Karpraltunnelsyndrom

Hej! Jag har en häst med konstaterad karpraltunnelsyndrom. Detta är konstaterat på klinik. Fick efter kliniken Metacam 11 dgr samt bara gå i hage och vila. Benet gick ner. Hästen fick kraftig diarré sista dagarna och därefter en kolik känning (inte fått detta tidigare på preparatet innan detta)
Efter detta svullnade benet igen. Ingen hälta finns på hästen. Det är en lindrig galla på insidan hästen har i dagsläget. Hästen är inte hårt riden eller körd och i år 7 år gammal. Provat laser två ggr. Första gången gav effekt men mindre, laser en vecka senare gav stora resultat och benet gick helt ner. Nu 1,5 vecka senare är den lindriga gallan tillbaka. Erfarenheter och tankar om detta? hästen har vilat och fått kylt ben dagligen. Upplever att benet blir sämre när vädret ligger runt 30 grader varmt.
 
Har själv haft samma problem på mig själv och jag kan säga: vila hjälpte mig inte ett dugg och trots vila innan operation var nerven rejält klämd pga svullnad.

Att det blir sämre i värme är inte konstigt, trångt utrymme och vävnad som sväljer av värmen. Aj som helvete. Lider så med din häst, det är fruktansvärd nervsmärta. Jag grät mig genom nätterna.
 
Hej! Jag har en häst med konstaterad karpraltunnelsyndrom. Detta är konstaterat på klinik. Fick efter kliniken Metacam 11 dgr samt bara gå i hage och vila. Benet gick ner. Hästen fick kraftig diarré sista dagarna och därefter en kolik känning (inte fått detta tidigare på preparatet innan detta)
Efter detta svullnade benet igen. Ingen hälta finns på hästen. Det är en lindrig galla på insidan hästen har i dagsläget. Hästen är inte hårt riden eller körd och i år 7 år gammal. Provat laser två ggr. Första gången gav effekt men mindre, laser en vecka senare gav stora resultat och benet gick helt ner. Nu 1,5 vecka senare är den lindriga gallan tillbaka. Erfarenheter och tankar om detta? hästen har vilat och fått kylt ben dagligen. Upplever att benet blir sämre när vädret ligger runt 30 grader varmt.
Har de pratat om operation? Har läst om hästar förr som blivit opererad för samma problem.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
933
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 434
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: netschjen
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp