Kass bostadsaffär? Ockuperar villa

Villa Kassman. Borde vara straffbart att låta en sådan fantastisk fastighet få förfalla på det viset. Det var en dokumentär om dem på svtplay, helt sanslöst.

Såg en annan dokumentär häromdagen om ett brittiskt par som köpte ett slott i Frankrike (i desperat behov av omhändertagande). Han var en "händig man" och hon var "designer". Jag kunde inte se färdigt; ingen plan, ingen verklighetsförankring, ingen styrning. Drömmare.
Det franska slottet blev urhäftigt. Han var verkligen händig.
 
Jag har hittat en artikel där han som bor där berättar sin sida av saken. Han säger att han aldrig sålde sin del av fastigheten på riktigt utan bara på pappret så att Nils (säljaren) skulle kunna ta lån på det. Han hävdar att han aldrig fick betalt och att detta var en överenskommelse dem emellan. Säljaren hävdar att han varit sin väns "plånbok".

https://www.mitti.se/nyheter/jag-ar...nV32JeZBytE4ezW9WvrG1tdVk_ICvFYkQmdOKtHY7d7Hc
23 år är vääääldigt lång tid.
Märkligt fall detta.
Den som sålde hävdar att han var ensam ägare av fastigheten.
Om nu Leif sålt sin del så är det ju såld. Men Leif hävdar att han inte sålt sin del utan lånat ut.
Kan man göra så?
 
En annan intressant tanke är hur mycket slutsumman blir sen. Och om det ens går att renovera detta vettigt?
 
Senast ändrad:
Om det är en skenöverlåtelse från början så har det ju inte gått rätt till. Sedan har han inte rättat till saken under alla dessa år. Då är det nästan dags för honom att packa ihop sina grejer och dra.
Jag tänker att han inte har någonstans att ta vägen. Det lär ju bidra till oviljan att flytta.
 
Enligt en artikel köptes den som nu bor där på pappret ut för 4,5 miljoner år 2004(?). Om det var en verklig överlåtelse borde säljare enkelt kunna visa det genom bankpapper eller liknande för en så stor summa är inget man betalar i kontanter om det inte rör sig om svarta pengar. Den som bor där hävdar att det inte skedde någon pengaöverföring. Och varför låta personen bo kvar i så många år och låta honom ordna "event" där likt det H&M hade för något år sedan?
 
Om det är en skenöverlåtelse från början så har det ju inte gått rätt till. Sedan har han inte rättat till saken under alla dessa år. Då är det nästan dags för honom att packa ihop sina grejer och dra.
Om det är en skenöverlåtelse finns väl ingen anledning att flytta därifrån om inte han tvingas bort?
 
Då har han hållit på med fiffel av en eller annan ljusskygg anledning, och skött det ganska illa om han nu hamnat i den här situationen.
Säljaren är väl i så fall den man först tänker på om det inte finns papper som visar att betalningen skett.
 
Säljaren är väl i så fall den man först tänker på om det inte finns papper som visar att betalningen skett.
De var nog med på de bägge två. Kan ha handlat om skatt på vinst vid husförsäljning, fastighetsskatt eller något annat. Det har säkert passerat en eller annan påse med sedlar.
 
I Florida hade ocupanten formodligen agt huset vid det har laget. Dar sager lagen att om occupanten bor i fastigheten i 7 ar och om han/hon betalar fastighets skatt ett ar overgar fastigheten till hans/hennes ago. :angel:
Jag vet att hela USA har "squatter's lagar" men sedan har ju varje stat tillagg till de federala lagarna. Jag har bara kommit i kontakt med dem och insett hur forfarligt svart det ar att fa tillbaka sin fastighet nar jag bodde i Florida.
Det här med squatters är helt fascinerande, och fortfarande i en del länder t.ex Spanien till extrem fördel för ockupanterna 😱
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp