Kaskadkräkning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Nu har jag varit mamma i drygt 6 veckor och det dyker upp nya frågor hela tiden! Oj, vad tiden går fort, by the way! ;)

En enkel men svår fråga! Kan man förebygga kaskadkräkningar? Jag har försökt kartlägga Alice matrutiner för att se vad vi kan ändra så att hon slipper kräkas. Men oavsett hur vi håller henne, hur många gånger hon pausar, hur mycket hon äter osv så kräks hon ibland. Tycker så synd om henne, hon blir så ledsen och jag blir orolig att hon ska kvävas. Bvc har inget bra svar. Det skulle finnas något annat tillägg som var bra om de kräktes ofta, men bm tyckte Alice kräktes för sällan för att det skulle vara någon mening.

/Timsetim
 
Sv: Kaskadkräkning!

Jag fick det förklarat som så att de äter helt enkelt för mycket och då kommer det upp, och de måste på egen hand lära sig känna när de är mätta eller inte. Det brukar gå över så småning om men innan dess, se alltid till att ha en handduk i närheten... Kompisen unge var helt hopplösa på att spy varje gång han åt, så hon ställde sig vid vasken när de var hemma så han fick spy där när de hann... Men så en dag så slutar de bara helt plötsligt!
 
Sv: Kaskadkräkning!

Vissa bebisar är kräkbebisar, andra är det inte. Sara har definitivt varit en. Det blev aningen bättre av att låta henne rapa efter amning (satte henne i knäet framför mig och lutade henne framåt) och då med en 5-kronorshandduk från IKEA (deras tvättlappar räckte inte till). Sen har man helt enkelt fått vänja sig vid att alltid lägga en pläd i soffan samt att hålla henne borta från mattor och klädda stolar.

Hur det ska gå när hon börjat krypa har jag inte listat ut än (vilket hon nog kommer göra vilken dag som helst nu). Och numera är det ju inte vit bröstmjölk utan mat med tomat och morot, fläckar som är helt omöjliga att få bort. Nej, man får hitta barnmat som är så blek som möjligt :D (pasta med broccoli, kyckling med majs & potatis samt rödspätta är mina favoriter ur den aspekten).

Dock har kräkandet avtagit markant sen hon började äta riktig mat. Idag har hon dock lyckats kräka ner min bästa top, hennes nyaste body plus att en kille i mammagruppen kräktes ner vår vita soffa... Införskaffa Tabort eller Vanish... :rofl:
 
Sv: Kaskadkräkning!

det går nog inte.
Bägge mina barn har kaskadkräkts några gånger som små, och det ser verkligen läskigt ut, men när de passerat runt 2 månader är det inte en gång tror jag, spyr det kan de göra när de ammat ju, men inga kaskader längre :bow:
 
Sv: Kaskadkräkning!

ulda skrev:
Sen har man helt enkelt fått vänja sig vid att alltid lägga en pläd i soffan samt att hålla henne borta från mattor och klädda stolar.

Vi köpte skinnsoffa för att den skulle vara lätt att torka av efter att hunden varit där! Kan säga att det underlättar en hel del när snuttan har kräkts också!! :angel: :D

/Timsetim
 
Sv: Kaskadkräkning!

Ja, de små rap-kräksen är inte så farliga. Men när det kommer ur näsan och hon kippar efter luft, det är jobbigt. Enligt läkaren vi träffade på bvc idag så ser det värre ut än vad det är för barnet.

/Timsetim
 
Sv: Kaskadkräkning!

Våra små kaskadkräktes medan de var små, det avtog dock eftersom och slutade helt vid drygt 4 månaders ålder. Jag tror personligen att det beror på omogna magmunnar vilka växer till sig såsmåningom (brukar dock vara vanligast på grabbar). Det enda som hjälpte för oss var att vara mycket mer noga med att rapa, rapa och rapa barnen.
 
Sv: Kaskadkräkning!

Min son kaskadkräktes som liten. Efter varje amning i princip...bara att börja om igen...frågade på BVC och de sa att det var ingen fara eftersom han gick upp i vikt som han skulle. När han sen skulle börja med vanlig mat kräktes han mycket också, låg månader efter i vad för "matstorlek" de ska klara av.

Det visade sig sedan när han var 10 månader och inte gått upp i vikt alls i princip sedan han slutade ammas, att han var allergisk mot typ allting...jag tror att kräkningarna var ett symptom på att allt inte stod rätt till med hans matsmältning och magtarmkanal. Så inte för att skrämmas men ha koll! Det kan vara helt nomalt men det kan också vara ett tecken på att allt inte är rätt.
 
Sv: Kaskadkräkning!

Har era barn kräkts vid varje måltid? Tack och lov gör inte Alice det. Hon kräktes en gång igår, innan dess i fredags.

Är det bara jag som tar illa vid mig när det händer?

/Timsetim
 
Sv: Kaskadkräkning!

Än så länge går hon upp som hon ska och t om mer, men om det ändras så är det bra att veta och vara envis med att de ska kolla upp anledningen. Tack! :)

/Timsetim
 
Sv: Kaskadkräkning!

Precis vad jag ville att du skulle ta åt dig från mitt inlägg. Jag önskar att jag hade stått på mig lite mer än vad jag gjorde. Men man vill ju lyssna på vad "de som kan" säger. Men det har jag lärt mig efter det att man ska gå på sin egen magkänsla och hellre tjata sig till en undersökning för mycket än en för lite

Min son kräktes ju som sagt i princip efter varje mål, men mest på kvällarna. Och JA, jag tyckte det var jättejobbigt! Dels för att det inte är så trevligt med kräk överallt och dels känns det inte så normalt för mig att bebisen kräkts upp allt som den nyss fått i sig.
 
Sv: Kaskadkräkning!

Ja, när hon ammade kräktes hon vid varje mål. Med tiden blev det lite olika från dag till dag. Vissa dagar kräktes hon mer, andra mindre. Idag har hon inte kräkts nånting. Igår kräktes hon flera gånger. Lägger man henne på mage direkt efter mat så kräks hon såklart mer...
 
Sv: Kaskadkräkning!

Min son kräktes varenda gång han ätit, Tur det finns skinnsoffor:angel:
Det lugnade sig när han blev äldre nu spyr han aldrig:angel: (16 år)
Skämt åsido kolla vad du själv ätit när hon spyr mycket testa dig fram det är möjligt att det är något hon inte tål.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp