Bukefalos 28 år!

Karens tid på Plegicil?????

B

Bebe

Hejsan! Finns det någon som vet hur lång karens tid för "start" det är på Plegicil som man sprutar i muskeln?
Tänkte att jag skulle försöka klippa Pållan inför en tävlingen om ca 2 veckor men måste då plegga henne.

Tpf Bebe
 
Sv: Karens tid på Plegicil?????

96 timmar. Men jag skulle lägga på några dagar till för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Karens tid på Plegicil?????

Jag trodde att det var en vecka på ALLT som sprutas in i hästen. Det betyder även b-vitamin. Alltså har din häst fått ett stick av en spruta är det en veckas karens.
Detta kan i och för sig ha ändrats jag är inte säker, men förut var det såhär.
 
Sv: Karens tid på Plegicil?????

Det har varit 96 timmar på "nålstick" så länge jag kan minnas.
 
Sv: Karens tid på Plegicil?????

...det är på Plegicil som man sprutar i muskeln?
Tpf Bebe
Plegicil/domecedan sprutas inte i muskel utan direkt i blodet. Finns däremot en pasta som "typ" ersätter "plegicilsirapen" som vet kan skriva ut, vet ej namnet på den
 
Sv: Karens tid på Plegicil?????

Jodå, visst kan man spruta det i muskeln. Det tar längre tid innan det verkar.
Det är däremot inte vanligt att veterinären tillåter hästägaren att spruta intraveniöst.
 
Sv: Karens tid på Plegicil?????

Både plegicil o domosedan är godkända även för intramuskulär injektion.
PL
sorry hade ingen aning om det, under alla år så har jag aldrig stött på det sättet, lär sig nåt nytt varje dag...
Jodå, visst kan man spruta det i muskeln. Det tar längre tid innan det verkar.
Det är däremot inte vanligt att veterinären tillåter hästägaren att spruta intraveniöst.
Jag vet att veterinärerna inte gör det
 
Sv: Karens tid på Plegicil?????

sorry hade ingen aning om det, under alla år så har jag aldrig stött på det sättet, lär sig nåt nytt varje dag...

Jag vet att veterinärerna inte gör det

Åh jo, jag har i alla fall fått två doser pleg att ta med mig och sätta i muskel.
 
Sv: Karens tid på Plegicil?????

Om jag mot förmodan skulle lämnat ut lugnande för injektion till ngn jag verkligen litade på o denne sedan basunerade ut det över internet så skulle jag inte bli glad.
PL
 
Sv: Karens tid på Plegicil?????

Helloj!
Tror det är Sedalin som du är ute efter.
Går att få hos din veterinär om dom har licens på det.
 
Sv: Karens tid på Plegicil?????

Man lär sig varje dag, jag hade alltså inte en aning om att det inte var okej att att som lekman få det. Och jag vill här också poängtera för alla att det inte var du.
 
Sv: Karens tid på Plegicil?????

En följdfråga Peter, vad får vi som djurägare injecera själv (PC o dyl, naturligtvis utskrivet av veterinär)? eller får vi överhuvudtaget göra det?
 
Sv: Karens tid på Plegicil?????

Åh jo, jag har i alla fall fått två doser pleg att ta med mig och sätta i muskel.

Det är väl olagligt att ngn som inte är utbildad veterinär sprutar en häst(vare sig det är intamuskulärt, intravenöst eller subcutant), så om jag vore dig skulle jag nog vara lite tyst om saken.
 
Sv: Karens tid på Plegicil?????

Jag måste vara en komplett idiot men jag undrar vad som gäller vid sprutande av pencillin?
 
Sv: Karens tid på Plegicil?????

Det är väl olagligt att ngn som inte är utbildad veterinär sprutar en häst(vare sig det är intamuskulärt, intravenöst eller subcutant), så om jag vore dig skulle jag nog vara lite tyst om saken.

Vänta här nu. Det är inte tillåtet att någon annan än djurägaren, som inte har utbildningen som jag glömt vad den heter, sprutar. Men NÄR ändrades att djurägare på direkt delegation från veterinär får ge intramuskulära injektioner???
 
Sv: Karens tid på Plegicil?????

Nej det är absolut inte olagligt, veterinären har, efter undersökning o behandling, rätt att lämna ut medel för fortsatt behandling o här behövs ingen C15 kurs, det behöver inte heller vara djurägaren själv som sprutar. Här anser jag även att det är tillåtet att lämna ut ett någorlunda ofarligt lugnande för att tex kunna göra rent en sårskada.
Delegerad behandling är något annat o omfattar inte häst.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: hamilton1
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 747
Senast: Hellhound
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp