Bukefalos 28 år!

Kastrera dominant tik - resultat mentalt?

Dorro

Trådstartare
Jag har två tikar, fem och två år. Dom har hittills varit goda vänner som lekt och brottats och haft kul. Så löpte den yngre för första gången i höstas och det var lite kurrigt ett tag. Det gick över och de var OK igen. Så i februari så small det. Fullt slagsmål med tandskador och sårskador på båda hundarna. Vi fick bända isär dom och ha dem separat ett tag. Två veckor senare var det dags igen, samma resultat. Då upptäckte jag att den äldre börjat löpa och det var väl det som utlöste det hela från början.

Munkorgar inhandlades och nu går de ihop igen. Dock litar vi inte på dem som förut och det känns inte hundra i stressade situationer heller. Den äldre känns osäker i sin ledarroll och går och muttrar och stressar upp sig. Den yngre är inte så brydd, men är väl opportunistisk om chansen att bli nummer ett finns.

Så till frågan! Jag ska inte ha några valpar och kan tänka mig att kastrera båda tikarna. Frågan är bara om det hjälper? Önskvärt vore ju att dom lade ner kurret helt naturligtvis. Finns det någon som kastrerat tikar av denna anledning? Vad har ni märkt av humör och flockroller? Kastrera bara den äldre som i mina ögon orsakar det hela eller båda två?
 
Sv: Kastrera dominant tik - resultat mentalt?

Nja, jag har 3 tikar som alla är kastrerade och jag har inte märkt att de 2 som är dominant lagda blivit mindre dominanta faktiskt. Den tredje tiken är inte dominant, men hon har definitivt fått mindre könsdrift (var nästan hanhundsaktig innan) sedan kastrationen.
Flockrollerna är inte heller ändrade , nu har iofs alla mina varit runt 5-6 år när de kastrerades, så det var ganska uppenbart.

Dock när vi har haft oro i flocken (har som mest haft 4 tikar i olika åldrar varav då 2 kastrerade) har det funnit en gemensam orsak, att mitt ledarskap inte har varit 100. När det rättade till sig föll alla in i ledet igen, så du kanske skulle börja där..?

Jag anser ju att mina hundar ska kunna vara med de flesta andra hundar (undantaget hundar jag inte litar på) och det är inte dem som bestämmer om det ska vara så eller ej. De ska uppföra sig och alla tecken på dominans gentemot mig eller för mycket gentemot de andra hundarna korrigeras. Mina hundar får ex. inte sprätta när de har kissat eller bajsat eller hålla på och markera (hur vanligt som helst bland tikar), men jag struntar fullkomligt i om de går före mig i dörren osv...
 
Sv: Kastrera dominant tik - resultat mentalt?

Vi har kastrerat en f.d avelstik, vid 6 års ålder. Detta som ett försök till att minska hennes dryga beteende när dom andra tikarna var dräktiga/hade fått valpar. Hon är väldigt dominant, och blir en riktig surkärring om någon annan än hon får valpar i flocken. Det fungerade dock inte alls, hon är precis som innan - men slipper åtminstone risken för problem vid högre ålder nu.
 
Sv: Kastrera dominant tik - resultat mentalt?

Jag håller med om att det säkert skulle hjälpa med bättre ledarskap och det försöker vi bättra på. MEN.... Himla massa dåliga anledningar kunde man dra upp men vi skiter i det...

Vi kommer naturligtvis att fortsätta jobba med ledarrollen, dock var jag sugen på en "enklare lösning", eller i alla fall en kompletterande, om det nu fanns en sådan...
 
Sv: Kastrera dominant tik - resultat mentalt?

Enligt en del litteratur finns det tikar som blir mer aggressiva efter kastrering.
Min egen tik har inte ändrat sitt beteende efter kastrering.
Jag gjorde mitt projktarbete om detta när jag läste hund och kattetologi på SLU:
 
Sv: Kastrera dominant tik - resultat mentalt?

Jag kastrerade en dominant tik som sjuåring, pga livmoderproblem. Hon var inga direkta problem innan, fungerade med alla hanar och en del tikar. Men hon var vass i överkant och dominant i överkant med de flesta andra tikar, och hade en del polistendenser.

Det blev noll skillnad av kastrering.

Rent dominansmässigt så kastrerade jag ju Utter som fyraåring då han börjat visa hanhundsaggressivitet. Vi hade tränat och tränat innan och kommit dithän att han om han gick fot eller var 'plats-satt' kunde acceptera och ignorera andra hanar runtomkring. Helst ville han göra utfall och mucka, och det var också ungefär vad han gjorde lös. Han var åt helvete för dominant och svarade på minsta provokation, och provocerade en del själv - inte bråkprovocera men provocera dem att försöka utmana hans rang.

Aggressiviteten blev det ENORMT stor skillnad på efter kastreringen, han kunde vara i väntrummet hos vet med andra hanar utan att känna ett behov av att visa dem att han var störst, bäst och vackrast. Han var dock fortfarande en lika dominant hund, men om de acceptrade det var det lugnt, han tjatade inte om det. Däremot om någon hund minsta lilla satte sig upp så svarade han.

Så där påverkades den testosteronutlösta delen men han blev inte minsta mindre dominant. Han sökte dock inga bråk/muckade längre, men svarade utan minsta tvekan.
 
Sv: Kastrera dominant tik - resultat mentalt?

De första åren efter kastreringen,så märkte jag ingen större skillnad på när vi kastrerat vår tik,detta gjordes när hon var runt 5 år pga livmoderinflammation!

Men senaste året så tycker jag att hon blivit grinigare mot tikar!
Vissa tikar går jättebra att leka med,både äldre och yngre,medan vissa nästan bara ska dö..
Tidigare så kunde det vara lite mutter mutter bara,lätt att korrigera,men nu kan det hända att det kan bli ordentliga utfall,inte speciellt ofta men nån gång!
 
Sv: Kastrera dominant tik - resultat mentalt?

Som någon redan skrivit så finns det en studie gjord som påvisar att kastrerade tikar blir MER benägna att dominera/vakta/försvara än icke kastrerade tikar. Även i jämförelse med tikar med valpar!
(Jag VET att delar av denna studie beskrevs i en Hundsportartikel för ett eller ett par år sedan!)

Så att kastrera en tik för att dämpa hennes "attityd" kan vara ganska riskabelt!

Däremot så slipper man ju humörsvängningarna som kommer med förlöp, löp, efterlöp och skendräktighet! Vilket i sej kan skapa mer lugn och ro i hundgruppen!

/Ulga
 
Sv: Kastrera dominant tik - resultat mentalt?

Jag läste nånstans om kastrering om hanar, det kanske är samma sak med tikar.
Man skulle kastrera den som var minst dominant för då minimerade man riskerna för rangklättring eftersom den dominanta redan var ranghög.
Pratade dessutom med en på klubben igårkväll om just detta. Hon 2 rottistikar o 1 collietik, hon ger sina rottistikar p-sprutor, det började hon med direkt när hon såg att de började mäta sig med varandra. Nu hann ju inte hennes börja slåss så på blodigt allvar, så jag vet inte hur det är med detta.

Lycka till o hoppas det går bra
 
Sv: Kastrera dominant tik - resultat mentalt?

Min superdominanta tik blev varken mer eller mindre åt något håll efter kastreringen -den gjordes i samband med sista valpningen innan jag fick hem henne av medicinska skäl så det var inget planerat.
Men fördelarna är ju övervägande, inget löp att passa henne på, ingen livmoder som hon kan få cancer i.. det som hänt är att hon sätter mer päls (blir varmt för henne..) och hon har lättare för att lägga på sig hull.
 
Sv: Kastrera dominant tik - resultat mentalt?

Jag har en okastrerad tik som jag ska kastrera i höst. Hon reagerar så som din gör nu på vissa tikar. Hon är rabid mot vissa, hur go som helst mot andra.
Men det är vid löp. Trodde det skulle minska ner när man kastrerade dom.
 
Sv: Kastrera dominant tik - resultat mentalt?

Är det vid löp påverkas det ju, för löpet tar du bort.

Det som är grejen med kastrering, alla problem som har sin rot i det som de facto påverkas - hormonerna, kommer att påverkas på något vis/till viss del. Allt annat kommer INTE att påverkas.
 
Sv: Kastrera dominant tik - resultat mentalt?

ok, tack så jättemycket för svaret. :)
 
Sv: Kastrera dominant tik - resultat mentalt?

Tack alla för bra svar! Det lutar åt att jag kanske kastrerar för att i så fall slippa löp, eftersom det hela verkar kulminera runt dessa. Sedan så får jag helt enkelt jobba mer på ledarskapet eftersom både studier och många exempel här, visar att dom inte/knappt påverkats i sin dominans och bråkbenägenhet.

Nåväl, jag blev klokare! Tack!
 
Sv: Kastrera dominant tik - resultat mentalt?

Ingen skillnad i dominans på tiken... Hon hade dock rätt stora hormonproblem o DE är lösta nu.
Jag är ändå allmänt possitiv till att kastrera tikar då risken för diabetes minskar markant, särskilt på de hundar som har en predistenation att få diabetes, tex små terrier raser.
OM de har problemen vid löp kan det vara så att hundarna känner på sig att den ena är som svagast och helt enkelt utnyttjar den situationen, de är smarta hundar de ser svagheter o pang, utnyttjar dem o de är av den sorten... det är då en fördel att kastrera för då försvinner de "svaga" perioderna och på så sätt kan det skapas harmoni i flocken!
Jag önskar dig i vilket fall lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 043
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 478
Senast: ako
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 127
Senast: Mahonia
·
Övr. Hund Jag har två tikar, den äldre är kastrerad. Den yngre (dryga två år) är omplacerad till mig och har hittills smält in klockrent med...
Svar
14
· Visningar
1 339
Senast: Lizans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp