Kardborrehelv*ten!

Mia_R

Trådstartare
Båda pållarna ser ut som de stått på huvudet och rullat runt bland kardborrarna i hagen. :mad: Fullblodet funderar jag allvarligt på att skalpera, men jag kan ju inte gärna raka av dem svansarna för att få bort skiten. :eek: Någon som har några bra tips på hur jag ska få bort f*nstyget utan att de blir flintis både här och där? :crazy:
 
Sv: Kardborrehelv*ten!

Om man sprayar manar och svansar med glanspray, (helst innan alla karborrar fastnar:p ) så är det lättare att får bort.

Annars är det bara att spraya på allt och dela upp svansen i flera "delar". Sedan reda ut en del i taget, jag tycker det brukar gå ganska lätt.

Numera så går jag en vända på hösten och sliter upp alla kardborrbuskar. Det brukar bli en 10-12 kärror.
 
Sv: Kardborrehelv*ten!

Förstår dej precis!!!Jag hade samma problem tills jag skickade ut gubben med röjsågen i hagen.:devil:
Innan brukade jag försiktigt reda ut svansarna och manarna med fingrarna,tycker det sliter minst.
 
Sv: Kardborrehelv*ten!

Håller med ovanstående, det bästa är att reda ut manen och svansen med fingrarna.

Sen ser man till att fläta upp man och svans, så fastnar det inte lika mycket nästa gång.
 
Sv: Kardborrehelv*ten!

Båda pållarna ser ut som de stått på huvudet och rullat runt bland kardborrarna i hagen. :mad: Fullblodet funderar jag allvarligt på att skalpera, men jag kan ju inte gärna raka av dem svansarna för att få bort skiten. :eek: Någon som har några bra tips på hur jag ska få bort f*nstyget utan att de blir flintis både här och där? :crazy:

FLÄTA SVANSEN NÄR DE E I HAGEN.. NU E DE JU INGA FLUGOR UTE:)
 
Sv: Kardborrehelv*ten!

En kam är ganska bra.
Har själv bara kardborrar på den långhåriga o hårömma katten.
 
Sv: Kardborrehelv*ten!

Visst blir man trött kardborrefanskapen. Växer fullt i vår hage. Vet inte hur mkt man får plocka varje dag från pannluggar och svansar.
Skulle försöka ta bort kardborrsbuskarna och märkte att det gick utmärkt att dra upp en del med hela roten.( Vissnande kardborrar).:angel:
 
Sv: Kardborrehelv*ten!

Tanken var ju att hinna före dem och dra upp eländet i hagen, men då flytten till lösdriften gick ganska fort och jag har haft väldigt hektiskt på jobbet med 6 nattskift varav 3 av dem var 12-timmars så har det inte funnits så mkt tid. :( När tiden och orken sen infann sig så var problemet löst vad det gäller kardborrar i hagen, tror inte en enda finns kvar utom de som sitter i vad som förr var man och svans. Ser ut som tovade spikklubbor nu istället. :mad: Jag får väl testa med fingrar och pälsglans och se hur det går, saxen är frestande nära till hands... :angel: :o
 
Sv: Kardborrehelv*ten!

Tanken var ju att hinna före dem och dra upp eländet i hagen, men då flytten till lösdriften gick ganska fort och jag har haft väldigt hektiskt på jobbet med 6 nattskift varav 3 av dem var 12-timmars så har det inte funnits så mkt tid. :( När tiden och orken sen infann sig så var problemet löst vad det gäller kardborrar i hagen, tror inte en enda finns kvar utom de som sitter i vad som förr var man och svans. Ser ut som tovade spikklubbor nu istället. :mad: Jag får väl testa med fingrar och pälsglans och se hur det går, saxen är frestande nära till hands... :angel: :o


:rofl: :rofl:

Jag vet hur det känns mina kom hem från betet förra året med svans man och pannlugg som var som en tjockmatta av kardborrar :crazy: :crazy:

Pannluggen stog ju rakt upp av alla kardborrar :eek: :p slutare räkna när jag kom till 100 på första hästen av 3.
 
Sv: Kardborrehelv*ten!

Hej inge kul med kardborrar... ett tips ta fram röjsågen och jämna buskarna med marken..
 
Sv: Kardborrehelv*ten!

Huvva, fick bort allt? :eek:

Japp tog en vecka per häst eftersom de inte ville stå still hela tiden :p :rofl:

Jag tog så mycket som möjligt med fingrarna sen tog jag en vanlig hårborste och började nerifrån och jobbade mig uppåt.

Svansarna klippte jag ca 2 cm kortare än jag brukar göra bara för att det var så förbannat många längst ner. *suck*
 
Sv: Kardborrehelv*ten!

Nu är iaf lillans man utredd så när som på pannluggen, får ta den i morgon när jag ändå ska tömköra henne och har henne uppställd i gången. Svansen orkade jag inte med att göra klar, har väl bara fått rent den nedre femtedelen än så länge. Fullblodet har jag knappt börjat på, känns som jag inte riktigt vet var jag ska börja i eländet. Fattar inte hur hon lyckats tova in varenda kardborre så in i bängen. :p Hennes pannlugg lär ju ryka innan vi är klara... :angel:
 
Sv: Kardborrehelv*ten!

Sådär ja, efter två dagars jobb så ser lillan riktigt fin ut igen. :love:

Fullblodet har jag knappt hunnit gå lös på ännu, pannluggen ligger fortfarande i farozonen och det vete 17 hur jag ska kunna trassa ut resten av henne ur kardborrarnas våld. Hästskrället älskar ju att rulla och hur det fungerar med kardborrar i man och svans är ju lätt att räkna ut. :mad: Var det inte redan trassligt innan så är det om möjligt ännu värre nu! :eek:
Hittade faktiskt lite kardborrar i hagen idag som de missat, så otyget åkte snabbt ut innan fröknarna hann rulla sig i dem.:banana:
 
Sv: Kardborrehelv*ten!

Och hur känns dina händer?

Jag har tänkt på dig och dina "kardborrepållar".

:)
 
Sv: Kardborrehelv*ten!

Haha :rofl: Har precis samma problem, kallblodstravaren kommer in varje dag med en helt kardborreinfekterad man och svans...och han har inte lite man heller. :smirk: Jag reder ut manen och svansen med fingrarna och ev. sedan använder jag lite glansspray och borstar man och svans försiktigt.
 
Sv: Kardborrehelv*ten!

Förvånansvärt bra, faktiskt. Jag har haft jätteproblem med mina händer av någon oförklarlig anledning i sommar, en klåda som nästan gjort mig galen så jag knappt kunnat sova utan att riva sönder handflatorna periodvis. Jag har inte haft några problem alls ett tag nu och trots att "ohyrorna" nästan sett ut som kardborrar själva fick jag ju lillan ren utan större problem även om det tog tid. Jag ville ju inte sprida skiten heller så jag har försökt få med allt till soptunnan utan att tappa. :)

Jag gruvar dock för att ge mig i kast med fullblodets svans, men helt ärligt så som hon ser ut blir jag väl anmäld för vanvård annars. :crazy: Nån som vet var man kan köpa lössvansar? :angel: ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 259
Senast: Josofinito
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 015
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Någon här som jobbar som frisör eller nån annan som har tips på hur jag kan få bort hårspraysrester från håret? Jag har väldigt tjockt...
Svar
15
· Visningar
8 643
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp