Kastar sig ur transporten

J

jeslin

Hur går jag tillväga med en häst som kastar sig ur transporten?
Risken är att hon snart slår i huvudet ordentligt alternativt springer över någon.
Hur tränar jag henne att traska ur lugnt och fint?
 
Lasta på henne igen.
Gå vid sidan når du lastar av ,och upprepa så många gånger att hon går av lugnt,och är uppmärksam på dig,beröm när du är nöjd.
 
Hmmm... jag det låter ju enkelt. Fast gå brevid henne går inte. Man måste vara tre personer för att lasta ur henne. Två som fäller ner lämmen (och riskerar livhanken) och så en som hänger som en vante i grimskaftet när hon kastar sig bakåt. Hon gör oftast detta innan lämmen ens är nere helt nere och de båda där bakom få helt enkelt släppa taget om lämmen för att inte klämma sig.
Ja, som ni förstår är det här riktigt otäckt (iallafall för en liten räddhare som mig) och jag vågar inte stå brevid henne när hon kastar sig. Men jag antar att vi måste öva, öva, öva men jag är så rädd att hon ska slå i huvudet ordentligt under övningarna och sen aldrig vilja gå på igen.
 
Hon kommer säkert att kasta sig ur ett antal gånger,men så småningom slutar hon.
Gå på andra sidan mellanväggen då är du skyddad.
 
Angående din oro att hon inte skulle gå in igen, om hon slog i huvudet,behöver du inte vara rädd för.
Hästar tänker inte så.
Förmodligen skulle hon bli rädd för att gå ur transporten.
Jag har varit och lastat hästar, som varit med om bilolyckor, som slagit runt i transporten,men de sätter inte detta i samband med att lasta,utan gått snällt på igen.
Förr när man inte var så finkänsliga vid hästhantering ,hände det att hästar som kastade sig ut,lastades ut vid en sjöstrand,och efter ett dopp,så var de väldigt försiktiga med att se sig om vid utlastningen.
Men det är inget som jag rekomenderar.
 
En första reflektion är ju att du nog bör skaffa en säkerhetsbom att ha bakom så att hon inte kan slänga sig ut innan lämmen ens är nedfälld, det låter livsfarligt för dina medhjälpare! Jag har haft en hel del problem med min häst vad det gäller lastning och han är fortfarande lite för snabb ut. Vi har gjort så att, förutom innerdörrar på transporten, så håller medhjälparen i en longerlina bakom hästen vid lastning. Det låter löjligt men min häst låter bli att slänga sig ut bakåt igen när han känner det lätta trycket av linan på rumpan. Om han skulle vilja slänga sig ut i alla fall kan man ju aldrig hålla emot med en lina men han GÖR inte det med den bakom sig!Ni kan ju kanske pröva att använda lina bakom för att "fånga upp" henne lite grann. Men framförallt sätt på en bom på din transport innan det händer er något! Lycka till! :bow:
 
fast det är nåt jag kan rekommendera...hästar SKA inte kasta sig bakåt, det blir lätt en fix ide för dom och det är livsfarligt för dom berörda...
nu är det väl beroende på hur erfarna människorna kring hästen är , men jag skulle hitta på nåt dyligt faktiskt...hästar MÅSTE kunna ta ansvar över sina egna handlingar..."sjökanten" kan ju var hur grund somhelst...
att få hästen att se sig för innan den handlar är ett måste i vissa situationer...att den bara slänger sig hej vilt beror ju även på att den känner sig "säker" när den slängt sig ut....det är ett dilemma, men som sagt helt livsfarligt med såna hästar
man kan även prova ha bomull i öronen, det kan lugna en del hästar...ge räddningsdroppar..även det lugnande...eller går inte det så får man överväga kanske fronturlastning.....
 
Tack för alla tips. Tyvärr har vi ingen egen transport utan lånar en i närheten och den är utan säkerhetsbom och utan frontlastning. Vi måste också ta bort mellanväggen för att hon överhuvudtaget ska gå på.
 
Tack för alla tips. Tyvärr har vi ingen egen transport utan lånar en i närheten och den är uta
 
Min första häst jag köpte kastade sig ut precis som din, innan bakluckan var nere så var hon ute!!! Livsfarligt.
Hur mycket vi än tränade gick det aldrig att få henne lugnare. Till slut tog vi å tog en sjal över huvudet så hon inte såg å vips där var lösningen!!!!
Hon stod kvar å jag backade ur henne steg för steg - Alla gånger hon hade den på sig. Provade någon gång med att inte använda den å då kastade hon sig som vanligt.
Lycka till!!
 
Då skulle jag faktiskt låna en som HAR bom. Det finns långa bommar så man kan köra utan mellanvägg. Det är väl ändå värt att kunna lasta av säkert och slippa riskera livet varje gång!

Hade det varit min häst hade jag övat mycket, men det är ju svårt när man inte har eget släp.
 
Min ponny gjorde det till en början men med hjälp av bommen på transoprten har han lärt sig att inte kasta sig ur.
Jag har gjort så här: Låter honom trycka ett par gånger på bommen så han känner att den är där. Sedan när han gått fram något steg och inte trycker så släpper jag bommen. Då går han baklänges utan att kasta sig även om han i bland går fort. :bump:
 
Min häst kastar ut sig fast bommen finns där. Hur gör man då? Vi är oftast 3 st som lastar av och jag brukar alltid släppa ner bommen först, och lossar på grimskaft och transportstropp innan lämmen ska ner. Däremot brukar jag vira grimskaftet runt bomen fram för att ha kraft att hålla kvar hästen i transporten tills jag själv är redo. Jag använder alltid repgrimma och repgrimskaft vid avlastning. Det har fungerat riktigt bra ibland om man inte lastat av direkt. Rådet jag fått är att man ska hinna röka 2 cigaretter innan man börjar lasta av. Hur lång tid är det då man inte är en rökare? Det skulle i alla fall gå ut på att hästen ska vara lugn och sansad innan man lastar ut. Jag har också lasttränat hästen hemma på gården medans jag hade transport. Det gick bättre och bättre, men hann inte komma så långt som att stänga igen luckan. Sist jag flyttade på hästarna blev det en grannes slaktbil dom fick åka, men då åkte dom sidledes och det var lugnt vid urlastning.
 
Men varför ha bom om du släpper den INNAN du tar ner lämmen? Då har du ju tagit bort funktionen.
 
Min häst var tidigare väldigt kvick att ta sig ur transporten när han skulle gå av, det blir som du säger väldigt obehagligt och kan vara farligt!!
Jag gjorde som så att jag köpte en transport med frontutlastning (hade ingen egen innan), och använde enbart den vägen ut ett tag. Det fick honom att inte tänka så mycket bakåt. Han var väldigt lugn att ta ut den vägen.

Nu har jag börjat lasta ur honom bak också då jag självklart tycker att man ska klara av det med, man kommer ibland i situationer då man inte kan lasta ur fram osv. Och han tar det så lugnt och fint nu så!! Innan ville jag alltid ha någon med mig som tog bort bommen där bak, då jag inte hann med, men nu lastar jag på och av honom helt själv utan problem!

Det mesta kommer med rutin och träning, men det kommer!! Så kämpa på!!

//Cutie
 
Om du har möjlighet att låna en transport under en längre tid skulle jag föreslå att du gör så här:
Träna att påbörja och avsluta lastningen i vilket skede som helst. Alltså lasta inte helt utan låt hästen kliva upp ett steg eller två på rampen sedan skall hon lungt backa av igen. Upprepa detta tills hon följer dig både både upp och ned.
Man kan lasta några steg sedan backa ett och fram igen två steg sedan backa ett igen osv. Sedan lasta av utan att hästen varit inne i transporten. Håll på så tills hon känner sig trygg och följer dig utan att du behöver ta i grimskaftet.
När hon kan gå in i transporten utan att flyga ut kan du kanske ge henne ett mål mat i transporten. Vänta med att ta upp rampen till hon kan detta utan att fly ut igen.
Jag tror att det är bäst att jobba på detta sätt ensam och inte ha några som vistas bakom transporten. Sedan är det mycket viktigt hur du själv förhåller dig till det här med att lasta. Hästen känner det direkt om du är osäker.
De flesta som jag har stött på som har problem med att lasta ser själva det som just ett stort problem och inte som vilken annan sak som helst. Som tex gå in i en box eller genom en smal dörröppning mm.
Viktigt är det att ha rätt timing och ge hästen andrum när den gjort rätt. Och inte be om ett steg till när den precis har tagit ett, om du förstår vad jag menar.
Skynda långsamt och håll dig själv lugn så går det nog bra...
 
Mitt sto är likadant. Mitt enda tips som funkade på henne är att lasta av med longerlina. De blir ofta stressade när man håller emot så på henne är vi oxå tre. Två på lämmen o jag som bara står o pratar med henne. När hon sedan är på väg ut så går hon lite lugnare om man inte försöker hålla in henne för det funkar ändå inte!
Annars får du köra med mellanvägg o bom bakom, det är säkrare, då sitter hon bara o gungar på bommen o kommer inte ut. Eller som i vårat fall, byta till frontutlastare och slapp alla problem. Jag VET att det omtalas att det inte är bar att lasta ur fram för att man inte ska lära dem gå framåt i transporten men om hästen när den är, som i mitt fall, snart 21 år gammal och fortfarnde slänger sig ut, som med alla tidigare ägare, och inte tenderar att lugna sig, då är fronturlastare en MYCKET bra idé.
I annat fall longerlina så du släpper lite på pressen
 
Den enda häst jag varit i kontakt med som kastat sig som du beskriver hade spatt på båda bak. Inget märktes av det i form av "typisk" spattgång eller dyl vid vanlig ridnig, men just vid avlastning baklänges gjorde det så djävulskt ont att han kastade sig ut i full panik. Har du funderat på om det kan vara något sånt som spökar, att någon led kanske låser sig eller så.
Liten fundering bara!
Lycka till.
 
Tja!

Jag har en instruktör som haft samma problem men då gjorde hon som så att hon kopplade hästen i en longerlina o på så sätt så blev hästen lugnare då hon själv fick ta det i sin takt. Det är ju lätt o som människa på marken vara en smula nervös själv o ha ett oroligt kroppsspråk då man vet hur hästen brukar bete sig.
Hoppas det går bättre för dig! :bump:
 
Jag skulle nog träna på att visa hästen att det är du som är ledare och att hästen kan lita på dig. Är du orolig i transporten blir hästen orolig.
Har varit med om att hästar som alltid kastat sig ut har lungt tagit sig ut ur transporten endast för att den som ska leda ut inte vetat om att hästen brukar göra så.
Hästars naturliga beteende är att härma sin ledare, en ledare som är lugn och visar det med sitt kroppsspråk visar även hästen hur den ska bete sig.
Läs "Dansa med hästar" många bra tips på hur man umgås med sin häst på hästars vis.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 886
Senast: Tossa90
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 688
  • Artikel
Hästnyheter Hästen som tidigare rapporterats springa lös på E6 tycks vara utom fara. Den ska ha fått panik i transporten och lastats ur utan att...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp