Kassera hjälm?

Jag har alltid fått ersättning från mitt försäkringsbolag när jag varit med om rid-och hästolyckor. Fått ersättning för läkarbesök, trasig utrustning (hjälm, stövlar, ridbyxor) samt för sveda och verk. När jag blev sjukskriven tre månader så fick jag även en viss ersättning för inkomstbortfall då dottern var nyfödd så min sambo också var tvungen att vara hemma för att ta hand om barnet då jag inte kunde det pga skadorna.
Ja det är sånt här jag tycker är svårt. För sveda och värk, hur bedöms det? Jag är på jobbet idag så behövde inte sjukskriva mig. Jag anmälde till mitt försäkringsbolag om ridhjälmen men jag har inte anmält själva olyckan. Men det ska jag försöka göra så fort som möjligt.. för framtida besvär kan jag förstår men har jag någon nytta av det idag? Behöver jag läkarintyg när jag anmäler skadan? Har fått en akuttid i morgon bitti.
 
Ja det är sånt här jag tycker är svårt. För sveda och värk, hur bedöms det? Jag är på jobbet idag så behövde inte sjukskriva mig. Jag anmälde till mitt försäkringsbolag om ridhjälmen men jag har inte anmält själva olyckan. Men det ska jag försöka göra så fort som möjligt.. för framtida besvär kan jag förstår men har jag någon nytta av det idag? Behöver jag läkarintyg när jag anmäler skadan? Har fått en akuttid i morgon bitti.
Du behöver ha uppsökt läkarkontakt för att kunna anmäla skadan. Jag har inte behövt lämna in intyg utan bara uppgett vilken hälsocentral/sjukhus som jag uppsökt.
Vad jag förstår så bedöms sveda och värk utifrån en schablon. Jag har blivit sjukskriven vid de olyckor jag anmält, kortast tid en vecka och längsta tid 3 månader. Så jag kan inte svara på hur din skada bedöms.
Men ta kontakt igen med FB efter att du varit hos läkaren. Rekommenderar att ringa och prata med dem direkt i stället för att skicka in via hemsidan. Är lättare att beskriva och förklara och få rätt bedömning på telefon enligt min erfarenhet.
 
När du ringer vården, var tydlig med att du ramlat av häst och det krasade i nacken, så de inte tror att det bara är lite spänningsvärk = ”gå till fysioterapeut”.
Skriver under på detta.

När jag och min kompis sökte när jag blivit nockad i stallet, bröt nacken och fick min ryggmärgsskada och min kompis ramlat av en unghäst och bröt revben... Då tog de in min kompis med revben på röntgen och tog henne på allvar. Jag fick recept på en ask distalgesic och blev hemskickad för att vila... TRE veckor senare, när jag inte kunde hålla i något utan att tappa saker och jag gick bredbent och i ultrarapid på jobbet... tog de mig på allvar...

Så ja, var TYDLIG.
 
Skriver under på detta.

När jag och min kompis sökte när jag blivit nockad i stallet, bröt nacken och fick min ryggmärgsskada och min kompis ramlat av en unghäst och bröt revben... Då tog de in min kompis med revben på röntgen och tog henne på allvar. Jag fick recept på en ask distalgesic och blev hemskickad för att vila... TRE veckor senare, när jag inte kunde hålla i något utan att tappa saker och jag gick bredbent och i ultrarapid på jobbet... tog de mig på allvar...

Så ja, var TYDLIG.
De få gånger jag sökt vård har jag alltid blivit bra bemött oavsett orsak och fått snabb hjälp. Även den här gången då jag fick en akuttid bokad redan i morgon bitti. Synd att det ska behöva vara så olika 🙁
 
Kom att tänka på när jag var runt 14(?). Åkte av en häst och foten smällde i marken så kunde inte gå ordentligt efter det. Det blev inte bättre på några dar så min mamma ringde akuten (helg) och rådfrågade. Först sa de typ linda och isa, eller nåt … men så sa mamma att jag ramlat av en häst några dagar tidigare och se då blev de ”på” och sa att vi absolut skulle komma in akut.
När vi kom dit fick jag inte gå utan åka rullstol.
Läkaren frågade en massa om jag hade ont i magen, ryggen, hade jag slagit huvudet osv. och så röntgades foten i flera vinklar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 034
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 558
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
781
Senast: cherie
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
815
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp