Karensavdraget

På samma gång ska vi fortfarande stanna hemma vid minsta symptom och testa oss dessutom. Det är en ekonomisk omöjlighet för 3en del människor är jag rädd. Får man dessutom inte jobba hemma mer så lär det onekligen bli så att sjukdomar sprids på jobbet.

Men skönt så länge det varade, att jag slapp att vara sjuk alls! Faktiskt riktigt skönt att kunna vara frisk!
 
Det trodde jag verkligen inte!
Det är ju uselt, och inte kommer det drabba oss som sitter på kontor och kan arbeta hemifrån om vi är lite hängiga särskilt mycket.
Utan det slår stenhårt mot de som redan har det sämst ekonomiskt och slitigast på jobbet. De som sliter i vården, de som städar våra kontor, kör våra bussar och scannar matvarorna i kassan.
Huvudlöst!
 
Det hade varit en sak att låta det här vara samtidigt som man lättade andra restriktioner, men nu kommer folk garanterat utsättas för mer smitta och ha större behov av att vara hemma för att testa sig... också en mardröm för de med sänkt immunförsvar/vaccinationssvar som lär behöva dela sin arbetsplats med personer som inte har råd att stanna hemma vid symtom.
 
Det hade varit en sak att låta det här vara samtidigt som man lättade andra restriktioner, men nu kommer folk garanterat utsättas för mer smitta och ha större behov av att vara hemma för att testa sig... också en mardröm för de med sänkt immunförsvar/vaccinationssvar som lär behöva dela sin arbetsplats med personer som inte har råd att stanna hemma vid symtom.
På min arbetsplats så har vi alla känt av restrektionerna rejält i plånboken trots slopat karensavdrag. Jag är stolt över att alla verkligen har varit hemma för ALLT och att vi inte har förlorat en enda vårdtagare i Covid. Det har varit enormt slitsamt med stor personalbrist och jag vet att alla har tyckt det har varit jättejobbigt att sjukanmäla sig. Man vet att man sätter sina kollegor i skiten varje gång.
Jag tror flera, ffa ensamförsörjare kommer att gå till jobbet med mindre förkylningar mm.
 
På min arbetsplats så har vi alla känt av restrektionerna rejält i plånboken trots slopat karensavdrag. Jag är stolt över att alla verkligen har varit hemma för ALLT och att vi inte har förlorat en enda vårdtagare i Covid. Det har varit enormt slitsamt med stor personalbrist och jag vet att alla har tyckt det har varit jättejobbigt att sjukanmäla sig. Man vet att man sätter sina kollegor i skiten varje gång.
Jag tror flera, ffa ensamförsörjare kommer att gå till jobbet med mindre förkylningar mm.
Blir lite rörd av det du skriver, väldigt fint sagt och gjort! Klart ni ska vara stolta, och ni borde inte få svårare att göra ett bra jobb...
 
Det är så korkat. Om människor ska förväntas hålla sig hemma när de är sjuka måste de får ersättning för det också. På min arbetsplats vill folk komma till jobbet trots att de är lite snuviga men de är duktiga och håller sig hemma. Det kommer slå hårt mot dem när de helt plötsligt inte får någon ersättning för det. Vi har många med låg inkomst hos oss.
 
Har alltid ogillat karensavdraget, ännu mer sedan det ändrades till att man får karensavdrag för en hel dag även om man jobbat halva dagen och sedan går hem efter lunch. Så fult att då inte ens de jobbade timmarna betalas ut.
Tror samhället i stort skulle vinna på ett slopat karensavdrag. Hellre lägga pengar på det än på familjeveckan…
 
Nu är jag arbetslös men det kändes faktiskt skönt att kunna stanna hemma en dag om man kände sig lite snuvig en morgon och tog det säkra före det osäkra. Kanske kommer man tillbaka nästa dag eller så blev man sjukare.

Knasigt att det ska vara så här i Sverige om det nu inte är likadant i resten av norden!
 
Helt sjukt egentligen, har inte så mycket mer att säga om det.

Tror inte det är så extremt vanligt att folk fejk-sjukar sig, och de som gör det kan ju lika gärna ta två dagar istället för ingen då för lite valuta för pengarna så att säga.

Hjälper ju inte heller med att det inte längre är rekommenderat med hemmajobb. Företaget jag jobbar på kör stenhårt med tvång om tillbaka på kontoret heltid på fredag, de ska eventuellt "utreda möjligheten" för en frivillig dag hemmajobb i veckan fortsättningsvis men rätt säker på att det inte kommer bli något av det. Har inte haft en enda sjukdag sedan jag började jobba hemma så ser inte direkt fram emot det..
 
Har alltid ogillat karensavdraget, ännu mer sedan det ändrades till att man får karensavdrag för en hel dag även om man jobbat halva dagen och sedan går hem efter lunch. Så fult att då inte ens de jobbade timmarna betalas ut.
Tror samhället i stort skulle vinna på ett slopat karensavdrag. Hellre lägga pengar på det än på familjeveckan…
Fast nej så är det inte, de jobbade timmarna betalas. Man får karensavdrag för timmar baserade på din veckoarbetstid, men du kan inte få avdrag för fler timmar än du varit borta. Förut kunde man på vissa arbetsplatser slippa en del av karensen genom att jobba en halv dag och sen gå hem och då bara få en halv dags karens totalt. Nu får man (vid 5x8-arbete) en halv dag + en halv dag nästa dag (är man bara sjuk en halv dag så är det bara den halva dagen man får avdrag för). Man tjänar inte längre på att masa sig iväg till jobbet sjuk och jobba några timmar i hopp om lägre avdrag. Dessutom är nya systemet snällare mot folk som jobbar längre och färre pass, eftersom de förut förlorade hela sitt pass på kanske 12 timmar och nu dras timmarna beroende på veckoarbetstiden.

Till trådens ämne tycker jag att det är jättedumt att de inte behåller det här i en övergångsperiod i alla fall så att en ev smittspridningsboom i samband med öppnandet har chans att minskas något. Jag är helt övertygad om att många kommer gå till jobbet snoriga och förkylda nu för att de inte har råd.
 
Katastrof. Jag är inte ett dugg förvånad, jag räknade med det, men hade kunnat tänka mig att det skulle behållas iaf året ut med tanke på att en fortfarande förväntas vara hemma för precis allt. Samma med kraven på intyg etc.


Jag har varit lite frustrerad hela tiden över att det sägs att "karensavdraget är slopat". För det är det inte, det har det aldrig varit - det som FK betalat ut är en schablonersättning för att täcka karensavdraget. För de flesta täcker det inte hela avdraget, om en inte bara är borta en del av en dag och sen kan återgå till arbetet dagen efter (ersättningen är densamma oavsett hur stort avdraget på lönen blir).
 
Har alltid ogillat karensavdraget, ännu mer sedan det ändrades till att man får karensavdrag för en hel dag även om man jobbat halva dagen och sedan går hem efter lunch. Så fult att då inte ens de jobbade timmarna betalas ut.
Tror samhället i stort skulle vinna på ett slopat karensavdrag. Hellre lägga pengar på det än på familjeveckan…
Är det så? Det hade jag inte en aning om. Det är ju verkligen helt orimligt! Varför ska löntagaren bjuda på det?
 
Är det så? Det hade jag inte en aning om. Det är ju verkligen helt orimligt! Varför ska löntagaren bjuda på det?
Läs @starcraft svar ovan. Ändringen infördes väl för att vara mer rättvis mot de som jobbar mycket natt/skiftarbete när det beräknas på veckoarbetstid.
För mig var det tidigare så att jag kunde få bara några timmar i karens om jag gick hem på eftermiddagen. Nu är det alltid 20% av sjuklönen som dras av.

Från FK:
Karensavdraget infördes den 1 januari 2019 och ersatte det som tidigare kallades karensdag. Syftet med ändringen var att det avdrag som görs när man är sjuk ska vara rättvist och förutsägbart.
Karensavdraget är alltid 20 procent av sjuklönen under en genomsnittlig arbetsvecka.
Det spelar ingen roll när på dagen du sjukanmäler dig eller hur många timmar du skulle ha jobbat, utan avdraget kommer alltid vara 20 procent.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 136
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Trädgård & Växter Jag har i två år (!) försökt köpa en viss sorts lite gammaldags frö till ett torktåligt vallgräs som heter Foderlosta (Bromus Inermis)...
2
Svar
34
· Visningar
2 275
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 365
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp