Kastrera eller inte?

Kastrera eller inte?

  • Ja

    Röster: 128 98,5%
  • Nej

    Röster: 2 1,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    130

Jane

Trådstartare
image_zpszds48xck.jpg
Jag har jätte svårt att bestämma mig om jag ska kastrera min pålle eller inte. Ni får gärna säga vad skulle ni ha valt och varför!
Han är 1,5 år gammal och väldigt lugnt i psychet. Bits inte, sparkar inte, lyhörd, ingeting negativt med andra ord. Kan inte säga dock vad han skulle vara vid stona.
Kastrering skulle ju vara bra om man vill åka runt med han och hamnar vid stona, men samt har han inte hunnit visa än vad han går för och det går ju inte ångra kastreringen sedan. Han är korsning. Mamma: tinker/new forrest, pappa: halvblod
 
Med den stammen antar jag kallt att han inte ska gå i avel och därför gynnas betydligt mer av att vara valack. Dvs för förutsättningarna för ett naturligare hästliv vad gäller sällskap. Så jag hade kastrerat, inga betänkligheter.
 
Jag ville tillägga att jag är för korsningsavel. Vad som gör dilemman för mig är att jag skulle vilja se först hur han presenterar i olika gren, om han är medioker är valet ju lätt, men om inte? Det svåra är dock att gå och tävla när han är hingst.
 
Inom vad vill du att han ska prestera? Tycker inte han ser lämpad ut för gångartsavel. Om du misstänker att han kommer bli komplicerad på en tävlingsplats ska han inte vara i avel, i mitt tycke. I synnerhet inte om tanken är att ta fram ponnyer (ser liten ut?), de måste ha bra huvuden om de ska funka med barn.
 
Tänkte mest på fälttävlan eller distans. Han är helt orädd och lugn.
 
Om du tror att han skulle få något avelsvärde om han presterar så kan du väl avvakta kastrering bara?
Detta förutsatt att du "kan" hingstar, och vet hur man uppfostrar dem på bästa sätt så de växer upp till lugna och trevliga vuxna hingstar.
Det går INTE att bara låta dem "blomma" på egen hand och sen tro att de ska vara lika snälla som när de var åringar.
För de ÄR ofta snälla då, och det är då man lägger en bra grund med dem.

Personligen tänker jag att det måste vara extremt få korsningshingstar som är "eftertraktade" baserat på prestation. Då tror jag han måste prestera utav bara sjutton... Har du då kapaciteten och ekonomin att matcha upp honom till dessa nivåer?
Jag tänker att det antagligen är trevligare, billigare och lugnare att kastrera och att njuta av sin fina valack på egen hand. I framtiden kan man säkert börja klona sina favorithästar, så jag kommer definitivt att lägga undan lite DNA från vår fina ponnyvalack :love:
 
Om du tror att han skulle få något avelsvärde om han presterar så kan du väl avvakta kastrering bara?
Detta förutsatt att du "kan" hingstar, och vet hur man uppfostrar dem på bästa sätt så de växer upp till lugna och trevliga vuxna hingstar.
Det går INTE att bara låta dem "blomma" på egen hand och sen tro att de ska vara lika snälla som när de var åringar.
För de ÄR ofta snälla då, och det är då man lägger en bra grund med dem.

Personligen tänker jag att det måste vara extremt få korsningshingstar som är "eftertraktade" baserat på prestation. Då tror jag han måste prestera utav bara sjutton... Har du då kapaciteten och ekonomin att matcha upp honom till dessa nivåer?
Jag tänker att det antagligen är trevligare, billigare och lugnare att kastrera och att njuta av sin fina valack på egen hand. I framtiden kan man säkert börja klona sina favorithästar, så jag kommer definitivt att lägga undan lite DNA från vår fina ponnyvalack :love:
Jag har knyffat fram kastreringen just nu till nästa år, bara för jag känner mig så pass osäker. Att hantera unghästar/ hingstar är inget problem. Ni får gärna komma med flera synpunkter varför borde han kastreras.
 
Jag har knyffat fram kastreringen just nu till nästa år, bara för jag känner mig så pass osäker. Att hantera unghästar/ hingstar är inget problem. Ni får gärna komma med flera synpunkter varför borde han kastreras.

Vad är det som gör honom så speciell att han konkurrerar ut godkända hingstar som bevisat att de nedärver sig bra? Vad är det din hingst har som ingen annan har? Och vem tänker du skulle vilja använda honom till sitt sto?
Jag hade börjat med att fråga mig själv det.


Jag är inte heller emot korsningsavel, om den är genomtänkt, dvs exteriört korrekta, meriterade ston, och godkända hingstar, där man är mer än övertygad att korsningen kan bli bra.
New Forest/ halvblod är en sådan korsning som mycket väl kan bli bra med rätt sto/hingst.
Däremot förstår jag inte vad en tinker tillför i den kombinationen mer än eventuellt en fräsig färg?
 
Jag har knyffat fram kastreringen just nu till nästa år, bara för jag känner mig så pass osäker. Att hantera unghästar/ hingstar är inget problem. Ni får gärna komma med flera synpunkter varför borde han kastreras.
Är det inte svårare att få hästen att fungera med ston i flock ju längre man väntar med kastreringen? Eller är det bara rykten?

För det om något kan ju vara värt att fundera över ifall det är värt att vänta på eventuell karriär om rätt så många år...
 
Jaa låt mig se! Som du sa new forrest+ halvblod kan bli bra hoppare + tinkers färg är som bonus. ( dock är han inte testad än om han ärver färgen vidare) Tinker tillför också grovheten som gör att han även passar till tyngre ryttare, halvbloden gör att han själv inte blir för tyng. Han blir varken liten eller stor, runt 157-160.
 
Jaa låt mig se! Som du sa new forrest+ halvblod kan bli bra hoppare + tinkers färg är som bonus. ( dock är han inte testad än om han ärver färgen vidare) Tinker tillför också grovheten som gör att han även passar till tyngre ryttare, halvbloden gör att han själv inte blir för tyng. Han blir varken liten eller stor, runt 157-160.

Du missförstod nog min poäng.
En bra häst har ingen färg.

Ett halvblod kan ju visst göra att han själv blir tung, vilken hingst är han efter?
Vad har mamman gjort?
Blir han 157-160 så skulle jag också vilja säga att han blir liten.
 
Liten? Inte i mina ögon. Jag har aldrig förstått det med jätte hästar. 160 är lagom som passar både till ynga och äldre ryttare.
 
Liten? Inte i mina ögon. Jag har aldrig förstått det med jätte hästar. 160 är lagom som passar både till ynga och äldre ryttare.

Jag håller med ang att 160 är vettig storlek till många ryttare, men - så ser inte marknaden ut. Vilka tänker du dig kommer vilja använda din hingst? Hur stor efterfrågan är det på korsningshästar under 160 cm med förutsättningarna som din? Är det värt att hålla honom som hingst med allt vad det innebär (inte minst för hans skull) för att du själv kanske vill ta ett par avkommor? För jag är tveksam till att stoägarna kommer kasta sig över honom. Det finns billiga, godkända, meriterade hingstar att använda inom de flesta raser i dagsläget. Hur ska din konkurrera ut dem? Även om hbl(fast vad innebär det stammässigt?) och NF kan bli trevliga hoppare finns det hingstar som har meriter i svårklass som reas ut. Och då är de röntgade och har genomgått kvalitetstester, jag tror det blir svårt att locka hoppstammade ston av den anledningen. Att han är skäck är liksom ingen merit.
 
Vad som säger själv mot att avla med honom är ( ifall han är jätte bra på något) med vilken ras? Om man vill förbättra något hos en korsning då tar man en renrasig som kan förbättra den raskombot! Är han redan bra på något då behövs det ju inte. Vill man däremot förvara hans egenskaper då tar man korsning som har liknande blandning, men det är säkert nästan omöjligt att få ut en liknande korsning på två korsningan utan att ta risken att det blir kanske en häst som har halvblods kropp tinker huvud och new forest ben. Man får nog endå vänta tills kloningen blir en möjlighet
 
Kloning var som en skämt! Man kan ju också tänka annorlunda och tänka att istället att avla på honom och inte veta vad avkomma kommer att bli kan folk fortsätta ta fram liknande korsningar som han är.
 

Liknande trådar

Träning Får en stallägare göra vad han vill med de hästar han hyser i sitt stall?? Jag bytte till ett litet mindre stall för drygt 4 månader...
Svar
19
· Visningar
1 527
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp