Karpaltunnelsyndrom.

Maoam

Trådstartare
Misstänker att jag börjat få detta i bägge händer men ffa höger. Ni som haft/har det, vad kan man göra själv? Finns det ngt man kan göra för att det inte ska bli värre? Handledsstöd ska jag införskaffa. Jag jobbar mkt framför dator och skriver mkt så gissar att det kommer därifrån. Kan det vara en ide med handledsvärmare? Alltså hjälper det att hålla händer och handleder varma?
Det jag hittar på nätet är i princip att vila händerna, handledsstöd och blir det inte bättre så gå till VC. Finns det inget annat man kan göra själv för att lindra eller se till att bromsa så det inte blir värre? Är liksom inte på en nivå så det är lönt att gå till läkare. Har domningar emellanåt, smärta i fingrar lite svagare grepp men liksom inte mer än det.
 
Misstänker att jag börjat få detta i bägge händer men ffa höger. Ni som haft/har det, vad kan man göra själv? Finns det ngt man kan göra för att det inte ska bli värre? Handledsstöd ska jag införskaffa. Jag jobbar mkt framför dator och skriver mkt så gissar att det kommer därifrån. Kan det vara en ide med handledsvärmare? Alltså hjälper det att hålla händer och handleder varma?
Det jag hittar på nätet är i princip att vila händerna, handledsstöd och blir det inte bättre så gå till VC. Finns det inget annat man kan göra själv för att lindra eller se till att bromsa så det inte blir värre? Är liksom inte på en nivå så det är lönt att gå till läkare. Har domningar emellanåt, smärta i fingrar lite svagare grepp men liksom inte mer än det.

antagligen kan man inte göra något själv.

Men själva domningarna fick jag att bli bättre för stunden med hjälp av stretchning. Dvs jag stretchade fingrarna bakåt och rörde händer och fingrar åt alla möjliga håll.

(Men jag gick med mina besvär i typ 25 år. Mina diabetesläkare sa att det var sånt man fick tåla när man hade diabetes.... Och jag begrep inte bättre :)).
 
Operation. Lär vara 98% som blir helt bra. Själv blev jag helt bra i höger hand, vä hand är försvagad o jag har ingen känsel i handflatan. Handleden viker sig ibland så jag kan tappa saker, en mycket ovanlig komplikation. :angel: @CillaW åkallas.
 
Kontakta läkare och gör en utredning.
Jag var helt säker på att jag hade karpaltunnel pga mina problem m händerna, gick till läkaren rekommenderades arbetsterapeut och gjorde även en fullständig karpaltunnelutredning som visade att jag inte hade karpaltunnel eller ducove (vet ej stavningen). Har även gjort nackröntgen för att se om problemen kom därifrån. Efter träningen från arbetsterapeut och sjukgymnast fick jag tillbaka styrka och rörlighet i händerna och även domningarna har minskat markant även om jag får tillbaka dem vid vissa tillfällen.
 
Tror också på läkarkonsultation. Helst ortoped men typiskt karpaltunnelsyndrom borde nog en allmänläkare också kunna diagnosticera. Sen tror jag inte man skall avfärda ortos ("handledsskydd") rakt av, en rätt stor andel blir faktiskt hjälpta av det. Dessutom kostar det "ingenting" (jämfört med operation) att prova som första åtgärd, och utesluter ju inte operation som plan B. :up:
(Däremot behöver det vara just en ändamålsenlig ortos, som fixerar handleden i neutralläge, inte ett vanligt mjukt idrottshandledsskydd. Sjukgymnast eller arbetsterapeut brukar kunna bistå.)

Värmebehandling tror jag inte det finns någon evidens för (om orsaken faktiskt är karpaltunnelsyndrom), annat än en och annan anekdotisk uppgift kring laser och biolight - men där finns det ju å andra sidan anekdotiska uppgifter om lindring och bot av allt från skörbjugg till lepra...
 
När det gäller händer är arbetsterapeuter generellt duktigare än sjukgymnaster,

Jag har artros i tumbasarna och fick bra hjälp av en AT, dels ortoser, dels ett träningsprogram.
 
Man ska INTE avfärda behandling med ortoser!
Jag har till och från besvär från mina karpaltunnlar, vilket började i samband med graviditeter men också till viss del kan härledas till min reumatiska sjukdom.
Första gången jag sökte hjälp på riktigt för detta var vänster hand nästan helt bortdomnad i den del som påverkas av karpaltunnelsyndrom, jag var nästan bombis på att operation var det enda möjliga alternativet. Men jag blev beordrad att sova med mina ortoser - såna som placerar handen i rätt position för att ge nerven utrymme - i en månad. Och se på sjutton, besvären försvann!
De kommer tillbaka då och då, men det räcker att använda ortoserna ett tag så försvinner det. (alternativt att jag tar en vätskedrivande tablett, eftersom det ibland är så enkelt som att jag samlat på mig väldigt mycket vätska som gör att det blir trångt i karpaltunneln...) Och ibland, när jag suttit mkt och skrivit vid datorn, känner jag av det. Då kan det räcka att lyfta handryggen en aning i ett par minuter så släpper domningen.

Visst finns det fall som behöver opereras, men behöver absolut inte komma dit!
 
Man ska INTE avfärda behandling med ortoser!
håller med, glömde skriva att jag använde ortroser när mina problem var aktuella och de hjälpte jättemycket - slutade vakna av att mina händer domnade när jag sov.

Vill även trycka på att det är viktigt att TS kollar upp händerna tidigt. Jag gick och drog ut på det för "det var ju inte så illa" Tog mig ett år att få ordning på händerna på grund av det......
 
Okej....
Nej, tyvärr kan de flesta distriktsläkare inte tillräckligt för att ställa diagnosen carpaltunnelsyndrom.
Symtomen är domningar i tumme, pekfinger, långfinger och halva ringfingret. Inte värk.
Första behandlingen är nattskenor i ca tre månader. Hjälper inte det kan man operera. De som haft det länge kan ha domningar även efter operationen, tills nerven hämtat sig.
Ducove vet jag inte vad det är. Tänker du på Dupuytrens kontraktur möjligen?
 
Okej....
Nej, tyvärr kan de flesta distriktsläkare inte tillräckligt för att ställa diagnosen carpaltunnelsyndrom.
Symtomen är domningar i tumme, pekfinger, långfinger och halva ringfingret. Inte värk.
Första behandlingen är nattskenor i ca tre månader. Hjälper inte det kan man operera. De som haft det länge kan ha domningar även efter operationen, tills nerven hämtat sig.
Ducove vet jag inte vad det är. Tänker du på Dupuytrens kontraktur möjligen?

Då är de kassa (säger fd allmän numer ortopedsidan). Den enkla diagnosen bör man faktiskt kunna ställa. Däremot tycker jag att många på HC slarvar och skickar remisser till oss istället för att som lämpligt i regel är, börja med att skicka remiss till arbetsterapeut. Det är mycket få jag sätter upp för op om de inte träffat arbetsterapeut och haft riktiga skenor en tid utan tillräcklig effekt.

TS:
Att bara gå och köpa ett par handledsstöd på egen hand kan hjälpa en del men arbetsterapeuten är i regel bättre på att få till rätt sort och en välpassande sådan, dessutom ska man få nervglidningsövingar. Har även haft ett par patienter som blivit väldigt hjälpta av kortisonspruta som de fått via duktig läkare på HC eller nån gång via vår mottagning.

För vissa hjälper det inte med övningar och skenor, för vissa hjälper det en tid allt från månader till många år, för vissa räcker det helt. Resten kan opereras och det är en smidig operation som många blir nöjda med, men ett hyfsat stort ärr får man ju och ingen operation är riskfri. Dock vill jag minnas att karpalerna ligger runt topp 3 i patientnöjdhet hos oss och komplikationsfrekvensen är låg. Jag är iofs lite mer pessimistisk än Cilla ovan, har man haft domningar länge är det inte alla det går tillbaka på helt, däremot det en del upplever som värk/kramp ffa nattetid brukar släppa rätt snabbt.
 
Tack för alla svar. Jag tror dock inte att operation lär vara aktuellt då jag inte har så mkt besvär, tvivlar på att ngn läkare skriver remiss för det i nuläget, men kanske till arbetsterapeut för utprovning av skena. Verkar ju vara det som är det man ska prova först i alla fall. Hoppas på att kunna förebygga så att det inte går så långt så att operation blir aktuellt.
 
Okej....
Nej, tyvärr kan de flesta distriktsläkare inte tillräckligt för att ställa diagnosen carpaltunnelsyndrom.
Symtomen är domningar i tumme, pekfinger, långfinger och halva ringfingret. Inte värk.
Första behandlingen är nattskenor i ca tre månader. Hjälper inte det kan man operera. De som haft det länge kan ha domningar även efter operationen, tills nerven hämtat sig.
Ducove vet jag inte vad det är. Tänker du på Dupuytrens kontraktur möjligen?
Hmm vågar man sticka in en liten fråga (trådstöld), om man domnar i lillfinger, ringfinger och lite i långfinger ibland när man sover, har du någon aning om vart det kan sitta? (jag har någon idé om armbågen själv, för att jag viker ihop dem när jag sover, men).
 
Hmm vågar man sticka in en liten fråga (trådstöld), om man domnar i lillfinger, ringfinger och lite i långfinger ibland när man sover, har du någon aning om vart det kan sitta? (jag har någon idé om armbågen själv, för att jag viker ihop dem när jag sover, men).
armbågen ja, ulnarisnerven om jag inte missminner mig
 
Finns ngt annat att göra än att försöka låta bli att vika ihop armbågarna?

Äh, kollade upp det, ingenting, utom arbetsställning. Ska kolla på det också och försöka låta bli att böja ihop dem.
 
Finns ngt annat att göra än att försöka låta bli att vika ihop armbågarna?

Äh, kollade upp det, ingenting, utom arbetsställning. Ska kolla på det också och försöka låta bli att böja ihop dem.
Testa skena på natten. I många kommuner behövs inte ens remiss till arbetsterapeut. Sist fick jag en som modellerades på min arm o bakades färdigt i micron.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska börja med att nämna att detta är under utredning via läkare, så facit lär komma framöver. Men innan det är klart vill jag ändå...
2
Svar
26
· Visningar
1 940
Senast: Scata
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 000
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 495
Senast: Novalisa
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp