kastanjen blöder, hjälp!!

L

LillTihra

min häst har kastanjer vid hovskägget. (om ni vet var jag menar?)

så igår när jag stod o borstade benen så fick jag blod på handen (!) o då hade kastanjen lossnat från sitt ställe.
inte ramlat av utan lyfts upp från rotten eller vad man ska säga.
jag sköljde först med vatten
sen rengjorde med jodopax
sen lindade jag henne först med en kompress o sen bomull sen en gasbinda över sen fleecbandage.
det stod hon med på natten.

var där ute nu (hon gick i hagen) tvättade rent med jodopax o sen på med helosan salva.
men kastanjen sitter ju kvar...ska jag ta av den?
eller ska jag ringa veterinär?
kan jag rida henne som vanligt?
jag ska tävla på söndag men jag gör nog inte det...

har det hänt er någon gång?
 
Det är helt normalt att kastanjen kan lossna, håll rent och pilla inte. Jag skulle ej heller peta bort något, utan låta det var som det är. Lossnar den så kommer den att ramla självmant, på vissa hästar får man klippa ner kastanjerna pga att det bara blir större och större.
 
den biten som sitter kvar e i vägen för benskydd o lindor...
så jag kan inte rida henne.. tror jag..
hur klipper man dom?
dom e ibland i vägen..dom petar ut :smirk:
 
Men du, klart du kan rida hästen utan benskydd och lindor..!
Ta det lungt ett par dagar bara..
 
hm jag vill inte rida henne utan...
hon e lite till åren också ju. :smirk: :crazy:

ska jag strunta i att tävla på sönda?
nu i kväll så håller hela kastejen på att ramla av för jag har satt på helosan salva.
e det bra eller dåligt att hela ramlar av? :confused:
 
Du menar alltså sporren?

Om det är bra eller dåligt att den ramlar av beror ju på hur mycket som följer med, alltså hur djupt såret blir...

Om du känner dig osäker tycker jag du ska fråga någon i stallet som är kunnig på området eller ta ut en veterinär.
 
Min "gammeltant" fick precis som din häst förra året. Det var ett ganska jobbigt sår som tog god tid på sig att läka. Men jag red med vanliga strykkappor eller så lindade jag. Men då hade jag alltid kompress under så att såret inte skulle bli infekterat.
Klippa bort resten av sporren kan du göra, men var försiktig! Klipper du för mycket har du ett sår till.
I vanliga fall pillar jag bort sporrarna när de har blivit för långa. Men då bara försiktigt med naglarna. De är ju "skiktade" precis som de övre kastanjerna och lossnar rätt lätt!
 
sporren heter det kanske ja... :D
en i stallet sa att den ramlar av av sej själv...förr i går så satt den knappt fast.. :crazy:

får vara noggranare att hålla koll så dom inte blir för långa... klantiga matte... :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Någon här som har erfarenhet? Är ju inte så många vettar som kan sånt här så får bli besök efter årsskiftet tydligen men jag kan ju...
Svar
5
· Visningar
1 274
Senast: Lenis
·
Hästvård Veterinären har varit här. Mitt sto har fått en pinne in bredvid juvret. Hon var lugn och verkade inte ha ont men gick såklart lite mer...
Svar
13
· Visningar
1 842
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp