karpaltunnelsyndrom?

Mikan

Trådstartare
Har sedan någon månad problem med att händerna blivit svagare och värket. Först kopplade jag det till min fibromyalgi och tänkte inte så mycket på det.
Nästa symptom var att när jag vaknar på nätterna så kan jag inte stänga händerna. De lyder helt enkelt inte, utan måste lägga handen mot något och tvinga ner dem. Då gör det ont, men inte så att jag vaknar av det. Händerna är bortdomnade och känns döda. Dagtid får jag stickningar i handflatan och fingrarna, och en känsla a att det blir kallt på ovansidan av handen om jag håller den stilla eller i samma läge mer än ca 30 sek.

Har varit hos läkare för detta, och blodprov visade positivt på några reumatiska provsvar slm pekar mot sle/sjögrens. Vad jag läst om dessa så passar inte det med mina händer in.
Ska till reumatologen i veckan.

Någon med erfarenhet av karpaltunnelsyndrom som känner igen sig och kan ge mig tips för att lindra besvären?
Jag har inte fått diagnosen fastställd, har ni andra tankar mottages de med Tacksamt :)
Som " tur" är väcker barnen mig flera gånger per natt så det hinner inte gå länge mellan uppvaken. Ju längre jag sovit desto mer besvär har jag.
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

jag känner inte helt igen besvären, men lite kanske
Man får normalt inte värk av karpaltunnelsyndrom, utan mer domnade händer - framförallt tumme, pekfinger, långfinger och eventuellt halva ringfingret. Fast vi är nog ändå ganska många som upplevt att vi även har smärta vid dessa tillfällen.

Min första motfråga till dig är - Är det ovan nämnda fingrar som är mest påverkade?
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Jo, fast även lillfingret ibland och det stämmer inte på ks har jag förstått.
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

njäe det gör det väl inte.
Men man kan ju även vara påverkad av ulnarisnerven och då känner man av de övriga fingrarna också.
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Får se vad reumatologen säger på onsdag, om han inte kan göra något ska jag kontakta vc igen eller vem vänder jag mig till?

Har du opererats för detta ?
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

nej jag är inte opererad, för mig räcker det med att ha handledsstöd på nätterna, som lägger handen i rätt vinkel.
Reumatologen kan säkert ge svar på om det är detta som är problemet, för karpaltunnelsyndrom är vanligt hos reumatiker...
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

En liten sak som kan påverka väldigt mycket när det gäller nervbanorna ut i händerna är hur du har armarna när du sover. Aldrig ha armen högre än rakt ut från kroppen och tänka på att man inte sover med mer än 45 graders vinkel i armbågen för annars blir det lite som du gör ett "böjprov" på dig själv.

Detta hade jag väldigt svårt för då jag gärna har handen som huvudkudde, men det gjorde väldigt stor skillnad när jag lyckades sköta mig. Nu var i och för sig aldrig läkare och arbetsterapeut överens om det var i just karpaltunneln jag hade förträngningen eller inte, arbetsterapeuten ville ha det till att sitta högre upp i både armbåge och axeln också.
Jag hade även precis som du värk/smärta, kunde typ kännas som det var någon som högg med en kniv rak in i handleden. Men jag slapp operation fast tiden till och med var bokad, då jag flyttade i samma veva och byte jobb så blev operationen uppskjuten, och sedan visade sig det att med ändrade arbetsförhållanden så la sig problemet så passa att jag inte känner att det finns någon anledning att ta riskerna med operationen då det är väldigt få tillfällen jag märker av det numera.

/Camilla
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Tack föf tipset. Sover alltid med minst en hand under huvudet, ska försöka tänka på detta :)
Har inte läst om att det kan påverka heller, bara att man ska undvika att böja handleden.

Ska prova med en gång ;)
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Tack föf tipset. Sover alltid med minst en hand under huvudet, ska försöka tänka på detta :)
Har inte läst om att det kan påverka heller, bara att man ska undvika att böja handleden.

Ska prova med en gång ;)

Finns ju ingen bekvämare kudde än den egna armen ;P
Brukar göra nytta att få ner armen, men det är svårt att bryta en vanan särskilt när det ofta är något som man gör i sömnen.

/Camilla
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

När jag var gravid fick jag handledsskydd och en övning om att höja och sänka händerna och andas för att få igång cirkulation, minns inte hur, sök nätet? Men det berodde på svullnad då.
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

När jag var gravid fick jag handledsskydd och en övning om att höja och sänka händerna och andas för att få igång cirkulation, minns inte hur, sök nätet? Men det berodde på svullnad då.

Djupandning. Grunden i lymfterapi. :idea:
Sätter igång lymfsystemt om man har ödem i kroppen.
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Tack för era svar :)
Sover med tubigrip och det hjälper något. Jag märker även skillnad på när jag jobbat eller varit ledig.
Det jag tycker är märkligt är att det började i bägge händerna samtidigt.
Någon som opererats för ks?
Kan det komma från nacken ?

Många frågor :p
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Det kan även komma från spända muskler i armarna. Jag har en nervinklämning av Ulnarisnerven vid armbågen som ger domningar i lillfinger och ringfinger. I mitt fall nedre delen av Triceps men det kan variera.

Nu har jag varit OK i flera år även om jag var rätt dålig för ett par år sedan, VC gav mig remiss så jag har varit och mått aktiviteten i nerverna. Men jag ser till att serva kroppen när det behövs = när jag känner att det är på gång.

Kroppen hänger ihop så självklart kan nacken påverka, men i mitt fall blir det tvärtom, armarna slutar funka, axlarna ballar ur och efter det börjar nacken ynka sig.
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Hur testar man nervaktiviteten? Går det via neurolog eller vc?

Ska träffa reumatologen imorgon, får se vad han säger om det hela :)
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Det testas på neurologen genom att dom sticker en nål typ, inte vass som sänder svaga elektriska signaler o så mäter dom hur långt de går.
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Då går den undersökningen bort:nailbiting:
Är så känslig att akupunkturnålar känns som femtumsspikar :(
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Då går den undersökningen bort:nailbiting:
Är så känslig att akupunkturnålar känns som femtumsspikar :(

Jag minns inte om det var nålar som stacks in, flera år sedan. Dom opererar inte ulnarisnerven i armbågarna om man inte genomgår undersökningen.
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Jag minns inte om det var nålar som stacks in, flera år sedan. Dom opererar inte ulnarisnerven i armbågarna om man inte genomgår undersökningen.

Jodå, det kan man visst göra. Det är inte svårt att avgöra var nerven är klämd.

Till TS - nej, det låter inte som om du har karpaltunnelsyndrom. Åtminstone inte enbart.
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Jag minns inte om det var nålar som stacks in, flera år sedan. Dom opererar inte ulnarisnerven i armbågarna om man inte genomgår undersökningen.

Jag minns inga nålar, i och för sig är jag inte nålrädd och det var några år sen men jag minns absolut inte nålar.

TS: Akupunkturnålar ska ju känns. :)
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Nålrädd är jag inte i vanliga fall. Armvecket går bra. Akupunktur i huvud och nacke sticker på din höjd till lite. Men att sätta dem i händerna, benen eller fötterna :nailbiting:

Återkommer i em när reumatolog besöket är avklarat :)
 

Liknande trådar

T
Övr. Barn Har läst nånstans att det är relativt vanligt med karpaltunnelsyndrom när man är gravid. Jag är bara i vecka 17 men känner redan av...
Svar
18
· Visningar
5 167
Senast: twinstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp