Kastrera 4 årig arab

ufot

Trådstartare
Jag ska köpa en 4 årig arabhingst, som ska kastreras.

Har försökt läsa på om olika metoder, pris och eftervård, men blir inte klokare.

Hästen kommer att kastreras i samband med besiktningen, vilken troligtvis på klinik.

Om jag förstått saken rätt finns det två metoder, stående eller liggande. Vad är att föredra? Vilka är för och nackdelarna med de två metoderna?

Hästen kommer att stå kvar hos säljaren tills såren läkt hyfsat, men hur lång tid behöver man i normalfallet vänta med att ta hem en nykastretad hingst till ett stall med nästan bara ston?

Hästen kommer att gå ut på bete direkt med en vallack när han kommer till nya stallet.
 
Jag ska köpa en 4 årig arabhingst, som ska kastreras.

Har försökt läsa på om olika metoder, pris och eftervård, men blir inte klokare.

Hästen kommer att kastreras i samband med besiktningen, vilken troligtvis på klinik.

Om jag förstått saken rätt finns det två metoder, stående eller liggande. Vad är att föredra? Vilka är för och nackdelarna med de två metoderna?

Hästen kommer att stå kvar hos säljaren tills såren läkt hyfsat, men hur lång tid behöver man i normalfallet vänta med att ta hem en nykastretad hingst till ett stall med nästan bara ston?

Hästen kommer att gå ut på bete direkt med en vallack när han kommer till nya stallet.

Fördelarna med en liggande kastrering är att det görs i en steril miljö, och att det sys ihop bättre vilket ofta leder till en snabbare läkning. Nackdelen är att det alltid är en risk att söva en häst.
Fördelarna med stående är naturligtvis ingen narkos och att det kan göras hemma om man så önskar. Med en stående är det extra infektionskänsligt, så jag hade väntat till sen höst/vinter/tidig vår för att se till att infektionsrisken är så låg som möjligt.

Flytta till nytt stall bör man kunna göra ganska omgående, men jag hade väntat med att släppa ihop med ston. Har man gjort en stående kastration så kan såren vätska/vara en del och då kan hästen behöva röra på sig mycket för att dränera ordentligt. Med en äldre hingst med lite mer utvecklade testiklar hade jag nog föredragit en liggande kastrering, men det beror på individ och förutsättningar.
 
Lutar åt liggande kastrering.

Någon som vet hur lång läketiden är i normalfallet? I nya stallet går alla hästar på bete, så jag har ingen möjlighet att ha honom på box. Därför kommer han att stå kvar hos säljaren tills han kan släppas ut på bete. Det finns en valack i nya stallet som han kommer att gå med.
 
Nu är det några år sedan jag kastrerade (liggande på klinik). Tror han var ordinerad boxvila i typ 7-10 dagar men fick skrittas för hand/vagn ganska snart efter hemkomst.
 
Vid liggande sys för det mesta bukhinnan, vilket är en fördel framför allt på äldre hingstar då det minskar risken för att tarmarna ramlar ut genom hålet. Min häst kastrerades dock stående i Portugal när jag köpt honom, fem år gammal. Han fick stå kvar fyra veckor för att klara resan på sju dygn. Vi blev erbjudna en transport 14 dagar efter kastrationen, men både jag och säljaren tyckte det var för tidigt. De hingstar som kastrerats hemma stående (för det mesta två år gamla) hos mig och varit komplikationsfria har känts rätt läkta och bra efter 2-3 veckor.
 
Om du menar hur länge han kan uppföra sig som en hingst efter kastreringen när du skriver att det är mest ston på det nya stället. Så är det väldigt individuellt. Vissa blir nästan med en gång ointresserade av ston och andra aldrig.
Jag kan ge tre exempel på hästar jag själv haft kontakt med.
1. Kastrerad som ettåring men så otroligt hingstig hela sitt liv att han istället för hingsten fick stå i hingstboxen. Blev tyvärr bara sju år innan han fick tas bort av annan anledning.
2. Kastrerad som fyraåring och fram till kastreringen helt ointresserad av ston, efter kastreringen blev han plötsligt helt besatt av ston. Varade i ungefär två år, men han kan inte gå med brunstiga ston.
3. Kastrerad som sjuåring normalt hingstbeteende fram till kastreringen. Nästan direkt efteråt och livet ut totalt ointresserad av ston.
 
Om du menar hur länge han kan uppföra sig som en hingst efter kastreringen när du skriver att det är mest ston på det nya stället. Så är det väldigt individuellt. Vissa blir nästan med en gång ointresserade av ston och andra aldrig.
Jag kan ge tre exempel på hästar jag själv haft kontakt med.
1. Kastrerad som ettåring men så otroligt hingstig hela sitt liv att han istället för hingsten fick stå i hingstboxen. Blev tyvärr bara sju år innan han fick tas bort av annan anledning.
2. Kastrerad som fyraåring och fram till kastreringen helt ointresserad av ston, efter kastreringen blev han plötsligt helt besatt av ston. Varade i ungefär två år, men han kan inte gå med brunstiga ston.
3. Kastrerad som sjuåring normalt hingstbeteende fram till kastreringen. Nästan direkt efteråt och livet ut totalt ointresserad av ston.
Jag får väl hoppas på det tredje exemplet ;)

Hästen står nu i ett stall med bara andra hingstar. Har aldrig betäckt. Är snäll och väluppfostrad. Men visst märks det att det är en hingst när han ser andra hästar. Men, han lyssnar bra.

Jag ska självklart prata med veterinären angående kastrering. Jag har själv bara haft ston tidigare, och skulle egentligen köpa ett sto, men så stod det en grå liten häst i stallet. Jag gick in i boxen, såg hästen i ögonen och sa: "Han får följa med mig hem." Sedan när jag såg honom röra sig var saken definitivt klar.

Det ska faktiskt bli skönt med en valack efter alla galna ston jag haft de senaste åren.

Tack för alla svar, jag tar gärna emot fler tips, råd och egna erfarenheter angående kastration och eftervård.
 
Vart med och kastrerat hingstar från 1 års ålder upp till den äldsta 7 år. Alla stående utan bekymmer. Den vi har nu valacken hemma är kastrerad efter 1 års bete pga av att vi bara hade ston och inte kunde hålla en hingst. Han var redan grisig då i humöret och var inte trevlig, fortfarande grisig i beteendet och tror han är hingst i mellan åt ;-) Andra jag träffat som kastrerats har lugnat sig omgående. Dock märkt vid kastration av äldre hingstar är att de kan bli lite fjantiga av sig men oftast väldigt snälla :-)
 
Min kastrerades enligt utsago som 4 (3.5?) åring, ståendes. Det gick tack och lov bra. Hans humör ska, på gott och ont, inte ha ändrats någonting dock... Han är lika svinig mot andra hästar som när han var hingst med andra ord...
 
Vi kastrerade 3 hingstar för två veckor sedan, 1 liggandes på klinik och två hemma på gården. Klinikkastreringen blev helt utan komplikationer som svullnad och vätskande, feber med mera. Snittet syns inte, utan är väldigt fint sytt och läkt. Framförallt har hästen varit pigg och framåt från första dagen efter ingreppet. En av de stående svullnade rejält, blödde och vätskade sig några dagar med medicinering som följd, den andra fick lite feber och vätska men klarade sig för övrigt bra! Man vet ju aldrig, men jag tror personligen att jag väljer liggande på klinik om jag behöver kastrera hingst fler gånger.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 250
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Ska ev kolla på en 4 årig shettis hingst, som isf kommer kastreras före köp. Undrar vad det brukar kosta hos distriktsvet, samt då om...
Svar
5
· Visningar
1 665
Senast: Ponylove
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 475
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 573
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp