Bukefalos 28 år!

Kastrera 12 år gammal katt?

TinyWiny

Trådstartare
Vågar man kastrera en 12 år gammal honkatt och vad är riskerna med detta?

Ägaren hade ingen kunskap om honkatter och kastrering när katten var ung utan tänkte att eftersom katten var innekatt så gjorde det inget att hon var fertil. Katten har alltid haft tysta löp, det har alltså inte märkts när katten har löpt.

Men nu till problemet. Ägaren har också en liten hund och denne kissar inne när katten löper. Det tog ett tag för ägaren att förstå sambandet mellan att katten löpte och att hunden plötsligt börjar kissa inne och slutar lika plötsligt igen eftersom katten löper tyst. Men häromdagen var det ingen tvekan, hunden försökte sätta på katten och katten var sååå nöjd :crazy: (Givetvis hålls de åtskillda nu så att de inte kan skada varandra) Hon måste alltså löpa nu och att det är därför hunden kissar inne.

Vad göra? Stå ut? Ge piller och hoppas att katten inte löper igenom eller våga kastrera?

Jag vet ju bara hur medtagen vår katt blev när hon opererades för juvertumör när hon var elva så jag vet inte vad jag ska rekomendera.
Jag vill ju inte säga något utan mer erfarenhet och sedan dör katten av operationen :(
Katten har varit lite sjuklig med problem med magen genom åren om det spelar någon roll. Katten kan heller inte jama. Hon är alltså en vanlig bondkatt men givetvis väldigt älskad.
 
Sv: Kastrera 12 år gammal katt?

Om katten är frisk kan hon ha ett hyfsat antal år framför sig, vilket skulle tala för en kastrering. Man slipper då ge p-piller, som kan påskynda bildande av juvertumörer. Det är heller inte helt okomplicerat att ge p-piller varje vecka, d v s 52 gånger per år, till en katt som kanske är motsträvig och sedan försöker spotta ut dem i smyg, men det är ju olika på katter hur de är med det. En annan fördel med kastrering är att man inte behöver befara framtida problem med livmoder och äggstockar som inflammation eller cancer.

Innan man tar ställning bör man göra en grundlig hälsokontroll som inkluderar blodprov för att se värden för njurar, lever och socker. Om katten är helt frisk skulle jag kastrera om det var min katt, men det är alltid svårt att råda andra.

Att er katt var medtagen efter juveroperationen berodde nog inte på åldern, utan på att de brukar vara mer medtagna efter en juveroperation än en kastrering. De flesta honkatter jag fått kastrerade har varit ca 10 år.
 
Sv: Kastrera 12 år gammal katt?

Nja, enligt veterinären så var juvertumör operationen inte speciellt mycket större än en vanlig kastration. Hennes tumör satt så att snittet lades precis där snittet efter en kastration också finns. De ansåg att hennes ovilja att vakna, hon vaknade helt efter narkosen först efter 24 timmar, kunde inte hålla värmen själv alls under tiden och hade flera andningsuppehåll, berodde på hennes ålder. Att hennes kropp helt enkelt inte orkade med operationen egentligen och sådant kan man ju inte veta förren efteråt. Turligt nog upptäckte vi hennes tumör när den var väldigt liten och hon hade bara en så det var en förhållandevis enkel operation.

Hur kommer det sig att du har fått tio-åriga katter kastrerade? Har du tagit över dem först då eller vad? *nyfiken*

Ja det är enormt svårt att råda. Dock är katten enkel att ge piller och så så det är inga problem men jag vill ju inte rekomendera det också får katten juvertumörer av dem :crazy:
 
Sv: Kastrera 12 år gammal katt?

Det är ju bara en veterinär som kan svara på detta, efter att ha undersökt kattens allmäntillstånd ..
 
Sv: Kastrera 12 år gammal katt?

Nja, enligt veterinären så var juvertumör operationen inte speciellt mycket större än en vanlig kastration. Hennes tumör satt så att snittet lades precis där snittet efter en kastration också finns. De ansåg att hennes ovilja att vakna, hon vaknade helt efter narkosen först efter 24 timmar, kunde inte hålla värmen själv alls under tiden och hade flera andningsuppehåll, berodde på hennes ålder. Att hennes kropp helt enkelt inte orkade med operationen egentligen och sådant kan man ju inte veta förren efteråt. Turligt nog upptäckte vi hennes tumör när den var väldigt liten och hon hade bara en så det var en förhållandevis enkel operation.
Ja, då var det förstås inte så stor operation som när man opererar bort hela juverraden från armhåla till ljumske. Min 11-åring var medtagen och fick ligga kvar något dygn, men de upptäckte att hon inte tålde det smärtstillande plåstret, så när hon fick annan smärtlindring blev hon genast bättre.

Hur kommer det sig att du har fått tio-åriga katter kastrerade? Har du tagit över dem först då eller vad? *nyfiken*.
Nej, det har varit raskatter som tidigare varit i avel.
 
Sv: Kastrera 12 år gammal katt?

Ja, då var det förstås inte så stor operation som när man opererar bort hela juverraden från armhåla till ljumske. Min 11-åring var medtagen och fick ligga kvar något dygn, men de upptäckte att hon inte tålde det smärtstillande plåstret, så när hon fick annan smärtlindring blev hon genast bättre.

Nej det var en ganska liten operation så det var narkosen som hon inte riktigt klarade. Det var så skönt att slippa en stor operation och peppar peppar så har det inte kommit tilbaka och det är ändå 1,5 år sedan operationen nu.

Nej, det har varit raskatter som tidigare varit i avel.

Jaha, är det vanligt att de går i avel så länge så kastrering är aktuellt när de är så gamla? (Jag kan inget om avel i raskatts världen så jag är bara nyfiken igen ;))
 

Liknande trådar

Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 004
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 496
Senast: Safir
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 388
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp