Kastration av hund.. enkelt ingrepp eller inte???

Gumman

Trådstartare
Pratade nyss med en väninna som idag kastrerat sin hanhund. Tyvärr har det stött komplikationer och både hon och veterinären tyckte det var konstigt då det är ett rutin ingrepp. Hur stort ingrepp är det? Hon påstår att det är som hos en katt, men vad jag lärt mig under åren så är kastration av hanhundar ett stort ingrepp. Eftersom jag aldrig kastrerat nån hund så vet jag inte rutinerna runt omkring kastration. Hur går veterinären till väga och är det som hon säger ett snitt bara?
Jag har själv inga tankar på att kastrera, men som uppfödare och försäkringsombud kan det vara vettigt att veta riskerna med kastration av hanhundar.
 
Sv: Kastration av hund.. enkelt ingrepp eller inte???

Kastrera hanhund är ett enkelt ingrepp och det går fort och lätt. Men med tikar är det större ingrepp.
 
Sv: Kastration av hund.. enkelt ingrepp eller inte???

men det kan bli komplikationer ändå?
 
Sv: Kastration av hund.. enkelt ingrepp eller inte???

Javisst, det kan bli komplikationer i alla sår..

Jag föredrar kastration där de gör ett litet snitt, plockar ut kulan och slår en knut på ledaren och sen knipsar av kulan.
Läketiden är mycket kort och påsen hänger kvar.
Bättre än när de tar bort hela paketet iom läketid.
 
Sv: Kastration av hund.. enkelt ingrepp eller inte???

men det kan bli komplikationer ändå?
Självklart kan det bli komplikationer? Hunden både sövs och utsätts för ett operativt ingrepp.
Det kan ju bli komplikationer av kloklippning om man har otur.


Min ena har blivit inkontinent men det har enkelt botas med medicin. Irriterande nog är det hunden jag aldrig hade tänkt kastrera om det inte var så att han hade blivit så sjuk.
 
Senast ändrad:
Sv: Kastration av hund.. enkelt ingrepp eller inte???

Beror ju på om testiklarna ligger i pungen eller om en el två är kvar i buken.
 
Sv: Kastration av hund.. enkelt ingrepp eller inte???

Hankatt:
Katten sövs mha injektion i muskeln. Håret på pungen klipps/plockas. Ett litet snitt över kulan, skala av hinnor, knyta sädesträngen. Upprepas på nästa kula. Såren lämnas öppna. Tidsåtgång: 5 min för själva ingreppet.

Hanhund:
Hunden sövs och läggs på gasnarkos alternativt itererad injektionsnarkos. Området klipps och tvättas. Därefter finns två metoder:
1) Kalottsnitt: En del av pungen klipps bort. Kulorna skalas fram så att innersta hinnan lämnas på kulan. Sädessträngen knyts med förankrad sutur. Därefter sys ihop i två lager.
2) Prescrotal: Ett snitt läggs framför pungen och kulor pressas fram i detta. Därefter sker resten av ingreppet som ovan.
Tidsåtgång: beror på hur rutinerad veterinären är, men ca 30 min.

Så summa summarum: hanhund är lite besvärligare än hankatt.
Dock är det ett rutiningrepp och själva operationen är inte svår. MEN det finns ändå risk för komplikationer i form av blödningar och kraftiga svullnader kring såret. Vi brukar alltid behålla hanhundarna ett dygn för blödningskoll.
 
Sv: Kastration av hund.. enkelt ingrepp eller inte???

All operation medför en risk för komplikationer, speciellt denna årstid. Att utföra icke akuta operationer under rötmånaden tycker jag är att be om trubbel.
 
Sv: Kastration av hund.. enkelt ingrepp eller inte???

Fast det finns ju veterinärer som gör snitt i pungen, plockar ut kulorna etc och sen syr ihop snittet i pungen. Dvs det är 'hela påsen' kvar, ingen del tas bort.

Så har det varit för mina tre (opererade på 2 olika ställen)

Till TS: Som redan sagts är ju narkos alltid en risk om än liten. Jag har kastrerat 3 i olika åldrar. Den första var en gammal hane. Han fick ett antal dåliga tänder utdragna samtidigt som kastreringen, och fick antibiotika för tänderna. Om det spelade in för kastreringen eller ej kan jag inte svara på, men han hade noll komplikation, i princip ingen svullnad och hade ont ett par dagar men sen nada.

Nummer två kastrerades som 3½åring, och fick samtidigt båda sporrarna borttagna. Han fick inom några dagar en infektion och sattes på antibiotika. Han stördes inte nämnvärt av infektionen, hade ont första dygnen sen oberörd.

Nummer tre kastrerades som 8 månaders, han stod på antibiotika när han kastrerades, pga fula bitsår. Han hade inte ont en sekund, var som vanligt såfort han kommit ur narkosen och läkning etc gick som på räls.

De två senaste fick en viss svullnad/fyllnad av sårvätska, men inget som störde dem eller föranledde någon oro eller åtgärd.

Alla tre har haft noll restriktioner mer än 'inte slicka på såret', dvs har från dagen efter op fått storma, leka, springa och busa som de velat. Nummer tre hade pippi på att sitta i diverse (inkl stallet) men ingen infektion trots det.

SJälva ingreppet har du ju fått beskrivet, i övrigt så ang rutiner kring så eg som vilken narkos som helst. Dvs de ska ha varit utan mat 12 h innan ingreppet helst (dvs ingen frukost), de har kommit hem samma dag, och när de är helt 'som vanligt' igen efter narkosen har de fått äta och dricka som vanligt. Jag har fått order om att INTE vara där och tvätta och hålla på, utan om de blivit skitiga skölja med vatten och enbart om det verkligen behövs tvätta försiktigt med mild tvål. Men låta det vara.

Tratt fram till stygntagning (om de inte tillhör kategorin som absolut inte rör såret). Den första syddes med självupplösande stygn, de andra med sådana som plockades bort 14 dagar efter op.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 243
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 834
Senast: Gumman123
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 691
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 264
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp