Kastar sig ur transporten! Desperat behov av hjälp!

Beppo

Trådstartare
Har transporttränat min häst nu ett tag och har nu kommit till det stadiet att han mer än gärna går in och ställer sig i transporten men så fort någon rör sig bakom eller tar tag en aning i rampen så kastar han sig ur. provade med att ha en longerlina bakom honom idag men han får bara panik och kastar sig ut. vill itne dra i grimskaftet då jag tror det blir värre då.

Vad ska jag prova nu? Alla ideer och funderingar är välkommna!
 
En sopkvast i rumpan så han håller sig inne i transporten tills du bett om lov.Försök att ta hjälp av en person,en som skramlar med bommen bak utan att ta av den,om hästen då kastar sig bakåt använd kvasten .När han är lugn då man skramlar där bak kan man försiktigt ta av bommen,glöm inte bort beröm sen måste du också vara lugn.En tredje person kan också hjälpa till om den står framme med en hink godis (mums)medan en tar bort bommen och den tredje personen har förstås lossat grimskaftet .Då kan den tredje personen försiktigt gå mot hästen medan han kanske är så hungrig att han äter i hinken.Om detta fungerar så låt han äta upp så fort han kommer ut ur transporten.
Jag har haft samma problem.Nu får jag dra i svansen för att tala om att nu går det bra att backa.
Det har tagit tid,mycket tålamod.

Lycka till tänk på säkerheten . :banana: :banana:
 
Har du mellanvägg i?

Jag skulle vara snäll och lasta min häst som vanligt utan mellanvägg...då hon fick idiotryck och slet sönder grimma och allt och kastade sej runt och skule slänga sej på den halvt stängda lemmen(vilket blev en stukad handled för sambon).Nu gäller alltid mellanvägg när hon åker.

Efter detta har vi mellanvägg.Hon får alltid någon slags ångest när man ska lasta.Låt mellanväggen stå kvar så att ni ej behöver flytta den...även om det ser smalt ut...så tycker jag inte hästarna bryr sej så mkt om det...utan i mitt fall så funkar det bäst att låta den stå i rätt läge...vilket gör att man enbart behöver koncentrera sej på själva bommen bak.

Låt personen som ska stänga bakom gå med vid sidan...hela vägen från början...innan lastningen påbörjas...när han väl står på så får man försöka ta bommen.Personen bak ska enbart stå på andra sidan om väggen när han ska försöka ta bommen...så personen ifråga ej riskerar att bli nermejad.

Sedan bör han ha spärren till bommen i andra handen med för att snabbt kunna sätta i den utan att behöva dra upp den och föra massa missljud bakom...så vitt jag har uppfattat mina hästar så har det varit ljuden bakom som utlöser reaktionen.

Kedje-grimskaft vid lastning är alltid bra...att hålla det lagom spänt...för varje steg framåt...lättar man lite på trycket=belöning...sedan efter en stund så spänner man lite igen...och fortsätter så steg för steg.Försöker han komma ur situationen får du försöka få hans koncentration genom att dra till i grimskaftet bestämt för varje ryck bakåt han gör....alltid lite eftergift när han går ett steg framåt igen.

Transport med rejäl bom bak är att föredra framför tex kedja eller liknande.

Så vitt jag förstår så har han åkt förr...så detta är bara dumheter från hans håll...han vet att han kan nyttja situationen...att låtsas att bli skrämd...ja då kommer man undan...ja då har han lyckats med att belöna sej självt för sina dumheter.

Kedjegrimskaftet sätter du fast under hakan...genom de nedre ringarna på grimman under käken.
 
vad menar du med halsring? vill itne göra så att han känner sig instängd. får han panik så kastar han sig ut i vilket fall som heslt. Vill göra transporten till en trevlig upplevelse...
 
angående mellanvägg så har jag den halv åt sidan. Pysen är en sådan häst som inte kan åka smalt, tappar balansen då. Har provat att ta bort mellanväggen helt, Pys går lättare in då.

du har helt rätt, Pysen har gått in helt utan problem förut. tror han blev rädd för något då vi åkte till sadelprovaren, är efter det som problemen började.

Drar jag tag i honom i grimman så spjärnar han emot och kastar sig ut iallafall.

Har ingen fast bom ibak, skall dock försöka fixa det då jag tror fast bom är mkt säkrare. Pys gillar inte att något tar emot på hans bak...provade med longerlina igår men då fick han jättepanik och kastade sig bakåt.

Mer förslag tas tacksamt emot!
 
Har samma problem med den stora pållen...vi tränar och tränar och tränar...och det börjar bli bättre,men jag tror inte att halsring är en lösning...tror snarare det förstärker paniken om han kastar sig.

JAg har inga större tips så,men träna massor och berömm hela tiden....gå in, backa ut, gå in , backa ut osv. UTAN att lägga på bom eller så.....ge de tid så löser det sig!!

Lycka till

//BEcky
 
Skaffa en bom! Verkar livsfarligt att lasta en sån som kastar sig, utan att ha en bom. Om du vill lasta brett så skaffar du en sån 3/4-bom, dvs där det är en lång bom och en kort bom. Det går att montera dit såna även om det inte är orginal, kan hända att man får svetsa fast fästena på sidan men det är inget problem. Om du går till tex en som säljer släp så kan du få bra hjälp. Det bästa är att ha nån form av snabbfäste när man stänger/öppnar bommen så att man slipper stå länge och krångla med fästet. Min bom (från Star om jag inte minns fel?) hakar man bara i, går på nån sekund.
 
Kan upplysa om att när vår häst på 550kg kastade sig med bommen bakom så blev det inte så mycket kvar av fästet till bommen......så det kan ju diskuteras!!
 
jo vi ska fixa en bom. Ska få hjälp av en vän till oss (vår nya hästs förra ägare). han skall hjälpa oss att göra en bom. Blir då en hel bom inte 3/4 dels eftersom min häst vill åka brett då han åker. Det jag är rädd för är att han får panik när han känner att bommen ligger på... pratade men en NH intresserad vän i dag och hon tipsade mig om markövningar...ska nog gå ifrån transportträningen ett tag och försöka lite mark och tillits övnignar en tid framöver. men en bom ska fixas i vilket fall som helst!
 
jo, får en häst panik så finns det nog itne mycket som kan hindra hästen från att fly...tror itne att en bom gör så mkt om hästen verkligen vill ut...dock blir det nog lite mer som håller emot än om man har en kedja ibak
 
Det är inte lätt när hästar lärt sig att de kan bete sig på ett visst sätt.

Träning ger färdighet.
1.Hästen skall känna sig trygg i transporten.
2. Hästen får inte lyckas med att rymma ur.

Det säls korta (30cm) gummirep som är till för att användas i transport. Om hästen sitter fast i den så kommer han inte loss.
Använd inte gärna en grimma som kan gå sönder.
 
Shit, jag tycker att du fått jävligt mycket dumma råd!
Försök inte sätta fast en häst som får panik och kastar sig, hästen är ju tillräckligt stark för att ha sönder hela sig + transporten.

Hästen får ju paik och kastar sig,, inte för att den låssas att den är rädd utan för att han/hon är rädd, och inte litar på dig el situationen.

Jag tror att du måste låta hästen förstå att det inte är någe farligt i transporten, och man vissar inte hästen att transporten är offarlig genom att köra upp en kvast i röven på den eller försöka binda fast den så den skadar sig själv när den slänger sig..

låt hästen stå alldeles lungt inne i transporten och vänj den sakta med ljud bakifrån, se till att det alldrig ett så stor press på hästen att den får panik el kastar sig..

Ellen har gjort en film om hästar med problem, där får man se henne arbeta med en häst som är svår att lasta, i slutet går hästen in utan problem.. Kolla på den och få inspiration tycker jag..

och lyssna inte på dom som skriver att du ska använda kvastar, el muskelstyrka för att lasta hästen,, det blir aldrig bra..
 
Nej, att binda fast hästen i transporten är itne rätt anser jag. Pysen är osäker och rädd och vill han kasta sig ut för att han får panik så kommer han kasta sig även om han är fastbunden i fram vilket kommer resultera till att han blir ännu räddare.

Pysen har tidigare gått in i transporten utan problem så något måste ha hänt då vi åkt de sista gångerna...

jag har nu kommit så långt att Pys utan problem går in i transporten och kan stå där men så fort det kommer någon bakom honom eller lägger en hand på hans bak, väldigt försiktigt så blir han nervös och orolig och backar ut. Vill inte ta tag i grimskaftet då eftersom det bidrar till att han känner sig låst och instängd så jag låter honom backa ut.

Vad heter filmen?

Har du några bra tips från filmen så får du gärna dela med dig! :smirk:
 
Hur kan en häst känna sig trygg när du binder upp hästen i transporten och hästen får panik och märker att den itne kan komma loss? nej, tyvärr så tror jag inte på den metoden...det kommer leda till att jag får börja om från 0 igen
 
Lines och strumpan är inte rätt personer att lyssna på i det här läget!!
En halsring kan inte bara skrämma hästen mera, faktum är att den kan bryta nacken om den kastar sig bakåt i en sådan, om den inte dör drar den i 98% av fallen på sig mindre nervskador som kanske inte märks på stora sätt för ägare/vårdare, men som gör stor skillnad för hästen själv.
Vad gäller kvast i rumpan så är det effektivt på hästar som absolut inte är rädda men har ovanan att slå bakut när de väl står i transporten. Då är några kvastborst betydligt bättre än till exempel en pisk. Händelsen blir obehaglig, men medför inte smärta.
Det bästa du kan göra är att fortsätta med träningen och se gärna videon du fick tips om. Det är väldigt nyttigt.
I övrigt vill jag bara säga: Kastar han sig, låt honom, men bara tills han är ute så pass att han kan se sin omgivning igen, och den som orsakat ljudet eller beröringen, då ska han stanna. Så fort han gör det ska han ha beröm. Låt då även den medhjälpare som orsakat händelsen göra samma sak igen, så hästen ser vem eller vad det är. Sedan är det bara att lasta igen och upprepa samma beröring/ljud.
Snart lär sig hästen känna igen den specifika beröringen/ljudet och kan snart låta bli att bry sig om beröring eller ljud i allmänhet.
Det kan ta tid! Men du verkar ha tålamod med din häst, så Keep up the good work! Det lönar sig.

Mvh
 
Nyfiken fråga...

Är detta problem bara aktuellt i samband med transporten ???

Annars hade jag satsat på att träna "bakrädslan" på backen först. Det kan ju finnas andra orsaker oxå... Syn problem kanske ???

Spånar mest... Men man måste ju kolla alla vinklar eller :crazy:

Lycka till ! :)
 
Mycket tänkvärd infallsvinkel!
En häst med ögonen placerade längre fram på huvudet har svårare att se bakåt, det inverkar ju naturligtvis, speciellt som de flesta hästar naturligt är klaustrofobiska...

Igen, bra tanke!
 
Hej! Jag hade precis tänkt skriva en tråd om samma problem men jag hakar på din istället, hoppas att det är ok?! :)
Jag har en unghäst som från vi har kämpat med i ett år ungefär där problemet från början var att han gick lugnt upp för att direkt vräka sig över bommen.Livsfarlig ovana. Vi köpte en ny säker transport med säkerhetsbommar och innerdörrar samt började använda halsring med långt rep fäst i ringen och sedan fram genom grimman och vi fick rådet att binda honom kort. Nu har detta funkat det senaste halvåret, jättebra, han har gått upp efter lite tvekan men sedan stått fint och varit lugn. De gånger han varit lite bråkig har vi bara höjt en kvast bakom rumpan, inga slag eller linor, och han har svarat bra på denna metod. Nu, efter en kort konvalecensperiod, har vi så smått börjat rida i ridhus och ska i morgon på vår första träning för instruktör. Problemet är nu att de senaste två veckorna har han plötsligt börjat göra som din, ibland går han upp men kastar sig sedan ut som en kanonkula, bakåt. Jag binder aldrig en häst innan bakdörren/bommen är stängd så vi åker in och ut som en jojo! Sambon är inte helt hästvan så han står bara bakom och har till uppgift att stänga dörrarna men nu har han meddelat att han inte vill vara med längre eftersom pållen har börjat sikta o slå bakåt plus att han vräker sig ut hela tiden. Man blir ju så himla hjälplös, det känns som en enda stor trotsgrej från hästens sida och vi som hade kommit så långt på väg i lastningsträningen. :cry: Det känns ju helt hopplöst.

Hade tänkt pröva lina bakom men det kan man ju skippa om man läser de svar du har fått. Önskar att jag kunde ge dig råd men det enda jag kan säga är att jag förstår att ni har det jobbigt! Vi har bakdörrar och än så länge har han aldrig kunnat spränga dem men man vet ju aldrig annars kan det ju vara ett tips när du väl fått in hästen. Jag tror ju att min i alla fall hade satt sig på bommen och säkert lyckats trassla in sig i den med. Jag har försök med hink med mat men den äter han bara upp och så fort han hör ett knäpp bakom sig så kastar han sig bakåt så det är ingen lösning heller.

I början när han gick över bommen tog jag hjälp av erfarna hästkillar som höll sina händer bakom rumpan på honom och liksom följde med hela vägen in men det skulle jag aldrig våga eftersom han slår men det kanske kan funka på din om du kan få vana människor till hjälp? Då känner ju hästen bara händer och armar som håller emot, ingen lina eller bom som är obehaglig så det kanske lugnar den?

I går kväll efter 1,5 timmes lastande till ridhuset och 1 timme när vi skulle hem så känns det som om man vill ge upp men det är ju mängdträning och gott om tid som behövs så man får väl ta nya tag.

Hoppas att det löser sig för er och att vi får många bra tips här. :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vi är i stort och brådskande behov av lastningstips! Jag har ett islandshäststo som vi inte får in i transporten. Hon har varit...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 842
Senast: Roheryn
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 037
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 239
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp