Kastrera eller inte.......

M

monki65

Vet snart varken ut eller in. Har en 3-årig blandrastik som vi haft drygt ett år, i höstas, när hon löpte blev hon värsta bitchen, tålde inte andra tikar, blev som tokig bara hon kände att en tik gått förbi en stund tidigare, för att inte tala om hur hon blev när vi väl mötte det stackars ekipaget. Dessutom blev hon skendräktig, ganska jobbig sån med. Har diskuterat fram o tillbaka hemma om vi ska kastrera henne, vi ska ju ändå inte ha valpar efter henne, därtill minskar vi risken också med ev livmoderinflammation. Nu till frågorna, OM vi ska kastrera henne, måste vi göra det inom viss tid efter sista löpet? Hon kommer att löpa inom den närmaste framtiden. Blir det någon humörförändring? Har hört att en av biverkningarna är att de kan få urinläckage, stämmer det? Ni som kastrerat tikar får gärna komma med råd. Ni har ju trots allt erfarenhet isf.

Ha en fortsatt bra dag.
 
Sv: Kastrera eller inte.......

Ja det stämmer att de kan bli urininkontinenta. Det är en liten del av tikarna som drabbas av det, och i många av de fallen kan man behandla med medicin. Men risken finns.

Humörförändring blir det förhoppningsvis ;) Så hon slutar vara så grinig vid löp. I övrigt så har de tikar vi kastrerat haft samma humör som innan, samma personlighet och samma mentalitet. De har bara slutat löpa och det som hör till det (flirta med hanar etc).

Andra nackdelar är att de kan få sämre päls, pälsen kan bli mjukare och mer valplik, de kan få betydligt lättare att lägga på hullet och gå upp i vikt. Inte heller det drabbar alla tikar, men fler än de som blir urininkontinenta. Läst någonstans att ungefär hälften av kastraterna går upp i vikt, sant eller ej låter jag vara osagt.

Behöver inte göras inom viss tid efter löp såvitt jag vet, men det kan veterinären svara säkert på.

JAG skulle utan tvekan kastrera i det läge du beskriver, trots risken med narkos och de andra 'riskerna'. Känns som både ni och hunden har allt att vinna på en kastrering.
 
Sv: Kastrera eller inte.......

Tack så jättemycket för ditt utförliga svar. Ja det känns mer som det blir kastrering. Vi får se nu hur hon blir det här löpet, hon ska löpa inom de närmaste dagarna.
 
Sv: Kastrera eller inte.......

Jag funderar på att kastrera Loka också och jag har hört att återhämtningstiden efteråt kan vara rätt rejält tuff och det är därför jag drar mig. Hur har du upplevt det med dina hundar? Hur lång tid tog de innan de var fit for fight igen och hur dåliga blev de?
 
Sv: Kastrera eller inte.......

De som var dåliga när de kastrerades hade en något längre återhämtningstid. Nu har jag ju inte kastrerat någon 'ung och kärnfrisk' men Millis är den som kommer närmast. Kastrerades som 7-åring (betedde sig som inte en dag över 2 år). Hon kollades upp då jag tyckte hon blödde aningens för mycket i ett löp och drack lite för mycket. Jag är nojig med pyo så kollade upp snabbt. Ultraljudet var inte solklart men visade något litet. Så hon oppades några dagar senare. Ingen pyo, däremot kroniska, äldre förändringar på livmodern.

Hon kom inte riktigt igång med att dricka efter narkosen, och blev uttorkad och fick droppas dagen efter. Men kräsen greyhound, blir lätt uttorkad med. Var lite ynk första två dygnen, sen var hon precis som vanligt. Dvs det var ett elände att hålla henne lugn fram till stygntagningen ;)

Full fräs efter stygntagningen. Hade det inte varit för stygnen så hade hon gärna fräst runt tredje dygnet efter op.

De andra har varit 9 -10 år (och av ras där det är rätt gammalt), har varit friska innan, men drabbats av pyo och opererats akut. En hämtade sig aldrig riktigt, oppades mitt i rötmånad, problem med sårläkning, och det läkte tillslut, men hon blev 'gammal över en natt' och togs bort några månader senare pga att hon blivit 'gammal'.

De andra hämtade sig trots åldern fint, något lite längre återhämtning som sagt, men då var de ju lite nedsatta pga pyo när de oppades. De har varit 'tillbaka' på ungefär en vecka, och efter stygntagning farit runt som innan (vilket varierat beroende på hur hunden var, från fullt ös medvetslös till något värdigare).

Så, ingen direkt tuff återhämtningstid hos våra i alla fall, ett par dagar - en vecka, sen har DE tyckt det var fullt fit for fight igen. Dock är det ju konvalescens och 'ta det lugnt och fint' tills stygnen är borta, dvs 10 - 14 dagar. Så länge har ingen utom den där jag nämnde som blev gammal över en natt tyckt själva att de behövt ta det lugnt dock ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrera eller inte.......

Nej, inte på de vi kastrerat iaf. De är rätt sänkta första dygnet oftast, men det är de ju ofta efter narkos, även utan att man plockat ur 'halva innanmätet' på dem.. Absolut största problemet har varit att hålla dem i stillhet tills stygnen är borta faktiskt. Nu kan vi naturligtvis haft en enormt tur, men fyra opererade tikar, och de har opererats i högre ålder och pga problem. Så med en ung, frisk tik borde risken vara ännu mindre och de hämta sig om möjligt ännu snabbare =)
 
Sv: Kastrera eller inte.......

Våran tik är kastrerad pga livmoderinflammation!

Men vi har inga problem med hennes hull,hon är i perfekt trim och äter ett helt vanligt foder,inget dietfoder!

Hon har en MYCKET bra pälskvalitet,trots att hon klipps med maskin,är en trimras!

Nackdelen(?) är att hon fick urinläckage,inkontinens ca 6 mån efter sin op,men det innebär inga bekymmer,hon får ett piller om dagen,och håller helt tätt,finns inga som helst läckage!

Så,jag har inte upplevt något negativt efter op!

Hon var sitt vanliga jag ungefär efter en vecka!
 
Sv: Kastrera eller inte.......

Kan tillägga att ingen av våra tikar har blivit mer lättfödda heller. En var lättfödd redan innan, hon blev varken bättre eller sämre. De andra pyo-tikarna har varit 'normalfödda' och fortsatt vara det. Min Millis var grymt svårfödd, och fortsatte vara det.

Pyo-tikarna var samma ras som Movi har (dvs riesenschnauzer), och deras päls förändrades inte märkbart heller. Även de maskinklipps.

Sen har jag ju kastrerat lite pojkar med. En blev MER svårfödd efter kastrering (var grymt svårfödd innan), det var liksom Millis en greyhound. Ingen av deras päls förändrades.

Utter är ju också kastrerad, han blev VÄLDIGT lättfödd. Extremt. Han var normal mot svår innan, men är ju nu så extremt lättfödd att han får stå på Hills r/d. Hade ganska halvtaskig päls innan kastrering, och den har inte förändrats märkbart den heller.

Viktor är för tidigt för att ha med i sammanställningen.

Så om man räknar både hanar och tikar, och tar bort Viktor, så har vi haft *tänka* 6 kastrerade, 4 tikar och 2 hanar.

Av de 6 så har
0 st fått inkontinensproblem
0 st fått förändrat pälskvalitet trots 4 st trimras
1 blivit mer lättfödd
1 blivit mer svårfödd

Jag är väldigt pro-kastrering, jag anser att fördelarna vida överväger risken. Och hade jag fått som jag velat hade pappas nuvarande varit kastrerad i förebyggande syfte med, då det med tikar är snarast en fråga om NÄR och inte OM de ska få pyo känns det som.

Alla våra tikar som blivit 8 år eller äldre har fått pyo, utan undantag tyvärr. I 9 - 10 årsåldern har det varit klippt. Nu har det ju gått bra med alla utom en, men det är ju alltid en större risk det går snett när de är gamla och har pyo, än unga friska som kastreras förebyggande.
 
Sv: Kastrera eller inte.......

Lite allmänt KL, snor tråden lite då jag själv funderar på att kastrera mitt lilla boxertik. Nu är hon ju visserligen bara 13 veckor så det är ju ett bra tag kvar tills dess.

Men när kan man kastrera som tidigast? Hon kommer ju växa en lång tid framöver, kan kastreringen ha någon inverkan på det? Hon ska ju ställas ut så det vore ju lite oturligt om hon blev alltför "manhaftig" om någon förstår hur jag menar :D. Hur vanligt är det att släthårsraser får någon förändring i pälsen, någon som har erfarenhet av detta? De jag har läst om som fått det har varit långhårs- eller trimraser.

Vid vilken ålder brukar storvuxna raser få sitt första löp?
 
Sv: Kastrera eller inte.......

Ålder på första löpet är ju väldigt individuellt. Större raser brukar ju ta längre tid, har hört att det kan ta upp till 15 månader innan de löper första gången. Man brukar väl säga att 6-8 månader eller så är normalt att större hundar kan börja löpa, sen kanske det varierar per individ. Min gick på ca. 8 månader(schäfer/collie, 61 cm i mankhöjd vid den åldern).
 
Sv: Kastrera eller inte.......

Det låter ju lovande för vår tik. Hon är aktiv av sig och ung, så det svåraste blir väl att hålla henne lugn o sen att hundarna inte busar med varandra på ett tag.
Vi diskuterade mer sen jag sa att jag fått bra respons härifrån så nu är det bestämt, vi ska ta kontakt med veterinär för att höra när vi kan kastrera henne, det blir väl nån gång till hösten. Tror inte heller de gör några såna operationer under sommaren väl pga infektionsrisken.
 
Sv: Kastrera eller inte.......

Vid vilken ålder brukar storvuxna raser få sitt första löp?

Runt ca 8 månaders ålder.
Har hört av en (vad jag ser som mkt kunnig) uppfödare att om hunden blir 1år eller mer innan den får sitt första löp så har man troligtvis missat det allra första löpet, för det märks tydligen inte alltid speciellt tydligt.

Min saluki (62cm, 20kg :p) löpte när hon var 8½ månad.
 
Sv: Kastrera eller inte.......

Min hund (australian shepherd) löpte när hon var 9 1/2 månad
 
Sv: Kastrera eller inte.......

Det låter ju lovande för vår tik. Hon är aktiv av sig och ung, så det svåraste blir väl att hålla henne lugn o sen att hundarna inte busar med varandra på ett tag.
Vi diskuterade mer sen jag sa att jag fått bra respons härifrån så nu är det bestämt, vi ska ta kontakt med veterinär för att höra när vi kan kastrera henne, det blir väl nån gång till hösten. Tror inte heller de gör några såna operationer under sommaren väl pga infektionsrisken.

Man kastrerar ju året runt när det finns medicinska skäl, oftast är det inga som helst problem, men jag skulle personligen undvika just juli och augusti om det gick.

Men du har ju gott om tid nu med.
 
Sv: Kastrera eller inte.......

Hon ska ju till o löpa vilken dag som helst, sett tydliga tecken, men de kanske kastrerar strax efter löp med? Ska ringa o höra veterinären på måndag nu när vi väl bestämt oss.
 
Sv: Kastrera eller inte.......

Hör med veterinären du, så kan ni planera in när det är som bäst.

Btw, sen när det är kastrerat och klart, om du har hunden försäkrad, meddela försäkringebolaget. De ersätter ju inte kastraktion förebyggande så, så du får ju ingen ersättning. Däremot har flera bolag en lägre premie för tik som kastrerats förebyggande. Ingen jättestor sänkning, men litegrann.
 
Sv: Kastrera eller inte.......

Tack för tipset, kom på nu att vi fått nåt från vår försäkring om just det.
 
Sv: Kastrera eller inte.......

Vissa bolag, Folksam bland annat, ger en rabatt på premien om tiken är kastrerad - eftersom det ger dom en bättre chans att slippa behöva betala ut pengar för en äldre tik med livmoderinflammation längre fram ;)

Trollet:
Vi har kastrerat några tikar genom åren, och återhämtningstiden har gått enormt bra för allihopa. Mest erfarenhet har jag av Fralla och GD.
Ingen har kastrerats pga livmoderinflammation, tumörer eller annat så dom kan väl räknas som friska då. Någon för att den inte ska ha fler valpar, en annan för att dom fått en allergi - osv osv.
Ca 2 dagar efter operation har alla varit uppe på benen precis som normalt, hoppar själv upp i säng/soffa etc. Sen har man med tvång fått hindra dom från att leka hejvilt innan stygnen är tagna :)

Min tidigare Staffe kastrerades lite över 4 års ålder, och hon var låg samma dag. Dagen efter började hon äta, sprang efter mig och var skitsur för att hon inte fick leka med (Världens mest hårdhänta) Benjamin.. När stygnen var tagna efter 10 dagar så brottades dom och lekte i trädgården i 3 timmar i sträck, haha.
 
Sv: Kastrera eller inte.......

Det är ungefär så där jag får vänta mig med Tindra. Juzzy o hon leker ju inte de stillsammaste lekarna precis, så där kommer det att bli tufft att förhindra.

Så skönt att läsa att det gått bra för de flesta. Har haft mina hjärnspöken att hon ska vara skitdålig jättelänge osv.
:grin:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 182
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 004
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 222
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Hej! Gjorde ultraljud på min ena tik (snart 3 år) för att kolla lever/galla (p.g.a lite förhöjda värden), i samband med det upptäcktes...
Svar
7
· Visningar
2 751
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp