Karlsson på taket..

Stormcast

Trådstartare
Är han en låtsaskompis eller en "riktig" sagofigur?
Satt och lyssnade med barnen ikväll och det slog mig. sen nämnde jag det för min partner som menade att Karlsspn inte är en "låtsaskompis".
Nån här som vet?
 
Sv: Karlsson på taket..

jag har aldrig gillat Karlsson, men jag har alltid tänkt honom som en "riktig", alltså inte som låttsaskompis :)
 
Sv: Karlsson på taket..

Jag tänker nog som att han är "på riktigt", men att det bara är vissa som kan se honom. Märklig filur som jag inte gillar alls, men sonen är för tillfället mycket förtjust i Karlsson.
 
Sv: Karlsson på taket..

Var det inte nån annan av Astrids "barn" som hade nån låtsaskompis? Eller var det nån annan författare, men tusan vilken bok var det. Kan inte minnas men jag har nog boken kvar för jag gillade den som barn, men vilken figur kunde det vara.

Karlsson tror jag inte det var för han var jag rädd för, nästan så jag stirrar förskräckt uppåt takkanten nu med!

Ptr
 
Sv: Karlsson på taket..

:D Skönt att höra att det är fler som varit rädd för den där gamla uven ....

Men är det inte så att han försvinner när hundvalpen kommer? och är det verkligen nån mer som ser honom?
 
Sv: Karlsson på taket..

Kl
Dottern har just upptäckt Karlsson, och jag fastnade i samma fundering själv. Lillebrors kompisar ser honom i a f vid ett tillfälle.
 
Sv: Karlsson på taket..

Vet att Alfons har en låtsaskompis, kan det vara honom du tänker på?
 
Sv: Karlsson på taket..

Var det inte nån annan av Astrids "barn" som hade nån låtsaskompis? Eller var det nån annan författare, men tusan vilken bok var det. Kan inte minnas men jag har nog boken kvar för jag gillade den som barn, men vilken figur kunde det vara.

Nils Karlsson Pyssling?
 
Sv: Karlsson på taket..

Var det inte nån annan av Astrids "barn" som hade nån låtsaskompis?
Hade inte Madicken en låtsaskompis? Jag har inte läst varken Nils Karlsson Pyssling eller Madicken i någon större omfattning och möjligen för längesedan.
 
Sv: Karlsson på taket..

Enligt något av kurslitteraturen som jag läste till kursen Barn- och ungdomslitteratur så är Karlsson en manifestation av Lillebrors undermedvetna för att hantera trauman.

(Fast själv har jag alltid trott att han var "riktig". Jag är en ypperligt osofistikerad läsare.)
 
Sv: Karlsson på taket..

Karlsson är "riktig", redan i första boken ser ju både Lillebrors kompisar och föräldrar honom.

Samma sak i fortsättningen, flera vuxna ser honom.
 
Sv: Karlsson på taket..

haha, jag håller med du ;) Har också svårt att tro att det var den lite mer seriösa förklaringen som Astrid tänkte när hon skapade honom :p
 
Sv: Karlsson på taket..

Alla barn som har haft det som vuxna kallar för låtsaskompisar vet att de inte är på låtsas. Som Astrid Lindgren sa sa: Tänk för att han (Karlsson på taket) inte är det! Tänk för att han bor i sitt lilla hus på taket. Gör han!”
 
Sv: Karlsson på taket..

Vet inte men måste tillägga att jag också avskyr honom! Aldrig tyckt om att titta på filmerna eftersom han är så vedervärdig.
 
Sv: Karlsson på taket..

Han ska tydligen vara "riktig" men jag vet inte, jag avskyr verkligen Karlsson! Tycker att han är vedervärdig och jag hoppas slippa behöva visa Karlsson för mina senare barn! :wtf:

Egentligen vill man väl inte visa nått av Astrids sagor, alla är ni efterhand mer eller mindre väldigt tragiska och hemska! :arghh:
 
Sv: Karlsson på taket..

kl

Har alltid sett Karlsson som en "riktig". Men jag gillar honom inte!

TS. Nu är det andra gången jag tror att du är en annan användare :D . Det var en tjej som hette stormkast på buke tidigare, nu har hon dock bytt till ett annat alias :)
 
Sv: Karlsson på taket..

Jag gillar inte heller Karlsson, och lite svårt för Pippi.

Sen vet jag att man "ska" älska Bröderna Lejonhjärta och Ronja för att budskapet är så fint och rättrådigt, men jag gillade aldrig dem heller.

Jag tycker att Astrid Lindgren är bäst när hon ligger nära verkligheten, med Emil och Bullerbyn och en del av novellerna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 100
Senast: Norma
·
Juridik & Ekonomi Kan jag som svensk handla på Finn.no? Verkar inte kunna betala på något smidigt sätt. Har hittat en klänning som jag letat efter i tre...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 909
Fritid Gick förbi en liten sträcka där det står en del träd och är ett litet skogsparti längs med gångvägen. Hörde ett knakande bakom mig och...
2
Svar
26
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp