Kastar sig ur transporten

hannalundgren

Trådstartare
Jag rider en valack som är 7 år. Vi har mycket problem med lastningen. Han går väldigt gärna in i transporten men vill inte vara kvar där. Ibland backar han ut direkt och då blir det som ett mönster att han gör det hela tiden. In ut 50 ggr på rad hör inte till ovanligheterna. Ibland kastar han sig ut på rampen när vi är framme och ska lasta ur. Vi har tränat väldigt mycket, och då menar jag inte 10 ggr utan 2-3 ggr i veckan i ca 10 månader. I sommar har vi åkt på flera tävlingar och träningar och det har gått jättebra. Sen köpte vi en ny transport och då har han börja krånglat mer än någonsin, fast den är större och ljusare och mycket mindre bullrig när man åker. Vi som lasttränar honom har mycket erfarenhet och har varit öppna för alla förslag men inget har fungerat hittils. Det är lättare att få in en häst i transporten än att få den och stå kvar där. Vi har provat bla. linor, täcka över huvudet, baschdroppar, pisk, mat/godis men det vill han inte ha alls. Vi märker att han inte är rädd utan det är verkligen någonting han har kommit på att han kan göra. Ibland lyssnar han på den som står inne i transporten om man håller i när han vill backa men ibland reagerar han med att kasta sig istället om man håller emot. När vi är utanför transporten har han fullt fokus på den som leder, man kan verkligen styra honom hur lätt som helst och han är väldigt lyhörd och har fullt förtroende för oss och han är inte rädd för trånga utrymmen eller liknande. Men det försvinner när man kommer till transporten. Vi har kört med ett grimskaft bakom istället för bom då vi inte haft en lång bom. Nu när vi köpt ny transport så har vi en lång bom och vill då såklart gärna ha det eftersom det känns mycket säkrare. Men när vi lastade med detta första gången nu (han har åkt med bom tidigare i sitt liv) så fick han panik när han inte kunde backa bak när han själv ville.
Har någon varit med om liknande förut eller vet ni någon i Västmanlandstrakterna som kan hjälpa oss med detta? Vi tar tacksamt emot alla tips! :confused:
 
Sv: Kastar sig ur transporten

hannalundgren;15415870 Nu när vi köpt ny transport så har vi en lång bom och vill då såklart gärna ha det eftersom det känns mycket säkrare. Men när vi lastade med detta första gången nu (han har åkt med bom tidigare i sitt liv) så fick han panik när han inte kunde backa bak när han själv ville. [/QUOTE skrev:
Ta i honom i kärran, stäng bakbommen, och låt hästen stå där och låtsas ha panik bäst han vill. Han lär sig att man inte kan backa hur som helst.
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Klart han kör ett race när han inte längre kan göra som han vill. Har haft en sån, som kastade sig på bommen så snart lämmen började skramla.

Medicinen var att ALDRIG ta bort bommen innan han stod helt still och väntade. Tog ett tag och några anfall (ett par gånger tog vi upp lämmen igen), sedan hade han faktiskt aldrig något återfall.

Att försöka hålla fart fram är sämsta alternativet.
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Jag har en likadan, fast light varianten.
Mitt sto kan vara ganska enveten och tjura lite vid avlastning då hon kommer farande som ett jehu. Det enda jag kan tänka mig är att aldrig lasta av innan hon är helt lugn och slutar att anfalla bommen.
Ja dessa hästar och lastningsproblem........
Har inga bra tips men följer tråden med intresse.

Lycka till.
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Ja vi tänkte så att han måste få lära sig. Men det kan ju också hända riktigt otäcka olyckor, den här gången lyckades han tillslut sparka upp bommen och ta sig ut så det var ju inte så lyckat... men det händer ju också att dem slår volter över bommen om dem försöker tillräckligt mycket. Han har dock aldrig fått "panik" när man har lämmen uppe.
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Ja, det är ju inte så lyckat om hästen får bort bommen. Då lyckades han ju med sitt projekt, och vet att det går att sparka sig fri.

Den grymma varianten, som jag knappt törs skriva här, är att vara beredd med sopborsten, och dutta till honom i baken när han börjar leka drama-queen.
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Det är ju sånt som aldrig får hända när man håller på med hästar. Den upplagda planen måste hålla. Saker måste funka. Går något åt skogen kan det gå riktigt illa. Som när grimmor inte håller, grimskaft brister, bommar ramlar ner, dörrar går upp, boxväggar ger vika.

Jag skulle vilja säga tvärtom: det SÄMSTA man kan göra med en sådan häst är att lasta ur den snabbt. Då lär du ju den att den bara behöver rumstera om så får den som den vill, d v s komma ut.

Tvärtom. Lär hästen att man får komma av när man står still.
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Det där är inte så ovanligt som du tror!
Dom lär sig snabbt att dom slipper undan när dom stökar och sen utnyttjar dom det till max :grin:

Du har fått bra tips. Stäng bommen, stäng lämmen direkt så fattar han bättre att det är stängt.
När han står ordentligt så får han komma ut igen.
Nästa gång kan det ta längre tid innan ni stänger lämmen.

Ett annat bra tips är att backa mot en vägg eller hellre en sjö :devil: Det blir en väldigt förvånd häst som kastar sig bakåt, det brukar ta skruv och sen är dom försiktigare nästa gång.

Att sopa till honom med kvasten är väl inte så himla elakt?! Man ska ju bara få honom rädd och lite förvånad, behöver ju inte ta i för kung och fosterland.

Jag hade funderingen på att slänga en hink vatten i rumpan på honom, vad som helst för att få honom att hoppa till.

Hästar brukar också ogilla att kliva av snabbt om man har step up.
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Vår förra ponny gjorde likadant,gick snällt på men kastade sej ut.
Vi som alltid haft lättlastade hästar innan hade ingen erfarenhet av detta så vi började förbereda på att snabbt få ut honom så snart vi var framme,innan han fick panik men det blev ju bara värre och ökade stressen.
Sedan började vi med att låta honom stå stilla och lugnt innan han fick komma ut.Vi gav honom lite morötter och min man rökte en cigarett och vi stod och pratade lite,sedan när han var lugn tog vi bort bommem utan att han ens märkte det.Det funkade rätt bra.
Lastade alltid honom med ett långt grimskaft så man kunde stå kvar framme och släppa ut honom gradvis utan att släppa helt.
Backa mot vägg metoden testade vi aldrig....
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Ha ha, det har jag aldrig provat. Låter lite småfarligt, men en häst som ständigt kastar sig ut ur transporten är ju inte att leka med heller.
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Jag hade samma problem med min häst när jag köpte henne förra året. Så jag tog på henne en repgrimma med tillhörande långt grimskaft. obs - inga hakar som kan gå sönder utan repet måste vara fastknutet i repgrimman. När hon var inne i transporten slog jag repet två varv runt bommen. Hon kastade sig och härjade och jag höll i... Såg nog ganska otäckt ut men hon skadade sig inte. Gjorde så några gånger tills hon gav sig. Det är en väldigt tuff häst som har stegrat sig och slagit runt ett par gånger vid lastning så jag kände att det var nödvändigt att visa som bestämde om jag skulle kunna ha kvar henne. Jag har nämligen ingen glädje av en häst som inte går att lasta. Men den här metoden skulle jag inte testa på en nervös häst. Men min häst är inte nervöst lagd.
Kan tillägga att det finns så många metoder att lasta en häst. Jag har haft fem hästar och alla har varit svårlastade när jag köpt dem. Har använt olika metoder till alla hästar då det har varit olika individer. En metod är bra om den funkar!

Lycka till
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Han får aldrig panik när lämmen är uppe. Har du testat att köra honom i en transport med dörrar bak istället för bom? Tex som på Boj. En fundering bara.
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Detta är väl egentligen inget råd, men jag kan inte låta bli att berätta om hur en bekant löste samma problem. Mest för att det är så kreativt om än väldigt vågat.
Han ringde helt enkelt brandkåren och frågade om dom ville ha en övning, och det ville dom. Då lastade han hästen och körde ner till hamnen. Väl där väntade han in brandkåren och när dom var på plats öppnade han där bak och ut for hästen.:devil::D
Räddningstjänsten fick öva lite och hästen gick lugnt och fint ut i fortsättningen.
Slutet gott, allting gott.:p
 
Sv: Kastar sig ur transporten

jag måste vara trög idag, men jag förstod inte vad dom gjorde med hästen....:confused:
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Han backade ut till kajkanten och öppnade släpet. Hästen kastade sig ut som vanligt, men det fanns ingen mark där så den hamnade i vattnet. Han hade backat så långt så hela lemmen hängde rätt ner mot vattnet, det fanns altså ingen lem att trampa på för hästen utan det var bada som gällde.
Räddningstjänsten var beredd och hoppade i och satte på en sele på hästen och lyfte upp den ur vattnet.
 
Senast ändrad:
Sv: Kastar sig ur transporten

:eek: ... många knep har jag tagit till men aldrig att jag ens tänkt tanken på det...kan tro att det var effektivt...

Jag hade en häst för rätt många år sen, som gjorde som TS häst och där tog jag också till repgrimman på samma sätt som lwt03001. Det blev tvärstopp för hästen som laddade en stund men insåg att det inte funkade. Sen stod den som ett ljus...:cool:
 
Sv: Kastar sig ur transporten

Ta i honom i kärran, stäng bakbommen, och låt hästen stå där och låtsas ha panik bäst han vill. Han lär sig att man inte kan backa hur som helst.

Jag testade det med min, slutade med att han hoppade över bommen och ut genom framdörren på transporten = brutet griffelben och ska nu opereras för 15000. Jag vet inte heller vad jag ska göra. Min häst går på men han vägrar stå kvar där ensam. Han bestämmer sig för att ta sig ut.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 994
Utrustning Är det någon som vet några transporter, förutom Fautras som jag redan har koll på, som har bakbommar man kan stänga från där man står...
Svar
11
· Visningar
1 086
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 641
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp