Kärnkraft - bra eller dåligt? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 10)

Mia_R

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Jag stör mig på pratet om att amazon ska öppna lager eller något i sverige, de är ju helt vidriga arbetsgivare :wtf: bojkottar dem av princip :cautious:

Tillägg: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.708365/amazon-sverige-superbygge Jaha, de ska visst öppna här :meh: har läst om att det blir problem med facken och arbetsrätten - https://www.aftonbladet.se/ledare/a/wEzzRo/varning-for-chefen-fran-sjalva-helvetet:wtf:
Inte nog med det, de kommer dra så mycket el att de stoppar etableringen av nya företag och ökar risken för att elen kommer stängas av när det blir riktigt kallt pga effektbrist! :nailbiting:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2V0On/jattarna-slukar-sveriges-energi/promo
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.700026/press-pa-elnatet
https://www.vlt.se/logga-in/amazon-och-northvolt-slukar-elen-i-vasteras-nya-foretag-hotas
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7078346
https://www.ekuriren.se/ledare/med-klimatpolitik-behovs-mer-el/
 
Senast ändrad av en moderator:
– Om inga åtgärder hjälper måste elnätsanvändare kopplas bort. Då kopplas elledningar till privatbostäder, villaområden och hyreshus bort först. Samhällsviktiga ledningar till akut sjukvård, räddningstjänst och polis prioriteras
:cautious: Varför nämnde de inte datahallarna? Varför inte koppla bort dem först? :cautious::cautious::cautious:
 
:cautious: Varför nämnde de inte datahallarna? Varför inte koppla bort dem först? :cautious::cautious::cautious:

Därför att många av datahallarna är en central del av internet och det vill vi inte släcka. Det är helt rätt att prioritera ner privatpersoner först.

Eller så skruvar vi upp kärnkraften, en mycket bättre idé. Vi kommer att behöva mer och mer el och nuvarande produktion kommer inte att kunna svara upp.

Så ja, jag stör mig väldigt mycket på att vi ska avveckla kärnkraften.
 
Därför att många av datahallarna är en central del av internet och det vill vi inte släcka. Det är helt rätt att prioritera ner privatpersoner först.

Eller så skruvar vi upp kärnkraften, en mycket bättre idé. Vi kommer att behöva mer och mer el och nuvarande produktion kommer inte att kunna svara upp.

Så ja, jag stör mig väldigt mycket på att vi ska avveckla kärnkraften.
Jag tolkade det som att en datahall var kopplad till ett företag, tex amazon. Tog jag miste?

Vad tänker du att vi ska göra med uranet som inte används längre?
 
Datahallar är till för många olika saker, inte bara Amazon.

Det ska slutförvaras i vår extremt stabila berggrund.
Så att det blir barnens och barnbarnens problem istället? Forsmark verkar ha blivit kritiserad som valt ställe att förvara avfallet, med närheten till Östersjön och sprickbildningar i berggrunden.

Men hur tänker du angående att våra nuvarande kärnkraftverk är gamla? Det kommer ta jättelång tid innan man har byggt nya (2050 läste jag), och då kommer ju klimatkrisen redan vara ett faktum. Plus så är uran en ändlig resurs, så det kommer ju att ta slut någon gång och vi då kommer att behöva ändra till något annat?
 
Så att det blir barnens och barnbarnens problem istället? Forsmark verkar ha blivit kritiserad som valt ställe att förvara avfallet, med närheten till Östersjön och sprickbildningar i berggrunden.

Men hur tänker du angående att våra nuvarande kärnkraftverk är gamla? Det kommer ta jättelång tid innan man har byggt nya (2050 läste jag), och då kommer ju klimatkrisen redan vara ett faktum. Plus så är uran en ändlig resurs, så det kommer ju att ta slut någon gång och vi då kommer att behöva ändra till något annat?

Fel tråd att svara i, vill du veta vad jag tycker om kärnkraft få du starta en annan tråd. Men kortfattat, ja uran är en ändlig resurs... men det finns fortfarande enorma mängder av den som inte är brutna plus att med förfinade reaktorer kan man få ur mer el ur det ursprungliga materialet än tidigare och använda material som tidigare ansetts förbrukat. Därmed blir det mindre restmaterial som behöver förvaras.
 
Fel tråd att svara i, vill du veta vad jag tycker om kärnkraft få du starta en annan tråd. Men kortfattat, ja uran är en ändlig resurs... men det finns fortfarande enorma mängder av den som inte är brutna plus att med förfinade reaktorer kan man få ur mer el ur det ursprungliga materialet än tidigare och använda material som tidigare ansetts förbrukat. Därmed blir det mindre restmaterial som behöver förvaras.
Fast avfall kommer det likväl fortfarande produceras även om det blir mindre. Och det blir väl dyrt att bygga om till förfinade reaktorer, pengar som kunde läggas på klimatvänligare energier.
Men ja, detta är verkligen inte ett ämne som hör till den här tråden :D Men det var trevligt att diskutera på ett sakligt sätt med dig :up:
 
Fast avfall kommer det likväl fortfarande produceras även om det blir mindre. Och det blir väl dyrt att bygga om till förfinade reaktorer, pengar som kunde läggas på klimatvänligare energier.
Men ja, detta är verkligen inte ett ämne som hör till den här tråden :D Men det var trevligt att diskutera på ett sakligt sätt med dig :up:

Alltså... jag är i branschen :D Så även om jag är positiv har jag rätt mycket kunskap också :)
 
Mer fjärde generationens kärnkraft åt folket! Återanvända dagens "avfall" som bränsle vore ju toppen.
Fast det krävs ju nyare kärnkraftverk än de vi har och det kostar pengar. Pengar som kunde spenderas på miljövänligare alternativ.
Men jag förstår frestelsen.
 
Så att det blir barnens och barnbarnens problem istället? Forsmark verkar ha blivit kritiserad som valt ställe att förvara avfallet, med närheten till Östersjön och sprickbildningar i berggrunden.

Men hur tänker du angående att våra nuvarande kärnkraftverk är gamla? Det kommer ta jättelång tid innan man har byggt nya (2050 läste jag), och då kommer ju klimatkrisen redan vara ett faktum. Plus så är uran en ändlig resurs, så det kommer ju att ta slut någon gång och vi då kommer att behöva ändra till något annat?
"Avfallet" kommer ju från berggrunden och marken så jag förstår liksom inte själva huvudproblemet där, paketera det väl och förvara det "oåtkomligt" där ingen kommer att behöva borra och bygga under jord i framtiden så är det ju ett icke-problem.

Förresten så tar det inte till 2050 att bygga nya verk, det är väl bara att sparka igång, jag fattar inte vad alla väntar på? Kör så det ryker för vill vill man så kan man, det har bevisats förr och idag är tekniken förfinad och välkänd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp