Bukefalos 28 år!

Kasta Pinnar

linafina

Trådstartare
Gör ni det till era hundar? Kastar pinnar alltså?

Jag blir livrädd när Jason får tag på pinnar vilket han får ibland eftersom han älskar dom.

Men efter att ha hört om olyckor då hundar sprungit med dom och haft ena änden i munnen och den andra mot marken, och som sen fått pinnen upp mot gummen med stort köttsår som resultat. Tror till och med någon hade fått den i halsen och dött :crazy: .

Jason tar alltid dom i ena änden och sen springer han som bara den. Vågar inte tänka på om den andra änden sätter sig i marken :crazy: .

Nä pinnar är förbjudet hos oss i allafall.

Kastar ni andra saker till era hundar? Blir dom stressade av det?

Kastar sällan saker till Jason.
 
Sv: Kasta Pinnar

Till min yngre hund NEJ. Hon är inte 100% apportsäker och inte tränad i stadga och sånt. Vi tränar för start på jaktprov och för ev. praktisk jakt. Jag vill inte att hon ska ta en fallade sak som ett klartecken för att sticka iväg.

Till min äldre JA. Senast idag så busade vi lite med en pinne. Men det är inte allt för ofta. Jag kastar saker åt henne när vi tränar lydnad också. Hon är 100% säker på vad apportering innebär och hon är inte aktuell för mer starter på jaktprov eftersom att hon är superhet :) Men andra ord så har hon inte så mycket stadga *he he*
Hon blir inte stressad av det för det är i så pass liten mängd. Men hon blir helt klart väldigt uppeggad och tycker så klart att det är superkul!

Min kompis hund fick ned en pinne i käken och fick inflamation vid tänderna och sånna eländiga saker. Men... Tja... Sånt händer. Mina kutar gärna omkring med stora pinnar och leker. Svårt att förhindra. Jag brukar hålla andan när det ser farligt ut :crazy:
 
Sv: Kasta Pinnar

Jag kastade pinnar till min dåvarande hund ända tills den gick nästan igenom munnen & ut på undersidan :crazy:
Den studsade och landade så konstigt så när hunden skulle ta den blev det ett motstånd och han högg till och där satt den fast under tungan och nästan ut igen på undersidan : så nej inga pinnar mer :cry:
 
Sv: Kasta Pinnar

Ja usch ibland har det varit väldigt nära att Jason satt pinnen i marken när han rusat omkring. Det hade blivit tvärstopp med en gång urk!
 
Senast ändrad:
Sv: Kasta Pinnar

Usch nej vad hemskt. Det är sånt jag menar. Hur gick det sen med vovven då?
 
Sv: Kasta Pinnar

Jag kastar inte, men om Selma själv hittar en pinne kan hon få springa runt och leka med den ett tag. Eller så ger jag henne en stor pinne som hon får bära på, men då springer hon ju inte runt med den.

Brukar kasta boll ibland, oftast när vi tränar på apport. Ibland kastar jag som belöning, men då tar jag tillbaka bollen efter en kort stund. Och ibland bara kastar jag och leker lite hur som helst, har inte märkt några stresstendenser.
 
Sv: Kasta Pinnar

Ja, jag kastar pinnar till mina hundar. De tycker det är kul och jag ser ingen anledning att de inte skulle få det. Det är inte stressande för dem, då jag inte kastar hela tiden. Visst finns risken att pinnen skulle hamna fel eller tokigt, men man kan inte skydda sig mot allt.
 
Sv: Kasta Pinnar

vår större, äldre hund får ta de pinnar hon hittar/bryter av.
hon har nämligen ett par tänder på varje sida av munnen som fattas, och där ligger pinnar perfekt! :banana:
hon är 100% pinnsäker, hon har på senare dagar blivit mer kräsen när det kommer till pinnar, så i värsta fall bryter hon av några från träden. ^^

lillen (mopsen) har inte riktigt förstått det där med att hålla pinnar rätt, han håller dom också så att de pekar ner mot marken och jag är också fruktansvärt rädd att han ska få upp de i gommen.
Men oftast tar han bara pinnar för att reta den större hunden, och så leker de tafatt.
Nej, pinnarna släpps efter ett tag. Vantar föredras där. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Kasta Pinnar

Nej jag kastar ej pinnar eller bollar. Jag har en flatte och man ska visst inte kasta saker åt dem får dom kan bli lite besatta ;)
 
Sv: Kasta Pinnar

ja, det händer. nästan aldrig pinnar, men bollar och älskade kongen. har kastandet som belöning på träning och för att göra mig mer intressant på lösa promenader. vi har tränat mycket på att sitta kvar och ev gå fot en runda innan man får hämta bollen och det har tagit ner stressnivån ganska mycket, själva "jakten" uteblir. vi tränar också på att stanna på väg till bollen, med varierande resultat. men när det är som belöning får de oftast jaga också, det gör dem mer taggade på träningen.
 
Sv: Kasta Pinnar

Jag kastar leksaker till mina hundar eftersom jag tränat in deras "av och på" knapp. Annars skulle jag inte göra det. Kan de inte lugna ner sig och stressa av så skulle jag inte leka uppjagande lekar med dem.
 
Sv: Kasta Pinnar

Mmm jag har sett en som inte bara var besatt utan riktigt besatt.

Hon hämtade sina j***a pinnar, lade de vid fötterna vid folk och skällde och krafsade tils de kastade. Urjobbigt...

Men annars så är det så att man inte ska lära in kasta-kuta när hundarna är små, eftersom att man då kan få väldiga problem med knallapportering. Man kan helt plötsligt inte begära att hundarna ska sitta tysta och stadiga när de hela sitt liv fått kasta-kuta.

Sen att man kan lattja med en vuxen hund som redan vet vad som är "rätt" är ju en annan sak.

Men sen beror mycket på hundens temprament och lust också...
 
Sv: Kasta Pinnar

Vi har tyvärr gjort. Jag har en schäfer som är fullkomligt galen i att hämta pinnar, stenar, diverse skräp etc, och lägga i folks famn för han vill leka.

Det är en hemsk olat! Alla nya som kommer plockar naturligvis upp pinnarna han lägger vid deras fötter och kastar. Så man får ständigt säga ifrån...

men som sagt, det är vårt eget fel, vi lekte med pinnar med honom när han var liten.. Men jag kan ju säga såhär, ALDRIG MER! om/när jag skaffar nästa hund...
 
Sv: Kasta Pinnar

NEJ, Min hund Ronja har en söndertuggad fotboll att springa och leka med.
 
Sv: Kasta Pinnar

Inte kastar, men hon leker själv med pinnar. För det mesta bär hon dem bara eller ligger och tuggar på dem, men ibland far hon iväg med en pinne i munnen. Hon tycker det är jättekul och trots riskerna att det händer nåt så får hon det, just för att det är kul för henne!
 
Sv: Kasta Pinnar

Hmm.... Kasta pinnar????
Det var en av de saker jag BESTÄMT sa att jag ALDRIG skulle göra med min hund.
Vet faktiskt inte hur vi hamnade där ..*ler lite*
Dio letar glatt upp pinnar, kommer med dem till matte, viftar med halva kroppen (som flattar gör) och vill att matte ska kasta dem. Matte i sin tur försöker ignorera denna "tråkiga" pinne, men lyckas inte alltid. Kasta pinnar gör vi kanske inte så ofta längre .. men Dio verkar finna ett nästan lika stort nöje i att bara få bära dessa pinnar och även någon boll kastas iväg.
Måste i ärlighetens namn säga att det var stressen på hunden som gjorde att jag bestämt sa till min omgivning att sluta med pinn-kastning. Det var nästan vad hela promenaden gick ut på: leta pinnar!
Måste säga att man mår urdåligt när man ser sina dåliga vetskaper utspegla sig negativt på hunden.... men, vi är väl alla barn i början hoppas jag..... :confused:
 
Sv: Kasta Pinnar

nej det gör jag inte....min hund vet inte hur man leker.....
 
Sv: Kasta Pinnar

Jag kastar....Fritz ignorerar!! :D Att springa efter pinnar, bollar osv verkar inte vara hans grej! :smirk:

/Timsetim
 

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 582
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 998
Senast: iNHALE
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 245
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp