Karantänstall

Marvin

Trådstartare
Om jag nu mot förmodan (🤷‍♀️) skulle ge upp på att åka runt och provrida hästar i Sverige och istället importera, var gör man av hästen sen? Känns ju lite riskabelt att ta hem den direkt till det vanliga stallet, vi har ingen möjlighet till isolering hemma.

Finns det karantänstall? Ska man sätta stackaren i ett tomt stall några veckor tills inkubationstiden är över (jag tänker 14 dagar).

Förra gången importerade jag från UK, hon åkte själv i sin transport och stod några veckor i en box och hage där hon inte hade direkt kontakt med andra hästar, men den möjligheten har jag inte nu. Vad har ni andra gjort?

Känns ju meckigt att ha den ståendes på ett annat stall men sköta den själv, då blir det ju väldigt mycket ombyten för att inte sprida eventuell smitta själv.

Om jag nu mot förmodan (🤷‍♀️) skulle ge upp på att åka runt och provrida hästar i Sverige och istället importera, var gör man av hästen sen? Känns ju lite riskabelt att ta hem den direkt till det vanliga stallet, vi har ingen möjlighet till isolering hemma.

Finns det karantänstall? Ska man sätta stackaren i ett tomt stall några veckor tills inkubationstiden är över (jag tänker 14 dagar).

Förra gången importerade jag från UK, hon åkte själv i sin transport och stod några veckor i en box och hage där hon inte hade direkt kontakt med andra hästar, men den möjligheten har jag inte nu. Vad har ni andra gjort?

Känns ju meckigt att ha den ståendes på ett annat stall men sköta den själv, då blir det ju väldigt mycket ombyten för att inte sprida eventuell smitta själv.
Jag googlade snabbt och fick upp två stall som tar emot hästar för just sånna här saker. Inte billigt dock. Men det kan det vara värt.
Annars kan man ju vänta tills det är varmare ute och hästen kan gå ute dygnet runt och bara göra en hage så den kan se andra hästar men inte ha kontakt.

Kolla lite med ridklubbar i närheten, där brukar det kunna finnas separata tävlingsstall om det är större klubb. Eller kolla med nåt försäljnings/utbildningsstall om de har plats?

Hur många hästar har du hemma? Är det ditt egna stall? Tävlar du aktivt? Jag själv har så jag kan sätta i karantän men jag vet också folk som har 2-4 hästar hemma som har chansat så att säga med att ta hem. Jag tänker att egentligen är det inte större risk med en import än att köpa tex från försäljningsstall. Risken finns ju oavsett..

• Gilla
Reactions: Sel
Hur många hästar har du hemma? Är det ditt egna stall? Tävlar du aktivt? Jag själv har så jag kan sätta i karantän men jag vet också folk som har 2-4 hästar hemma som har chansat så att säga med att ta hem. Jag tänker att egentligen är det inte större risk med en import än att köpa tex från försäljningsstall. Risken finns ju oavsett..

Jag har en till häst, stallägaren har 3. Det är bara jag som åker iväg på träning och tävling.
Senaste åren har några av distriktets större klubbar varit stängda för smitta flera gånger, varav den ena i 6 månader. Tror inte jag blir så poppis om jag kommer på träning när jag nyligen fått hem en import. 🙈

Visst finns risken ändå!

Jag har en till häst, stallägaren har 3. Det är bara jag som åker iväg på träning och tävling.
Senaste åren har några av distriktets större klubbar varit stängda för smitta flera gånger, varav den ena i 6 månader. Tror inte jag blir så poppis om jag kommer på träning när jag nyligen fått hem en import. 🙈

Visst finns risken ändå!
Hur känner stallägaren inför att du importerar? För jag brukar tänka att risken är ju stor att det finns tysta smittbärare också. Nej alltså nu missförstod du kanske? Jag menar absolut inte du ska åka på träning med när du har fått hem en häst. Jag menade motsatsen, att är det bara du så är det ju enkelt att avstå från träning ett par veckor men jag trodde det var ditt egna stall.

Vi har importerat ett gäng hästar. Vi har en box i stallet som inte har någon annan vägg i vägg, och en hage där hästen kan gå själv. Vi brukar hålla det så första månaden ungefär. Sen är det förstås samma stall, samma personer som sköter den hästen som de andra och vi håller inte på och duschar och byter kläder mitt i stallskötseln. Självklart finns det smittorisker med en häst som åkt med transportör, men vi väljer mycket seriösa transportörer som jobbar aktivt med smittfrågan även om det är lite dyrare transporter. Smittrisk finns ju alltid när det kommer in en ny häst i ett stall, men generellt upplever jag en attidyd att importhästar är smitthärdar men svenska hästar är helt säkra, vilket förstås är alldeles för onyanserat.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Nääär vänder det?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka