Karpaltunnelinflammation

peace

Trådstartare
Har en häst som har återkommande besvär med karpaltunnel,har blivit behandlad med kortison.
Någon här som vet om det finns ngt mer man kan göra? Går det att operera?
 
Sv: Karpaltunnelinflammation

Hoppas att tråden får ligga kvar på trav,eftersom det är en travare och det känns som man får bäst tips här:bow:
 
Sv: Karpaltunnelinflammation

Nästan enda sättet att få bukt med problemet ÄR att operera. I de flesta fall så blir resultatet bra, men på vissa kommer det tillbaka ändå.

Har även sett en typ av underhudsblistring i området, det har också fungerat bra. Men man får troligen behandla upprepat.
 
Sv: Karpaltunnelinflammation

Hur går en sådan operation till och hur lång konvalecent brukar det bli?
 
Sv: Karpaltunnelinflammation

skirver för att kunna prenumerera på tråden då äen bekants häst nyligen blivit opererad fäör sjust detta å jag visste inte ens att hästar kunde få detta...
 
Sv: Karpaltunnelinflammation

Hej

Jag tror inte att jag är så mycket till hjälp, men jag vet att jag var ut och skodde tillsammans med hovis för 6 år sedan i ett stall där ena hästen hade detta problem. Jag vet att han som ägde hästen gav något special i maten som förebyggde detta, kommer bara inte ihåg vad det var :confused:

kanske någon annan vet
 
Sv: Karpaltunnelinflammation

Har en häst som ev har problem med karpaltunnel också. Följer tråden med intresse ;)
 
Sv: Karpaltunnelinflammation

Ingen som har opererat sin häst för karpaltunnel?
"Min" veterinär har överhuvudtagit inte ens nämnt op:confused:
Vad är det egentligen som "händer" när de får det?
 
Sv: Karpaltunnelinflammation

Min valack har haft problem med det, men för honom räckte ET & en dubbel dos behandling hos veterinär ( privat strax innan Strängnäs).

Order By Fax är op. för detta på Helsingborg. Det var efter Frankrike sejouren, i Februari (?) & nu är han i princip startklar.
 
Sv: Karpaltunnelinflammation

Jag har 3 pacienter med karpaltunnelsyndrom. 1 är opererad för det men det återkommer.
De får laser en gång i veckan och det svarar de otroligt bra på och tävlar utan problem hela tiden.
Jag tycker att vara och varannan häst över 5 år har nån form av detta problem, i varje fall reagerar de så på lasern i varj efall.
 
Sv: Karpaltunnelinflammation

Hur konstaterar man att det är just karpaltunnel? Min vet.behandlade(vila+stötvåg) det i första omgången som ett övre gaffelband!!
 
Senast ändrad:
Sv: Karpaltunnelinflammation

Man lyssnar på den kloka veterinären och behandlar där den säger :D
Och numera när jag vet var jag ska beahandla så märker jag att så gott som alla aktiva travare över 5 år reagerar som om de har karpaltunnelsyndrom när jag kör lasern där.
 
Sv: Karpaltunnelinflammation

Ingen som vet ngt om hur en op. går till och vad som egentligen "händer"när de har problem med karpaltunnel?
Är det som på människor att man typ får "domningar " och handen liksom somnar??:confused:
 
Sv: Karpaltunnelinflammation

Så som jag fått det förklarat för mig så vad som händer på hästar så när den rör på sig och musklerna sväller så gör det ONT, det ska tydligen bli trångt då. Det är såna hästar som man gärna värmer ur så att säga.
Sandträning förvärrar problemet.
Men detta är bara vad som berättats för mig, jag har ingen aning.
 
Sv: Karpaltunnelinflammation

Min erfarenhet ( träffade på detta första gången med Supergill'arn januari 2007, visste inte ens om det innan) är som Djurjouren säger, det gör ONT. Min kille sprang tex inte fortare i lopp än 1.20.
Efter sprutning i carpus så gjorde han alltid bra prestationer, travade då 17- tider men sen var det back på 1.20... Han fick namnet "ovillig". Men han travade alltid rent i båda varven, enligt min ET berodde det på att han hade en dubbelsidig dunder inflammation.. han hade alltså lärt sig att i ett visst tempo gjorde det inte ont.
Innan lopp var han skogsgalen, totalt idiot att ha att göra med. Detta försvann också efter behandling, blev en lugn kille som laddade istället för att bruka energin på att det skulle göra ont. Tyvärr hann det sätta sig i skallen på honom(upptäcktes när han va 6 år) idag har han inga reaktioner alls på dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Karpaltunnelinflammation

På utsidan av framknäet (carpus) den lilla gropen som man sätter knäkappan i, ovanför den benknölen. Det är en senskida som underlättar passagen genom knäet (för djupa böjsenan om jag inte minns fel), den fortsätter även en liten bit under knäet. Krångligt att beskriva:crazy:, försök hitta en detaljerad anatomibok. Man kan även känna om hästen har en galla där, då är den nog ansträngd i det partiet.

Min erfarenhet av reaktioner där är gallor samt att hästen blir ordentligt halt en stund efter loppet och att hältan sitter i några dagar (pga svullnad, vätska i senskidan). En bedövning i carpaltunneln är ett bra sätt att kolla om det är där problemet sitter, det finns ju en hel del andra ställen den kan ha ont i ett framben..... med den som vi har räcker det med att ge cortison. Operationerna tror jag utfaller med gott resultat, konvalecensen är inte alltför lång, 6 veckor eller nåt sånt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Karpaltunnelinflammation

Jag var på en förläsning om just detta för inte så länge och veterinären där beskrev detta som den senast flugan. Det finns enligt honom alltid en eller två "sjukdomar" som helt plötsligt alla hästar har, och denna var den senare (typ SI -ledsinflammationer mm).

Jag vet inte om man får skriva vilken vet det var som föreläste men vill någon veta kan ni ju pma. Jag har flera sidors anteckningar i min lägenhet (är inte där nu) om någon är intresserd av mer ingående info.

Tidigare var det främst dressyrhästar som drabbades. Nu har även travare "börjat" drabbats.

Vid operation öppnar man upp senskidan så trycket försvinner och det brukar gå bra.
 
Sv: Karpaltunnelinflammation

oja, det är alltid trender om sjukdomar :D, shockwaves har väl kommit tillbaka som en stark "runner up" efter några år i garderoben ;).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Någon som vet ngt om att behandla med cytostatika för omgivningsallergi på hund? Har en gammal hund och han får mycket biverkningar av...
Svar
17
· Visningar
1 859
Senast: fijja
·
Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: Cambrie
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: monster1
·
Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp