Karantän vid smitta - häst som flyttat

R

Raderad medlem 124573

Kvällsfundering
Vi har haft häst med hosta i stallet och fått order om karantän i 3v. Provtagning visade på ”ofarligt” förkylningsvirus.

Nu har dock den hostande hästen åkt på bete och övriga hästar är helt symptomfria och har varit så hela tiden. Vad händer nu med den återstående karantänstiden (ca 2,5v)? Förutsatt att inga nya symptom uppkommer såklart

Vi inväntar svar från länsveterinär men jag är nyfiken - ngn som vet?
 
Kvällsfundering
Vi har haft häst med hosta i stallet och fått order om karantän i 3v. Provtagning visade på ”ofarligt” förkylningsvirus.

Nu har dock den hostande hästen åkt på bete och övriga hästar är helt symptomfria och har varit så hela tiden. Vad händer nu med den återstående karantänstiden (ca 2,5v)? Förutsatt att inga nya symptom uppkommer såklart

Vi inväntar svar från länsveterinär men jag är nyfiken - ngn som vet?
Karantänen blir inte ändrad pga att den med symtom flyttats på. Att dela på sjuka och inte sjuka hästar är ett bra sätt att försöka stoppa smittspridningen på.

Hoppas den som blivit flyttad till bete har någon kompis med sig och inte går själv. Eller ännu värre brutit mot Karantänen och går med andra hästar.
 
Karantänen blir inte ändrad pga att den med symtom flyttats på. Att dela på sjuka och inte sjuka hästar är ett bra sätt att försöka stoppa smittspridningen på.

Hoppas den som blivit flyttad till bete har någon kompis med sig och inte går själv. Eller ännu värre brutit mot Karantänen och går med andra hästar.
 
Karantänen blir inte ändrad pga att den med symtom flyttats på. Att dela på sjuka och inte sjuka hästar är ett bra sätt att försöka stoppa smittspridningen på.

Hoppas den som blivit flyttad till bete har någon kompis med sig och inte går själv. Eller ännu värre brutit mot Karantänen och går med andra hästar.
Karantänen blir inte ändrad pga att den med symtom flyttats på. Att dela på sjuka och inte sjuka hästar är ett bra sätt att försöka stoppa smittspridningen på.

Hoppas den som blivit flyttad till bete har någon kompis med sig och inte går själv. Eller ännu värre brutit mot Karantänen och går med andra hästar.
Den har flyttats enligt ”konstens alla regler” och med ansvarig veterinär inkopplad så där finns inga tveksamheter, ingen karantän är bruten.
 
Det är ju karantän i 3 veckor dvs ingen häst får lämna anläggningen på minst 3 veckor så den som lämnat anläggningen har ju brutit mot reglerna. Ni övriga får hålla på karantän
Nej den har inte brutit mot några regler, länsveterinär är inkopplad och står bakom alla beslut. Men det var inte det som frågan gällde
 
Karantäntiden är satt eftersom det kan ta upp till 3v för en häst att insjukna från smittotillfället. Oavsett om smittkällan har flyttat på sig eller inte. Karantänen ändras inte för att smittokällan åker bort.

(Vilken den inte heller borde ha gjort!)
Nja… inkubationstiden är enligt vet 4-5 dagar.
Den hostande hästen är flyttad efter kontakt med länsveterinär så där har inga fel begåtts
 
Nja… inkubationstiden är enligt vet 4-5 dagar.
Den hostande hästen är flyttad efter kontakt med länsveterinär så där har inga fel begåtts
Karantäntiden gäller väl från senaste symptom. Dvs när ingen häst i stallet längre visar symptom börjar man räkna 3 veckor. Om nya symptom uppträder förlängs isoleringen.
 
Karantäntiden gäller väl från senaste symptom. Dvs när ingen häst i stallet längre visar symptom börjar man räkna 3 veckor. Om nya symptom uppträder förlängs isoleringen.
Jag så brukar det vara, det var dock inte så jag fick det återberättat i det här fallet. Men nu har ju hästen lämnat stallet så antar att man isf räknar from idag 🤷🏻‍♀️
 
Beror väl på vart den flyttade? Till ödsligt sommarbete med kompis från samma stall?
Jag TROR att man kanske faktiskt får flytta sin häst till typ bete om markägaren och alla inblandade är informerade och tycker att det är ok. Men nu spekulerar jag bara
 
Kvällsfundering
Vi har haft häst med hosta i stallet och fått order om karantän i 3v. Provtagning visade på ”ofarligt” förkylningsvirus.

Nu har dock den hostande hästen åkt på bete och övriga hästar är helt symptomfria och har varit så hela tiden. Vad händer nu med den återstående karantänstiden (ca 2,5v)? Förutsatt att inga nya symptom uppkommer såklart

Vi inväntar svar från länsveterinär men jag är nyfiken - ngn som vet?
Ni bör hålla karantänen hela tiden ut och om ngn mer häst insjuknar så förlängs den.
 
Men hur kunde den få flytta om stallet fortfarande är i karantän?
Exempelvis genom att i bibehållen karantän flytta till en ny karantän. Vi hade en kvarkahäst som flyttade till ett karantänsstall (och med noggrann desinficering). En annan variant jag känner till flyttade sina (symptomfria) hästar till ett separat bete för att fortsätta karantänen där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Världscupsfinalerna
  • OS i Paris 2024 (dressyr)

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp