Kastratfoder, hur viktigt är det?

Men kastratfoder är väl inte samma som dietmat utan det är tillsatt något för att få dem att dricka mer. Men man får ju titta på påsen vad det är för näringsinnehåll, tex Mjaus torrfoder för kastrerade utekatter har högre näringsinnehåll än deras vanliga torrfoder.

För tillfället är jag kattvakt åt syrrans katter medans hon bor utomlands och ena katten vägrar blötmat. Hon har dessutom haft problem med njursten och jag märker jättestor skillnad på hur mkt vatten hon dricker beroende på vilken typ av mat hon får! Båda katterna dricker väldigt mkt mer när de får kattmat för kastrerade katter!
Varför skulle just kastrerade katter behöva dricka mer än andra katter?
Kastratmat ger man ju för att undvika att den kastrerade katten blir tjock.
 
Varför skulle just kastrerade katter behöva dricka mer än andra katter?
Kastratmat ger man ju för att undvika att den kastrerade katten blir tjock.

Kan det inte bero på att kastrerade hankatter har högre risk för urinsten? Men våtfoder löser ju det bättre än att ge torrfoder som får dem att dricka mer.
 
Varför skulle just kastrerade katter behöva dricka mer än andra katter?
Kastratmat ger man ju för att undvika att den kastrerade katten blir tjock.
Det är väl allmänt känt att kastrerade hankatter är i riskzonen för urinsten? Speciellt överviktiga.

Fast det är inte riktigt så enkelt utan man måste läsa på förpackningen. Det finns märken som marknadsför kastratfodret som ett sätt att förebygga urinsten, inte att katten ska gå ner i vikt/viktkontroll eller för kastrerade aktiva katter. Och det är inte bara att få i katten mer vätska utan även mineralbalansen ska vara rätt, kommer dock inte ihåg vilka just nu, även fodrets pH påverkar risken så man kan inte bara säga att kastratmat är för tjocka katter, vissa har ganska högt energiinnehåll och det står inte heller att de är för viktkontroll. Sen finns det ju sorter där det står tydligt att det är lightmat.

Nu tycker ju jag också att bra blötmat är det bästa men det är ju bara att gilla läget när katten vägrar sån mat.
 
Kan det inte bero på att kastrerade hankatter har högre risk för urinsten? Men våtfoder löser ju det bättre än att ge torrfoder som får dem att dricka mer.
Det är väl allmänt känt att kastrerade hankatter är i riskzonen för urinsten? Speciellt överviktiga.

Fast det är inte riktigt så enkelt utan man måste läsa på förpackningen. Det finns märken som marknadsför kastratfodret som ett sätt att förebygga urinsten, inte att katten ska gå ner i vikt/viktkontroll eller för kastrerade aktiva katter. Och det är inte bara att få i katten mer vätska utan även mineralbalansen ska vara rätt, kommer dock inte ihåg vilka just nu, även fodrets pH påverkar risken så man kan inte bara säga att kastratmat är för tjocka katter, vissa har ganska högt energiinnehåll och det står inte heller att de är för viktkontroll. Sen finns det ju sorter där det står tydligt att det är lightmat.

Nu tycker ju jag också att bra blötmat är det bästa men det är ju bara att gilla läget när katten vägrar sån mat.
Det finns ju foder som är till för att förebygga urin/njurproblem om det behövs..
 
Haken är väl mest att man inte vet det innan. Dvs om ens egen kisse är en av de som kommer få problem senare och man behöver förebygga det med specialfoder
Jag är ingen expert egentligen men har fattat det som att det även finns nackdelar med dylika foder (extra salt är ju tex inte så bra generellt) och att man därför byter först på inrådan av veterinär vid konstaterade problem..
 
Jag är ingen expert egentligen men har fattat det som att det även finns nackdelar med dylika foder (extra salt är ju tex inte så bra generellt) och att man därför byter först på inrådan av veterinär vid konstaterade problem..

Jag tänkte mer på att du skrev kan ges förebyggande. Att man inte vet vilka katter som behöver särskilt förebyggande

Jag tex har aldrig haft urinsten eller urinvägsproblem (undantag en med njursvikt) trots alltid torrfoder. Det ser jag inte som annat än tur. Men jag har ingen aning om vilken katt som kommer vara den första. Dvs där det hade varit bra att förebygga, att göra annorlunda.
 
Det är väl allmänt känt att kastrerade hankatter är i riskzonen för urinsten? Speciellt överviktiga.

Fast det är inte riktigt så enkelt utan man måste läsa på förpackningen. Det finns märken som marknadsför kastratfodret som ett sätt att förebygga urinsten, inte att katten ska gå ner i vikt/viktkontroll eller för kastrerade aktiva katter. Och det är inte bara att få i katten mer vätska utan även mineralbalansen ska vara rätt, kommer dock inte ihåg vilka just nu, även fodrets pH påverkar risken så man kan inte bara säga att kastratmat är för tjocka katter, vissa har ganska högt energiinnehåll och det står inte heller att de är för viktkontroll. Sen finns det ju sorter där det står tydligt att det är lightmat.

Nu tycker ju jag också att bra blötmat är det bästa men det är ju bara att gilla läget när katten vägrar sån mat.

Om vi ser till de stora märkena så är alla deras foder pH-reglerade och har en väl avvägd askhalt, inte bara kastratfodren.
 
Jag tänkte mer på att du skrev kan ges förebyggande. Att man inte vet vilka katter som behöver särskilt förebyggande

Jag tex har aldrig haft urinsten eller urinvägsproblem (undantag en med njursvikt) trots alltid torrfoder. Det ser jag inte som annat än tur. Men jag har ingen aning om vilken katt som kommer vara den första. Dvs där det hade varit bra att förebygga, att göra annorlunda.
Jag menade ”förebygga att det blir problem igen” 😊
Personligen skulle jag inte ge specialfoder innan behov har uppstått, men alla gör ju som de anser bäst.
 
Jag menade ”förebygga att det blir problem igen” 😊
Personligen skulle jag inte ge specialfoder innan behov har uppstått, men alla gör ju som de anser bäst.

Oavsett specialfoder eller "bara" se till att ge normalfoder som minimerar risken så är själva frågeställningen eller problemet detsamma. Att det inte förrän det är för sent är svårt att veta vilka som behöver förebyggande insatser.

Jag tror du utmärkt förstår vad jag menar.
 
Oavsett specialfoder eller "bara" se till att ge normalfoder som minimerar risken så är själva frågeställningen eller problemet detsamma. Att det inte förrän det är för sent är svårt att veta vilka som behöver förebyggande insatser.

Jag tror du utmärkt förstår vad jag menar.
Ja jag fattar vad du menar och försöker förklara att jag syftade på annat när jag använde ordet förebygga.
 
Övervikten är en större riskfaktor för urinvägsbekymmer än kastreringen i sig. Men då kastrering ger lägre energibehov = större risk för övervikt kopplas det ofta i hop med kastrering.
Även intakta hanar kan få kristaller i urinen, men hur många intakta hanar finns det om vi egentligen om vi jämför med antalet kastrerade?
Så håll din katt normalviktig oavsett vilket foder du ger så ger du den störst chans att vara frisk.
 
Hoppas det är ok att ställa en OT-fråga, men hur bra är torrfoder för kattens tänder? Har för mig jag läst någonstans (här?) att det är för sprött för att hjälpa mot tandsten, men samtidigt står det på olika kattsidor att det hjälper mot just det.
 
Hoppas det är ok att ställa en OT-fråga, men hur bra är torrfoder för kattens tänder? Har för mig jag läst någonstans (här?) att det är för sprött för att hjälpa mot tandsten, men samtidigt står det på olika kattsidor att det hjälper mot just det.

Torrfoder generellt har ingen effekt mot tandsten. Daglig tandborstning samt köttben har en förebyggande effekt.
 
Finns det någon studie eller liknande man kan läsa om det? Och hänvisa folk till som inte tror en :p

Tyvärr har jag bara en föreläsning av docent Ann Pettersson att hänvisa till. Sedan vet jag att det finns en studie där tand/munhälsa hos förvildade katter jämförs med den hos katter med ägare. Den skillnad man såg var signifikant mindre tandsten hos förvildade katter.
 
Tips på om man inte vill att katten ska sticka under soffan eller liknande med kycklingvingar eller ben (som sedan slaven får ligga på golvet och peta ut med ett kvastskaft och skura med såpa) är att köpa torkad kycklingfilé eller gör själv hemma i ugnen och låta den hårdna. När Megara gnager så hör man hur det gnisslar och skrapar mot tänderna.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 970
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp