Bukefalos 28 år!

Kastar sig bakåt

A

Aeternum

Jag sköter om en rätt gammal häst. En ridskolehäst, bör tilläggas.
Han är triangelmärkt pga. patellaupphakning.
Han har stått på ridskolan många år, inriden av ridläraren.
En gud att hantera och hoppa.
Men en sak i hanteringen.
Han är väldigt elak mot sina spiltgrannar, stryker öronen bakåt, slå och skriker. När man går in och sänker rösten och tar tag i grimman får han panik och slänger sig bakåt.
Även om man bara sänker rösten och säger "Nej" ganska skarpt så får han panik och slänger sig.
Han har slitit sönder ett flertal par grimmor nu.
Varför reagerar han så?
 
Sv: Kastar sig bakåt

min häst gör likadant fast när man bannar honom när han har nafsat eller liknande och han har dragit sönder några grimskaft vid det här laget och det är för att han är rädd för slag. han blev uppfostrad rätt så hårt när han var liten. men jag ställer honom så att han inte kan kasta sig bakåt lika lätt t ex när jag sköter honom så står han med rumpan mot en vägg.
 
Sv: Kastar sig bakåt

Han kastar sig aldrig om han står tex. i spolspiltan eller stallgången.
Bara i spiltan.
 
Sv: Kastar sig bakåt

Lite hårt sagt kanske men..... det funkar ju..........han kommer lös, antagligen slutar du bråka på honom och du tycker kanske lite synd om honom också.

Om vi inte går in på att han kanske skulle må bättre i en box, andra hästgrannar, tillgång på foder, utevistelse, har han någonsin blivit slagen mmså skulle jag säga....

Skaffa en bättre grimma och en hållbar uppbindning och låt honom slänga sig!
 
Sv: Kastar sig bakåt

Jag blir ju rädd :o
Han kan inte stå i box. Han har 26 "sambos" och går i hagen 08.00-16.00
Han har aldrig, mig veterligen, blivit slagen.
Men då kan han ju göra riktigt illa sig? De är väl bättre om han kommer lös?
 
Sv: Kastar sig bakåt

Han kastar sig aldrig om han står tex. i spolspiltan eller stallgången.
Bara i spiltan.

Han kanske vill vara ifred i spiltan (hans HEM) och enda "utvägen" för honom då du tar tag i grimman är att slänga sig bakåt för att få vara ifred.

Varför då inte ställa upp honom på stallgången eller spolspiltan om han är problemfri där vid hantering? :smirk:

Ang. hur han är mot grannarna. Han kanske inte gillar dom? Dom kanske retas (är inte alltid man märker då hästar retas med varann). Han kanske är rädd för dom och törs bara vara elak då han står i sitt hem? Byt plats på hästarna eller sätt upp en vägg emellan hästarna så dom inte ser varann. Inte galler eller så utan en hel vägg.

Såna här saker borde ridskolepersonalen kunna uppmärksamma och fixa.

Btw. varför kan han inte stå i box? Ridskolan kan väl inte bara ha spiltor? Byt plats på honom och en "boxhäst".
 
Sv: Kastar sig bakåt

Stallgången och spolspiltan är för det mesta upptagna.
ang. grannarna så går han med en av hästarna i hagen. Fungerar bra.
Han kan inte stå i box, finns ingen ledig. Dom som står i box nu är sånna som verkligen MÅSTE stå i box. pga. dom hoppar över spiltväggarna, sparkar rätt ut i gången osv.
 
Sv: Kastar sig bakåt

Verkar inte finnas speciallt mkt harmoni och trygghet ur både häst och människosynpunkt.

Först reagerar jag över triangelmärkningen, de får inte användas i regelbunden träning/verksamhet.

Sen kan man behöva möblera om i hela stallet tills alla får grannar som de trivs/accepterar.
 
Sv: Kastar sig bakåt

Han går med EN av hästarna ja, men inte den andra. Då kanske det är den hästen det inte fungerar med. Tänkt på det? Så kanske han trivs med den där hästen som "hagkompis", men inte som boxgranne. Trivs han inte i sin spilta/med sina grannar så MÅSTE ridskolepersonalen göra något åt det. Går INTE att skylla på att alla boxar är upptagna. På något vis måste det gå att flytta om hästarna. Om inte annat ge honom andra grannar/ett lugnare ställe i stallet där han kan vara mer ifred.

Reagerade också på det där med att han är triangelmärkt men ändå går på ridskola... Hur ofta rids/tränas han? Vad får han göra på sina lektioner?
 
Sv: Kastar sig bakåt

Tycker att det verkar som om han vantrivs med sina grannar.
Kan han inte byta plats?

Eller om det är värst tex vid utfodring - att han utfodras först?

Och som sagt! Triangelmärkt och ridskolehäst!
 
Sv: Kastar sig bakåt

ang. triangel.
Han går MAX två dagar på lektion. o då handlar de om en lektion / dag. Det brukar vara min och en till (vuxna nybörjare) och sen rider ja honom på helgerna (ej lektion)
 
Sv: Kastar sig bakåt

ang. triangel.
Han går MAX två dagar på lektion. o då handlar de om en lektion / dag. Det brukar vara min och en till (vuxna nybörjare) och sen rider ja honom på helgerna (ej lektion)

Ett så lätt arbete mår han nog bara bra av.

Tänkte på en annan sak. Be att få testa halsrem i stället för grimma.
Han kanske är som en av mina hästar att han grips av panik när han känner trycket över nacken.
Du kan också testa och massera honom lite bakom öronen. Han vill nog inte först men insistera.
 
Sv: Kastar sig bakåt

Ett så lätt arbete mår han nog bara bra av.

Inte så säkert. Säg att han haft prob. med benen eller ryggen och någon person rider honom i fel form eller på fel sätt. Räcker kanske med att personen är för tung för att den ska få prob. igen.
 
Sv: Kastar sig bakåt

Han har patellaupphakning ja, alltså benen.
Jag hade inte fått rida honom om jag ridit honom felaktigt..
Vem är du btw? ramsele...
 
Sv: Kastar sig bakåt

Han har aldrig, mig veterligen, blivit slagen.

Det var det första jag tänkte på, reagera som en häst som tro att nu får jag stryk...Går det inte att flytta på honom, så att han kan stå bredvid någon annan, eller är han kanske sådan mot alla, kan det vara så att han kanske vackta sin mat, han kanske skulle behöva halm att sysselsätta sig med så kanske han blev på bättre humör;)

:angel: Man hör bara fler och fler ridskolehästar som beter sig på detta vis,ngt är ju galet:cry: kanske stressen, kanske för lite mat, får inte vara ute så mkt som den skulle behöva, ngn kanske är gapig och elak mot hästarna, vem vet:(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kastar sig bakåt

Varför skulle du inte få rida om du red felaktigt? Är fler som rider fel på ridskolor än som rider rätt. Speciellt på såna här små ridskolor där personalen inte törs säga ifrån,

Vem jag är... Nämner inga namn på internet. Sorry ;) Har skrivit vart jag bor, säger jag vad jag heter blir det lätt för internetmänniskor att hitta åt mig.
 
Sv: Kastar sig bakåt

Man får inte bli skötare förren man rider tillräckligt bra...

Oh, tuffing...
 

Liknande trådar

G
Hästhantering Hej! Jag har ganska nyligen blivit "medryttare" på en ridskolehäst. Just nu så går han inte i verksamheten och ingen får hantera...
Svar
7
· Visningar
1 628
Senast: Exhistensia
·
A
Träning Lite bakgrundsfakta om hästarna: Alex- Tidigare tävlad 120, senskada = konvalecent. Nu helt igång igen. Kommer inte hålla för mer än...
2
Svar
36
· Visningar
2 574
Senast: Aeternum
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 002
Senast: nexxa
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 626
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp