Karlabarnen - Från födsel till flytt

Ale
 

Bifogade filer

  • IMG_4910.jpg
    IMG_4910.jpg
    102,4 KB · Visningar: 139
@Migo Måste fråga en sak! Eller två. Eller fler. :D

Jag har noterat att du startar valparna olika snabbt på får (eller har jag missuppfattat?), vad är det som avgör när du startar och hur mycket du låter dem valla? Har det med hundarna att göra, mognad, personlighet och annat, eller är det mer för din egen skull, enklare att ta "en i taget" än fem på en gång?

Sen är jag även nyfiken på om du har connectat mer med en/fler och lutar åt vilken/vilka som kommer få stanna sen? Eller märker av att någon skulle ha det lilla extra i vallningen som kan påverka ett sånt beslut. Jag har ju anat i trådarna att det eventuellt kan finnas en eller två som du känner lite extra för och är väl mer nyfiken på om det är främst personlighet/connection eller vallningsegenskaper som påverkar det och eventuell behållning senare.

Fattar ju dock att hur du connectar med en hund har väldigt stor betydelse i vallningen också.
 
@Migo Måste fråga en sak! Eller två. Eller fler. :D

Jag har noterat att du startar valparna olika snabbt på får (eller har jag missuppfattat?), vad är det som avgör när du startar och hur mycket du låter dem valla? Har det med hundarna att göra, mognad, personlighet och annat, eller är det mer för din egen skull, enklare att ta "en i taget" än fem på en gång?

Lite förenklat så beror det på mognadsgrad och vad som händer när de får tillgång till djuren. Om hunden är trygg och självklar med fåren kan den få trixa lite med dem ibland redan som rätt så ung (mest för att jag ska få njuta lite av att se dem). Om hunden är osäker, mindre intresserad, klänger på mig eller hetsar upp sig så får den mogna till i skallen ett tag igen innan nästa besök.

Även de två som får träffa djuren lite mer "tränas" kanske 5 min var 14 dag, som mest. De andra tre är för barnsliga för att få ut något konstruktivt av det än.

Det jag vill se när de är hos fåren i starten är att de har fokus på djuren, använder hjärnan istället för benen och läser av/pratar med fåren utan att tveka. Alltså helt kravlöst vad gäller lydnad, men det ställer stora krav på bla hundens sjäkvbehärskning och mentala uthållighet, vilket sällan är valpars starka sidor ;)

Sen är jag även nyfiken på om du har connectat mer med en/fler och lutar åt vilken/vilka som kommer få stanna sen? Eller märker av att någon skulle ha det lilla extra i vallningen som kan påverka ett sånt beslut. Jag har ju anat i trådarna att det eventuellt kan finnas en eller två som du känner lite extra för och är väl mer nyfiken på om det är främst personlighet/connection eller vallningsegenskaper som påverkar det och eventuell behållning senare.

Fattar ju dock att hur du connectar med en hund har väldigt stor betydelse i vallningen också.

Än så länge finns det inte någon vallning att tala om, vi pratar förskolenivå ;) Vad gäller personlighetsmässigt så har Daud varit favorit hela tiden, baserat på ren magkänsla.
 
Dvs Rost som är trygg och avspänd kan få hålla på och trixa lite med djuren på egen hand, eftersom han hela tiden kollar vad som händer och testar för att se hur han påverkar djuren, men utan att bli speciellt upprörd. Idag fick han testa att vara med hela flocken i en av ligghallarna i ett par minuter för att känna på hur flocken känns när den är packad.

 
Dvs Rost som är trygg och avspänd kan få hålla på och trixa lite med djuren på egen hand, eftersom han hela tiden kollar vad som händer och testar för att se hur han påverkar djuren, men utan att bli speciellt upprörd. Idag fick han testa att vara med hela flocken i en av ligghallarna i ett par minuter för att känna på hur flocken känns när den är packad.

Tack för att du tar dig tid att svara! Förstår ju att det är en halv vetenskap, men intressant att höra lite resonemang när man ska ha fram arbetshundar och inte bara hobbyhundar, och när man har möjlighet att välja när de är äldre än 8 veckor. :)

Och alltid lika kul att se hur de unga hanterar djuren i otränat skick! Så jäkla häftigt att det där är medfött ändå. :love:
 
De har fortfarande inte flyttat (:D) så jag gräver upp den här gamla tråden igen.

Nu är de snart 14 månader och det händer massor! Rost och Sonic är HD-röntgade med A höfter, Aloy är röntgad med B-höfter. Rost och Imoen är anmälda till sin första vallhundstävling (ik1) i slutet av oktober och Aloy är uppflyttad till lydnadsklass 1 efter en start i startklassen. Alla nio är tända och i full gång med sin vallhundsutbildning, alla är än så länge trygga, sociala och trevliga hundar som är precis så samarbetsvilliga och keliga som jag hoppades på, med gott om naturlig djurkänsla och arbetsmoral :heart
 
Så här ser det ut för de tre bröderna som är precis nystartade. De håller på att lära sig vad träning är, koderna för hur samarbetet med mig fungerar runt fåren osv. På filmerna får de "hippievalla" lite, dvs bara vandra runt med djuren och känna sig för utan att jag lägger mig i så mycket. Snart dags att börja sätta på lite kommandon!
Tidus

Joel

Daud
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp