Bukefalos 28 år!

Kastrera eller inte?

Petwoi

Trådstartare
Hej

Vi har en drygt 1 år gammal pomeranian(75%)/yorkie(25%)-blandrashane som nyligen genomgått 2 operationer för patellaluxation. I samband med detta gjordes en mr-röntgen där det även upptäcktes att han har förstorad prostata. I och med detta funderade vi direkt på att kastrera honom så fort kusten var klar efter operationerna. Vi har nyligen flyttat till ett område med många hundar och löptikar överallt, vilket gör att han är helt bananas när vi är ute och ska hela tiden sniffa upp tikkiss osv. Idag när jag var hos min svärmor som har en lhasa apso-tik försökte han rida henne konstant och när jag sa ifrån och föste undan honom blev han helt galen och bet mig i händerna så det gick hål på flera ställen. Kan hanar bli aggressiva av att gå runt och sukta efter tikar men aldrig få para sig? I och med denna händelse är jag ännyäu mer inne på att kastrera honom samtidigt som jag läst att osäkra hundar kan bli ännu mer osäkra och han är och har alltid varit lite osäker av sig. Skäller vid dörren, osäker på nya människor osv. Vad tycker ni? Borde jag kastrera honom eller finns det något bättre alternativ? Tacksam för svar!
 
Som jag ser det är det en icke-fråga. Han är ung och har redan problem hantera sitt testosteron samt att han har en förstorad prostata. Även om han kvarstår lika osäker så anser jag han är behjälpt av att slippa testosteronet.

Jag kastrerade min (stabila) herre 8 mån gammal. Han blev inte permanent som han var då, utan han är en helt normal hund. Han är väl långbent men han var stor som liten med, så svårt säga om det är kastreringen eller ej.

Jag kastrerade honom för att han inte skulle verka i avel, jag är en stor vän av kastrering och han var något otalbar med löptik i näsan och mopsade något mot andra hanar.
 
Alexandra_W

Det är så jag tänker också. Jag tror att hans vaktighet och stora behov av att hävda sitt revir till stor del beror på könsdriften och hormonerna. Hursomhelst känns det som att prostataförstoringen och hormonproblemen är skäl nog för att uppväga eventuella negativa effekter.
 
Håller med @Monstermom här och även jag är ganska negativ till "bekvämlighetskastreringar". Men med förstorad prostata hade även jag kastrerat. Likaså om hunden har problem eller skapar problem runt löptikar.

Hur mentaliteten blir är ju en chnasing, med tur händer inget negativt alls. Och blev den till det sämre så är det något jag fått jobba på sen.
 
Jag hade bett att få göra ultraljud på prostata till att börja med. Det är såvitt jag vet inte vanligt att prostata är förstorad på en ettårig hund, så jag hade velat veta varför den var förstorad före kastrering. Är det "vanlig" prostataförstoring så ska det ju vara ok att kastrera. Jag är bara fundersam över reaktionen du fick när du sa ifrån till honom. Jag menar att det kan vara något annat, något som gör ont. Det är inget ovanligt att hundar gör utfall när det gör ont.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp