Kastration ( utbruten ur Dags att skaffa hund?

hundtant

Trådstartare
Följd fråga: Vad är de typiska skillnaderna på tik och hane? Det verkar som att vissa har väldigt starka åsikter gällande vilket kön de ska ha medan vissa säger att det inte är så mycket skillnad på en kastrerad hane och en tik. Nu är ju inte vi något intresserade i avel och kommer inte pyssla med det. Så hur tänker ni gällande det valet?
Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter så kastrerar man om djuret inte ska gå i avel. Men med hund kommer risker när man kastrerar, den kan få besvärlig päls, bli rädd, bli aggressiv, bli inkontinent osv. Precis som en del hundar kanske mår bättre efter kastrering, man kan inte veta på förhand.

Jag lät omgivningen spela in när jag valde. Hade alltid tänkt att jag skulle ha hane men runt där vi bor är det flest tikar. Så jag såg framför mig en hane som var hopplös att promenera med eftersom han skulle falla i trans över alla kissfläckar och att det alltid skulle finnas en löptik i närheten. Därför blev det tik i stället (som faller i trans över alla kissfläckar när löp är på gång 😅)

Min papillon kostar 211 kr/mån för stor försäkring hos Folksam, det är med 25% valprabatt som försvinner efter första året.
 
Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter så kastrerar man om djuret inte ska gå i avel. Men med hund kommer risker när man kastrerar, den kan få besvärlig päls, bli rädd, bli aggressiv, bli inkontinent osv. Precis som en del hundar kanske mår bättre efter kastrering, man kan inte veta på förhand.

Jag lät omgivningen spela in när jag valde. Hade alltid tänkt att jag skulle ha hane men runt där vi bor är det flest tikar. Så jag såg framför mig en hane som var hopplös att promenera med eftersom han skulle falla i trans över alla kissfläckar och att det alltid skulle finnas en löptik i närheten. Därför blev det tik i stället (som faller i trans över alla kissfläckar när löp är på gång 😅)

Min papillon kostar 211 kr/mån för stor försäkring hos Folksam, det är med 25% valprabatt som försvinner efter första året.
Tack för intressant info! Ja somsagt är jag ju hästägare sen innan så jag är inlärd med att kastration är en självklarhet såfort det inte finns något avelsintresse. Har aldrig hört att det kan medföra sådana negativa personlighetsförändringar för hundar🤔 Hur blir det med löp? Förstår att det är mycket individuellt men blir det likadant där, alltså att hormonerna tar över och hur ofta/länge kan löp pågå?

(ber om ursäkt i förväg för dumma frågor😵‍💫)
 
Tack för intressant info! Ja somsagt är jag ju hästägare sen innan så jag är inlärd med att kastration är en självklarhet såfort det inte finns något avelsintresse. Har aldrig hört att det kan medföra sådana negativa personlighetsförändringar för hundar🤔

(ber om ursäkt i förväg för dumma frågor😵‍💫)
Det fanns en tid när man inte fick kastrera hanhundar.

Jag är en äldre tant och haft hanhundar hela livet. Har inte kastrerat nån, Är inne på min andra krypta (klapphingst ;) ) och vill inte kastrera, just pga alla eventuella biverkningar.

Jag har haft stora hundar jämt. Men med ålder och skral hälsa har jag valt mindre hund. En minispaniel - Papillon eller Phalène, som egentligen är samma hund men med olika öron och skilda stamböcker.

De stora (retriver) har varit enklare att fostra än de små skitarna :D men fördelen med den mindre är att han kan vara med överallt.
 
Tack för intressant info! Ja somsagt är jag ju hästägare sen innan så jag är inlärd med att kastration är en självklarhet såfort det inte finns något avelsintresse. Har aldrig hört att det kan medföra sådana negativa personlighetsförändringar för hundar🤔 Hur blir det med löp? Förstår att det är mycket individuellt men blir det likadant där, alltså att hormonerna tar över och hur ofta/länge kan löp pågå?

(ber om ursäkt i förväg för dumma frågor😵‍💫)
Veterinär Sara Molin hade nyligen en bra föreläsning i ämnet kastrering. Kostar nån hundring att ta del av.
Vi har fyra tikar, den första blev tik för att det var enklast med hundvakt hos uppfödaren, sen har vi fortsatt med det. De löper var 10 mån, har tikskydd på inomhus när de blöder mest, kanske 10-12 dagar. En av våra har haft lite jobbigt under skendräktighet, men inte värre än att vi fortsatt vårt vanliga liv och träning.
MEN i kullen vi hade förra året kom en hanvalp tillbaka, vi ville inte skicka vidare direkt, och sen visade han sig vara världens goaste kille, så han är kvar 💖
Så jag skulle säga att det är mer personlighet, smak och tycke som avgör vilket kön det blir 😊
 
Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter så kastrerar man om djuret inte ska gå i avel. Men med hund kommer risker när man kastrerar, den kan få besvärlig päls, bli rädd, bli aggressiv, bli inkontinent osv. Precis som en del hundar kanske mår bättre efter kastrering, man kan inte veta på förhand.

Jag lät omgivningen spela in när jag valde. Hade alltid tänkt att jag skulle ha hane men runt där vi bor är det flest tikar. Så jag såg framför mig en hane som var hopplös att promenera med eftersom han skulle falla i trans över alla kissfläckar och att det alltid skulle finnas en löptik i närheten. Därför blev det tik i stället (som faller i trans över alla kissfläckar när löp är på gång 😅)

Min papillon kostar 211 kr/mån för stor försäkring hos Folksam, det är med 25% valprabatt som försvinner efter första året.
Det är oftast problemfritt att kastrera hanhundar :) Jag är inne på min femte, ingen har haft några som helst problem. Ena pinschern kemiskt kastrerad, övrigt kapade bollar.
Jag är extremt nöjd med mina kastrater :love:
 
Det är oftast problemfritt att kastrera hanhundar :) Jag är inne på min femte, ingen har haft några som helst problem. Ena pinschern kemiskt kastrerad, övrigt kapade bollar.
Jag är extremt nöjd med mina kastrater :love:
Nja. Många kastrerade hanar får svårt att hålla vikten hälsosam och får dålig päls. Det är såklart inte så för alla, men det är vanligt.
 
Ska lägga till att mina har alla haft fantastiska pälsar! Fått beröm av domare (privat) över så fina pälsar och då visste hen inte att de var kastrerade.
Det beror nog mycket på pälstyp. Jag har inte sett en långhårig eller strävhårig som inte fått sämre päls, de tenderar att producera mycket mer underull. Har man en hund som saknar underull så lär det inte märkas. Vanliga korthåriga dubbelpälsade verkar det kunna bli lite hur som helst med. Min labbes päls blev helt förstörd men ena kelpien har fortfarande jättefin päls.
 
Det beror nog mycket på pälstyp. Jag har inte sett en långhårig eller strävhårig som inte fått sämre päls, de tenderar att producera mycket mer underull. Har man en hund som saknar underull så lär det inte märkas. Vanliga korthåriga dubbelpälsade verkar det kunna bli lite hur som helst med. Min labbes päls blev helt förstörd men ena kelpien har fortfarande jättefin päls.
Dålig bild, men ändå.. Min kastrerade golden, här var han ca 10 år (1990)
Lystern syns iaf.
 

Bifogade filer

  • IMG_0012.jpeg
    IMG_0012.jpeg
    146,7 KB · Visningar: 73
Vore intressant att veta vad ni har för egna erfarenheter av kastrerade hanar, ni som skriver och gillar inlägg där det skrivs om eventuella nackdelar.

Jag har haft kastrerade hundar sedan -80-talet…. Och inte bara kastrater, även tikar och icke kastrerade hanar.
 
Vore intressant att veta vad ni har för egna erfarenheter av kastrerade hanar, ni som skriver och gillar inlägg där det skrivs om eventuella nackdelar.

Jag har haft kastrerade hundar sedan -80-talet…. Och inte bara kastrater, även tikar och icke kastrerade hanar.
Jag delar erfarenhet med informationen i inläggen jag gillat. Hanarna blir lurviga och får svårt att hålla en bra vikt. Skulle absolut inte kastrera preventivt!
 
Vore intressant att veta vad ni har för egna erfarenheter av kastrerade hanar, ni som skriver och gillar inlägg där det skrivs om eventuella nackdelar.

Jag har haft kastrerade hundar sedan -80-talet…. Och inte bara kastrater, även tikar och icke kastrerade hanar.
Jag är en av de som gillar, och vet att det finns ett gäng här på forumet med egna, negativa erfarenheter. Tycker dock inte enskilda anekdoter är särskilt intressanta i sammanhanget när vi vet att kastrering ger risk för bland annat fetma/övervikt, pälspåverkan, inkontinens, beteendeproblem. Att en enskilt individ inte drabbats av det är inte lika intressant som den stora bilden.
Jag har själv positiv erfarenhet av kastrering (medicinska skäl), men det innebär ju inte att jag har på fötterna att går runt till andra och säga att det är problemfritt 🤷🏼‍♀️
 
Jag är en av de som gillar, och vet att det finns ett gäng här på forumet med egna, negativa erfarenheter. Tycker dock inte enskilda anekdoter är särskilt intressanta i sammanhanget när vi vet att kastrering ger risk för bland annat fetma/övervikt, pälspåverkan, inkontinens, beteendeproblem. Att en enskilt individ inte drabbats av det är inte lika intressant som den stora bilden.
Jag har själv positiv erfarenhet av kastrering (medicinska skäl), men det innebär ju inte att jag har på fötterna att går runt till andra och säga att det är problemfritt 🤷🏼‍♀️
Fast det är ju inte enskild anekdoter, jag har lång personlig erfarenhet i det aktuella ämnet och givetvis påläst, akademiker inom området.
 
Forskare på SLU med lite specialitetsinriktning på ämnet kastration av hund?

Det är väl ungefär där jag förväntar mig hitta en pålåst akademiker med stor erfarenhet av följderna av kastration.
Ja, visa var de skriver att det är vanligt
 
Alltså min personliga åsikt är att man inte ska skaffa en hund med utgångspunkten att man ska kastrera.

Klart man kan kastrera om det finns ett behov därtill, och man diskuterat saken med veterinär.
Men att slentrianmässigt utföra kirurgiska ingrepp på djur är jag skeptisk till.

Sen kan man ha andra åsikter, givetvis.

Är ej veterinär eller biolog så jag är inte utbildad inom detta område alls.
 
Alltså min personliga åsikt är att man inte ska skaffa en hund med utgångspunkten att man ska kastrera.

Klart man kan kastrera om det finns ett behov därtill, och man diskuterat saken med veterinär.
Men att slentrianmässigt utföra kirurgiska ingrepp på djur är jag skeptisk till.

Sen kan man ha andra åsikter, givetvis.

Är ej veterinär eller biolog så jag är inte utbildad inom detta område alls.
Det håller jag med om! Alla mina kastrater har varit omplaceringar och kastrerade redan.
 
Sen säger jag inte att det är riskfritt, det är inte mycket som är… Men just här på Buke talar trollen om att de nackdelar som kan uppstå är vanliga, vilket inte stämmer.
Jag googlade snabbt på "päls kastrerad hund". Första träffen var distriktsveterinärernas hemsida. Där kan man läsa följande:
"Pälskvaliteten förändras ofta efter kastrering. Pälsen blir mer ullig, som valppäls. Hos välpälsade hundar, som till exempel samojeder, kan det ge en tät, svårhanterlig päls."

(https://distriktsveterinarerna.se/veterinaren-tipsar/veterinaren-tipsar--smadjur/kastrering--hund)
 
Vore intressant att veta vad ni har för egna erfarenheter av kastrerade hanar, ni som skriver och gillar inlägg där det skrivs om eventuella nackdelar.

Jag har haft kastrerade hundar sedan -80-talet…. Och inte bara kastrater, även tikar och icke kastrerade hanar.

Sen säger jag inte att det är riskfritt, det är inte mycket som är… Men just här på Buke talar trollen om att de nackdelar som kan uppstå är vanliga, vilket inte stämmer.

Varför kallar du andra användare för "troll"? Menar du att de som lyfter fram negativa aspekter med kastrering trollar? :confused:
I dagsläget har jag en kastrerad hanhund, hans päls är mattare och något mer ullig än de andras (samma ras) och man får även passa på hans vikt. Det är vanliga biverkningar av att kastrera en hanhund enligt veterinär jag var i kontakt med i samband med kastreringen, vilket jag redan var införstådd med innan ingreppet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 788
Senast: Gumman123
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 478
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 873
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 134
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp