Karensdagsreglerna ändras.

Luff

Trådstartare
Nu ska ju reglerna ändras. Istället för en karensdag ska det istället dras av 20 % av en genomsnittlig veckolön. Vilket för mig blir detsamma i pengar.
Tror ni att detta kommer att göra att fler faktiskt stannar hemma när dom är sjuka?
Hade det inte varit bättre att på något sätt baka in en effekt att sjuka stannade hemma från jobbet nu när en ändå tog ett beslut?

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/03/regeringen-slopar-karensdagen/
 
Nu är jag sämst i världen på att räkna men jag tror jag tjänar på det. Jag jobbar fyra dagar/vecka så en karensdag nu innebär ju 25% borta. Så då borde 20% vara en förbättring.
 
Det blir ju förbättring för de som jobbar obekväm tid. Dvs fördel för de flesta skiftjobbare.
Men jag vet inte om jag tror att folk på sådana jobb stannar hemma mer för det..
 
Nu är jag sämst i världen på att räkna men jag tror jag tjänar på det. Jag jobbar fyra dagar/vecka så en karensdag nu innebär ju 25% borta. Så då borde 20% vara en förbättring.
Hur är det nu om din första sjukdag är en arbetsfri dag? Får du löneavdrag för dag 2?
 
Nu ska ju reglerna ändras. Istället för en karensdag ska det istället dras av 20 % av en genomsnittlig veckolön. Vilket för mig blir detsamma i pengar.
Tror ni att detta kommer att göra att fler faktiskt stannar hemma när dom är sjuka?
Hade det inte varit bättre att på något sätt baka in en effekt att sjuka stannade hemma från jobbet nu när en ändå tog ett beslut?

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/03/regeringen-slopar-karensdagen/

Inte en genomsnittlig veckolön. Av en genomsnittlig SJUKLÖN. Sjuklönen är normalt 80% av normal lön.

Så 20% av en genomsnittlig veckosjuklön. Dvs 20% av ett genomsnitt av en 80%ig veckolön.

https://www.forsakringskassan.se/!u...Q3cD7EDu8EvYs2IJyTijGOh7Va7w5xa3Ou2-VAMNsg!!/

Det blir bättre för skiftjobbare rent generellt. Det blir dock sämre för alla som blir sjuk under arbetsdagen och tidigare fick kortare karens då men nu får full karens oavsett om de inte kommer alls eller går hem efter halva dagen. Vilket ev får folk att stanna hemma direkt istället för att försöka jobba eller gå in att jobba del av dag för att minska avdraget.
 
Beräknas den genomsnittliga sjuklönen och 20% av den för karensdagen på en veckolön, månadslön eller årslön? Det kan bli en enorm skillnad beroende vad man räknar...
 
Jag fattar inte riktigt vad det innebär för mig men det står ju att det ska bli bättre för skiftarbetare - vilket jag ju är. Så jag antar att jag gillar det.
 
Inte en genomsnittlig veckolön. Av en genomsnittlig SJUKLÖN. Sjuklönen är normalt 80% av normal lön.

Så 20% av en genomsnittlig veckosjuklön. Dvs 20% av ett genomsnitt av en 80%ig veckolön.

https://www.forsakringskassan.se/!u...Q3cD7EDu8EvYs2IJyTijGOh7Va7w5xa3Ou2-VAMNsg!!/

Det blir bättre för skiftjobbare rent generellt. Det blir dock sämre för alla som blir sjuk under arbetsdagen och tidigare fick kortare karens då men nu får full karens oavsett om de inte kommer alls eller går hem efter halva dagen. Vilket ev får folk att stanna hemma direkt istället för att försöka jobba eller gå in att jobba del av dag för att minska avdraget.

Eller stanna kvar på jobbet hela dagen trots att man är som allra mest smittsam. Det är det vanliga caset jag har erfarenhet av - att man börjar känna sig sjuk under dagen och går hem. Inte att man medvetet går till jobbet när man redan är sjuk.
 
Menar ni att om jag går till jobbet och under dagen blir sjuk förlorar lika mycket pengar som om jag stannat hemma hela dagen? Då blir det många som kommer stanna kvar på jobbet och smitta andra...
 
Underbart att behöva förlora en hel dags lön om man får migrän så man måste gå hem 3 timmar tidigare. Tack liksom, precis det jag behöver :wtf:

Visst är det fantastiskt att du får chansen att skänka bort 5 timmars arbete till din arbetsgivare. Kan bli en riktigt härlig upplevelse om man lider av typisk korttidsfrånvaro som migrän (antingen för dig och dina kollegor eller din plånbok).

Jag har inte läst förslaget i detalj, och kanske missförstått (det känns sådär SOM OM jag måste ha missförstått eftersom det inte är rimligt), men det verkar faktiskt helt orimligt i sin konstruktion. Principen att få betalt för den tid man arbetar är viktig. Skulle behöva tänka igenom några case och provköra, men orkar inte just nu.
 
Menar ni att om jag går till jobbet och under dagen blir sjuk förlorar lika mycket pengar som om jag stannat hemma hela dagen? Då blir det många som kommer stanna kvar på jobbet och smitta andra...

Så har jag det. Jag får en hel karensdag även om jag jobbat halva dagen när jag går hem. Om inte jag är helt ute och cyklar. 😂
 
Underbart att behöva förlora en hel dags lön om man får migrän så man måste gå hem 3 timmar tidigare. Tack liksom, precis det jag behöver :wtf:
De timmar du jobbat får du ju LÖN för.
Karrens innebär bara att du inte får ut pengar för tiden du har sjukfrånvaro fram tills du passerat tröskelbeloppet.
Skillnaden nu mot innan är att det är ett belopp (20% av X osv.) istället för en tidsperiod (1 dag) som sätter gräsen för när du börjar få sjuklön utbetald. Det är ju inte som att du får en skuld bara för att du inte är sjuk hela den dagen, eller blir utan lön för det som du faktiskt har arbetat, med de reglerna som är nu heller.
 
De timmar du jobbat får du ju LÖN för.
Karrens innebär bara att du inte får ut pengar för tiden du har sjukfrånvaro fram tills du passerat tröskelbeloppet.
Skillnaden nu mot innan är att det är ett belopp (20% av X osv.) istället för en tidsperiod (1 dag) som sätter gräsen för när du börjar få sjuklön utbetald. Det är ju inte som att du får en skuld bara för att du inte är sjuk hela den dagen, eller blir utan lön för det som du faktiskt har arbetat, med de reglerna som är nu heller.

Tänkte väl att jag måste ha missförstått..
 
Kommer tjäna på det, härligt! Fast iofs hoppas jag ju mest på att inte vara sjuk och alltså inte behöva använda det alls.
 
Vad man fixar bort är väl i första hand orättvisan att en del personer har fått ett betydligt större karrensavdrag i förhållande till sin totalinkomst än andra. Och det egentligen bara på grunder av vilket yrke/branch man verkar inom och hur schemalägningen där ser ut.
Dels de som har långa arbetspass dvs. där "en dag" är mer än normala 8 timmar, dels de som arbetar koncentrerad deltid som det blir mer rättvist för nu vad jag kan se.
 
Halleluhja! Ske pris! Vem det nu månde vara som kom på detta får all kudos de förtjänar för detta!

/ nattarbetare som idag förlorar orättvist mycket på karensnatt.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 504
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 373
Senast: Fiorano
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 019
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp