Kastratfoder, hur viktigt är det?

Calmiche

Trådstartare
Hej!

Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om foder. Katthemmet rekommenderar torrfoder för kastrerade katter för min äldre katt på 9 år och för kattungen när hon kastreras, för att undvika njurproblem och urinsten enligt dem. Lät först vettigt då jag förstås inte vill att de ska få njurproblem men nu har jag börjat fundera för egentligen tycker jag att mat ska vara så naturlig som möjligt. Hur viktigt är det med kastratfoder egentligen? Vad är skillnaden som gör att det påstås vara bättre?

Den äldre katten har jag haft i 4 år, sedan han var 5. Varvar Canagan, Taste of the wild och Pure natural + en halv påse blötmat per dag(äter mest bara såsen dock). Aldrig vart sjuk utan tvärtom fått beröm av veterinären för han är så fin i kroppen, bra hull och fina tänder. Aldrig gett han kastratfoder.
Lilltjejen är 15-16 veckor och äter Royal canin mother&baby cat som jag fick med när jag hämtade henne. Det stinker kopiöst varje gång hon bajsat. Hon föredrar tydligt blötmat dock och innan jag pratade med djurhemmet var planen att fasa över till Mush då jag hört det är det bästa och låter ju utan tvekan rimligt då det är mest naturligt.

Nu blev det lite långt men jag vore tacksam över att få veta era tankar om detta med kastratfoder 🙂
 
Kastratfoder är lightfoder.

Det bästa för katter är inget torrfoder alls. Katter är ökendjur och får, ska få, i sig vätskan från sina bytesdjur. De känner inte törst i tillräckligt stor utsträckning för att dricka tillräckligt för att slippa njurproblem. Det är därför njurproblem är så vanligt hos katter. Blötfoder är grejen om katten inte äter möss i parti och minut möjligtvis. Lite torrfoder som godis är ingen fara men huvudfödan ska innehålla mycket vätska.
 
Mina är 7 och 19 år. Den som är 19 äter mush bara och den yngre äter 80 procent blötmat.han har torrfoder också men de är mest för att han ibland vägrar blötmat.
 
Kastratfoder är lightfoder.

Det bästa för katter är inget torrfoder alls. Katter är ökendjur och får, ska få, i sig vätskan från sina bytesdjur. De känner inte törst i tillräckligt stor utsträckning för att dricka tillräckligt för att slippa njurproblem. Det är därför njurproblem är så vanligt hos katter. Blötfoder är grejen om katten inte äter möss i parti och minut möjligtvis. Lite torrfoder som godis är ingen fara men huvudfödan ska innehålla mycket vätska.
Tack! Det låter väldigt logiskt 🙂 Då får det bli blötmat och förhoppningsvis mush för lilltjejen. Med lite tur kanske den äldre börjar äta lite mer blötmat när lilltjejen äter, "ska hon ha ska jag också" istället för att rata det mesta. Är kastratfoder lightfoder ska han definitivt inte ha det dock, tappar vikt lätt.
 
Började med mush till gamlingen när hon började prata allt annat nu vill hon aldrig ha något annat en sina älskade köttbullar 😂 Hon håller vikten bra och är jätte fin i pälsen.
Låter lovande! Om nu bara min 9-åring skulle förstå det är bra också... han är helnöjd att lilltjejen kommit för han slickar upp såsen och hon vräker i sig resten, de i hans åsikt "äckliga" bitarna :meh: men får väl testa va elak matte och ta bort hans älskade torrfoder ett tag:sneaky:
 
Låter lovande! Om nu bara min 9-åring skulle förstå det är bra också... han är helnöjd att lilltjejen kommit för han slickar upp såsen och hon vräker i sig resten, de i hans åsikt "äckliga" bitarna :meh: men får väl testa va elak matte och ta bort hans älskade torrfoder ett tag:sneaky:
Slickar han i sig såsen så får han ju iallafall i sig den vätskan. Bättre än ingen alls. Min katt ratar allt vad blötfoder heter men hon tar råttor och möss i parti och minut (råttorna lämnar hon men mössen äts upp) så jag tröstar mig med det varje gång jag gör ännu ett försök med något blött foder och hon tittar på mig med en min som säger, är du dum i huvudet? Ge mig min mat!
 
Slickar han i sig såsen så får han ju iallafall i sig den vätskan. Bättre än ingen alls. Min katt ratar allt vad blötfoder heter men hon tar råttor och möss i parti och minut (råttorna lämnar hon men mössen äts upp) så jag tröstar mig med det varje gång jag gör ännu ett försök med något blött foder och hon tittar på mig med en min som säger, är du dum i huvudet? Ge mig min mat!
Den där minen känner jag igen, "tror du verkligen jag ska äta det där? :mad: " varje gång man köpt nåt lyxigt märke som inte är fullt i sås och det påstås alla katter älskar det :grin: Tråkigt din inte äter blötmat överhuvudtaget :/ men jo, du har rätt i att lite är bättre än ingenting.
 
Kastratfoder är inte viktigt. Det viktiga är att ha koll på hullet. För urinvägarna är blötmat det allra bästa.

Jag har BARFat mina katter i 15 år och alla katter äter samma mat, bara olika mycket. Fina friska filurer allihopa. Kattungar som gamla kastrater.
 
Jag har alltid gett torrfoder av olika anledningar. Jag har aldrig gett light-foder eller kastratfoder bara för de är kastrerade. Utan hullet har fått avgöra vad för foder jag gett. Jag har peppar peppar aldrig haft urunvägsproblem med någon katt. Har haft njurproblem på en katt, han åt sen medicinskt torrfoder och levde i sex år till. Jag har dock även haft fördelen att ha katter som dricker bra helt på egen hand.

Så ge dina katter det foder du vill och de håller hullet fint på. Och gärna våtfoder om katterna äter det och det fungerar.
 
Inga av mina (båda är kastrerade) får lightfoder. Angående njurproblem så tvivlar jag starkt på att torrfoder för kastrerade (dvs lightfoder) gör någon skillnaden jämfört med vanligt torrfoder. Det är ju fortfarande torrt.

Min ena är njurkatt (medfödd defekt som visade sig för ca 5år sen) och bör därför inte äta torrfoder öht, vilket han iofs inte gjorde innan heller. Han äter anpassat blötfoder och njurvärdena är något förhöjda men han behöver fortfarande inte medicineras etc.
Den andra blev helt fixerad vid skåpet när jag vid ett tillfälle fick en påse torrt och ställde den i en plåtburk i ett skåp...hon är väldigt matfixerad och kan äta hur mycket som helst om hon får. Jag tror ärligt talat inte att hon skulle hålla sig mätt och nöjd med torrfoder (hon är en liten katt och skulle inte behöva mycket av det, alls.. ), ens om jag ville ge den typen av foder. Hon får helt vanlig blötmat, som jag mojsar ihop med lite vatten med en gaffel. Mindre energitätt och mer volym.
 
Jag fattar inte heller hur kastratfoder skulle ha något med njurarna att göra? De verkar inte ha koll.. Jag hade bara sagt ”tack för tips” och sen fullständigt struntat i det.
Nä. Det där är ungefär lika sant som att torrfoder skulle vara bra för tänderna. Dvs. inte alls.

(Om någon undrar så är torrfoder lika bra för kattens tänder som det är för en människas tänder att tugga på kex...)
 
Härligt det är så många som är överens, känns riktigt säkert nu med foderbiten :D Lilltjejen får fasas in helt på blötmat och testa mush medan 9-åringen får fortsätta med sitt torrfoder och såsätande. Får hålla tummen att han blir inspirerad äta lite mer blötmat av Lilltjejen men det sitter nog långt inne.

Jag fattar inte heller hur kastratfoder skulle ha något med njurarna att göra? De verkar inte ha koll.. Jag hade bara sagt ”tack för tips” och sen fullständigt struntat i det.
Det förstod inte jag heller, hon pratade om att hon sett så många katter med plågsamma njur- och urinvägsproblem som kunnat undvikits om de ätit kastratfoder. Man tänker ju att en som jobbar med katthem har lite koll. Att de får för lite vätska låter ju utan tvekan som en bättre förklaring till njurproblem dock(såvida de inte är medfödda förstås).
 
Men kastratfoder är väl inte samma som dietmat utan det är tillsatt något för att få dem att dricka mer. Men man får ju titta på påsen vad det är för näringsinnehåll, tex Mjaus torrfoder för kastrerade utekatter har högre näringsinnehåll än deras vanliga torrfoder.

För tillfället är jag kattvakt åt syrrans katter medans hon bor utomlands och ena katten vägrar blötmat. Hon har dessutom haft problem med njursten och jag märker jättestor skillnad på hur mkt vatten hon dricker beroende på vilken typ av mat hon får! Båda katterna dricker väldigt mkt mer när de får kattmat för kastrerade katter!
 
Men kastratfoder är väl inte samma som dietmat utan det är tillsatt något för att få dem att dricka mer. Men man får ju titta på påsen vad det är för näringsinnehåll, tex Mjaus torrfoder för kastrerade utekatter har högre näringsinnehåll än deras vanliga torrfoder.

För tillfället är jag kattvakt åt syrrans katter medans hon bor utomlands och ena katten vägrar blötmat. Hon har dessutom haft problem med njursten och jag märker jättestor skillnad på hur mkt vatten hon dricker beroende på vilken typ av mat hon får! Båda katterna dricker väldigt mkt mer när de får kattmat för kastrerade katter!

Det är bättre att ge blötmat än att ge torrfoder med extra salt för att stimulera katten att dricka. Kastratfoder är dock främst utformade för att vara energisnåla eftersom kastrater lättare går upp i vikt.
 
Det är bättre att ge blötmat än att ge torrfoder med extra salt för att stimulera katten att dricka. Kastratfoder är dock främst utformade för att vara energisnåla eftersom kastrater lättare går upp i vikt.
Fast när jag tittat runt på olika foder så verkar inte kastratfoder främst vara utformade för att vara energisnåla, många gånger verkar det inte vara så stor skillnad mellan den och normal. Fast det är olika för olika märken så det är ju viktigt att man läser på förpackningen! För en del märken verkar kastratfoder vara lika med dietfoder och andra inte så det är ju inte helt lätt.
 
Fast när jag tittat runt på olika foder så verkar inte kastratfoder främst vara utformade för att vara energisnåla, många gånger verkar det inte vara så stor skillnad mellan den och normal. Fast det är olika för olika märken så det är ju viktigt att man läser på förpackningen! För en del märken verkar kastratfoder vara lika med dietfoder och andra inte så det är ju inte helt lätt.

Kolla på light-foder ser du samma skillnader.
 
Fast när jag tittat runt på olika foder så verkar inte kastratfoder främst vara utformade för att vara energisnåla, många gånger verkar det inte vara så stor skillnad mellan den och normal. Fast det är olika för olika märken så det är ju viktigt att man läser på förpackningen! För en del märken verkar kastratfoder vara lika med dietfoder och andra inte så det är ju inte helt lätt.

Vad är normalfoder? RC har outdoor, indoor, exigent, hair and skin, longhair, sensible, Maine Coon, Persian, Sphynx, British shorthair, sterilised, sterilised kitten, Siamese osv. Om man då jämför sterilised kitten med kitten är största skillnaden energiinnehållet. Mindre fett och (mycket) mer fibrer. Svårare att jämföra med vuxenfoder pga 745 helt onödiga variationer på samma tema.

De flesta tillverkare följer en liknande linje, men de har inte samma överflöd av fodervarianter. För vad är utmärkande för kastrater? Jo, i genomsnitt 30% lägre energibehov.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 961
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp