Bukefalos 28 år!

KARPRYGG!!??

T

tineviken

Hej Alla !!
Jag undrar om någon kan svara på vad Karprygg igentligen är? Blir hästen dålig med det? Tacksam för svar!!
 
nej det är inget farlig vi hade en karpryggig häst och hon tävlade i hoppning.. hästen der ut som manken fortsätter över hela ryggen.. he he inte roligt att rida barbacka på iallafall... :bump:
 
Tack för ditt svar...Hur högt upp i klasserna var ni o tävlade..Min häst är 6 år nu och jag ska börja skola henne nu.
 
Min häst fick karprygg på länden av en skada, musklerna drog upp ryggraden någon cm. Den försvinner mer och mer efter hand som han blir behandlad i muskulaturen runtom med akupunktur, massage och "knackning".

mvh Jessica
 
Min häst fick karprygg på länden av en skada, musklerna drog upp ryggraden någon cm.

Karprygg är ingen tillfällig skada, det är en medfödd exteriör avvikelse. För hästar enligt din beskrivning kan iofs få något liknande, men detta är inte att klassa som karprygg.
 
Jag har tävlat på en häst med karprygg.
Hoppning upp till MSV B. Dressyren fixade den däremot inte. Denna häst blev 23 år gammal och dog i tarmvred. Ryggen var hur stark som helst på hästen, men inte vacker.
 
En riktig karprygg kan man inte behandla bort, det är som sagt en exteriör avvikelse. Däremot kan hästen få något som ser ut som karprygg, men detta är rent muskulärt och är således behandlingsbart. Men är alltså ingen riktig karprygg, då ryggen har förändringar i såväl läge som uppbyggnad.
 
Okej. Det är väl för att förenkla för mig som lekman som han kallar det så då.

mvh Jessica
 
Jo säkert, ibaland är det lättare att ta något som folk känner igen och jämföra med.

En sak till dessa karpryggliknande symtomer behöver inte endast sitta muskulärt, hästen kan också ha en trängning efter ryggen då någon eller några kotor inte ligger i läge. Då är det inte ovanligt med en hårt uppdragen ländrygg, detta kan säkert se ut som en riktig karprygg men är fortfarande behandlingsbar.
 
Jag tror min häst hade en kombination av förskjutna kotor och hopdragna muskler.

Och jag som trodde han var slö!!! Stackars pålle.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
280
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: misswilma
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 168
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
6
· Visningar
910
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp