2 plac) och kom ur Karl-Åke Hultbergs del av Pihledals-stammen, en familj som lämnat många, många hopphästar. Hans mamma var också placerad i msv hoppning och var också nära släkt med Åke Hultbergs El-Vis (svår hoppning på 70-talet). Han togs ur aveln 1985 och var väl ingen succe´ som avelshingst. Jag har träffat två hästar med Karakoll som morfar. Den ene, e:Nebraska, har jag hoppat flera gånger och han hoppar väldigt trevligt!
 
Vi hade länge en häst efter Karakoll-Ben Hur på vår ridskola. Den var snäll och hållbar, men ingen stor talang i vare sig dressyr eller hoppning. Dock hade hon 1/4 amerikansk travare i sig, vilket hade slagit igenom på så sätt att hon hade en extra töltartad gångartad, som hon föredrog framför trav. Så det kan ju bero på det att hon inte var någon större stjärna i ridning. Ganska liten och nätt, ok exteriör.
 
Hmm... Det lät ju inte så bra, men som du skrev, det finns ju fler faktorer än hingsten som spelar in!
 
Det fanns en annan tråd om Karakoll för ett tag sedan.

Karakoll-tråd

Där har jag skrivit lite om en Karakoll-avkomma som jag skötte när jag var yngre... :)
 
Jag var fodervärd åt en Karakollvalack en gång i tiden. Karakoll-Rockard tror jag det var. Iaf så var (är om han lever) han en go och trevlig häst med världens vänligaste ögon. Ingen stjärna i varken hoppning eller dressyr. Men världens finaste i själen. :bow:
 
Sv: Re: Karakoll?

Antonia Lönberg har flera hopphästar med Karakoll i stammen!
 
Sv: Karakoll?

Jag har ett sto med liknande stam (Marramas-Cosmos**) inte för att det har direkt med Karakoll att göra men hon har lämnat flera avkommor i svår hoppning. Jag tror de flesta håller med om att det är hopp-stam, både Cosmos och Stratos gjorde lite avtryck i (hopp) aveln, jag vet ett par hästar som gick svår hoppning e Stratos (de var bröder) Lite långsökt kanske men kuriosa
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 731
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 075
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp