Kastrera en American akita hane

H

Hannizz-A

Hej allesammans!
Tänkte fråga er om någon av er har en erfarenhet inom att kastrera en American akita hane?
Min pojkvän är änna lite halv trött på att att både min eurasier är en tik och min kissemiss är en hona. För lite "Manpower" i huset 😂
Jag har ingen erfarenhet utav den rasen, men är uppfuxen med alla olika sorters hundraser eftersom min farsa är jägare. Jag fyller 28 år i sommar 2020.
Och det var mestadels jag som dresserade dessa små goingarna så känner mig väldigt erfaren när det kommer till hundar.
Jag har sätt på flera sidor att när man kastrerar en eurasier så blir deras päls heeeelt annorlunda. De får jääätte lång päls som ser helt torrt ut och ägarna får sådana problem med att få ordning på detta.

Nu får jättegärna ge mig tips om vad ni tycker om kastrering och är det någon som har en american akita, skriv gärna om hur de är som hundar och vad som är viktigt att tänka på när man skaffar en.
American akita har alltid varit en utav mina drömraser så jag blir väldigt tacksam om ni kan dela med er utav era erfarenheter och kunskaper inom den rasen.

Ha en fin dag!
Mvh Hanna som älskar sina pälsbarn 🥰❤️
 
Mina 5 cent är att kastrering aldrig är en bra idé så vida hunden inte lider av sina hormoner eller blir sjuk på något sätt så att kastrering måste göras.

Rädslor löper stor risk att förstärkas. Risken för osämja med andra hundar ökar när deras doft förändras, pälsen blir ofta sämre och ämnesomsättningen också.
 
Mina 5 cent är att kastrering aldrig är en bra idé så vida hunden inte lider av sina hormoner eller blir sjuk på något sätt så att kastrering måste göras.

Rädslor löper stor risk att förstärkas. Risken för osämja med andra hundar ökar när deras doft förändras, pälsen blir ofta sämre och ämnesomsättningen också.
 
Mina 5 cent är att kastrering aldrig är en bra idé så vida hunden inte lider av sina hormoner eller blir sjuk på något sätt så att kastrering måste göras.

Rädslor löper stor risk att förstärkas. Risken för osämja med andra hundar ökar när deras doft förändras, pälsen blir ofta sämre och ämnesomsättningen också.

Tack för svar!
Jag hade en Västgötaspets för ca 6 år sedan och han blev väldigt sjuk från ingenstans och jag fick hålla på att åka fram och tillbaka till veterinären så han fick dropp o massa annat elände.. Men tyvärr gick inte hans liv att rädda så jag fick låta honom somna in. Efteråt säger då flera veterinärer att nästa gång jag skaffar en hanhund ska jag kastrera honom. Just för att undvika "prostataproblem" osv som min älskade vovve fick bland annat och sen massa annan skit 😢 blir lite rädd då att detta ska hända igen och att man står där helt hjälplös när man försökt allt!
 
Jag reagerar direkt när jag hör att nån vill skaffa en hund för att få mer "manpower" och blir intresserad av en stor kraftfull hund. Bara för att en person är en man och anser sig macho och tuff så betyder det inte att han klarar av en stor kraftfull hund. En liten tjej kan lika gärna klara den stora och kraftfulla hunden bättre.
 
Jag reagerar direkt när jag hör att nån vill skaffa en hund för att få mer "manpower" och blir intresserad av en stor kraftfull hund. Bara för att en person är en man och anser sig macho och tuff så betyder det inte att han klarar av en stor kraftfull hund. En liten tjej kan lika gärna klara den stora och kraftfulla hunden bättre.

Vissa män kan vara lite speciella och kanske inte alltid tänker på hur de uttrycker sig... Själv vet jag att jag kommer få ha mest ansvar och dressera hunden så som jag vill ha min hund. En lugn och trygg hund som kan hänga med mig på mina äventyr. Bland annat vara med i min eka och fiska och koppla av med både katten Elsa och eurasiern Vera och osv ❤
 
Senast ändrad av en moderator:
Vissa män kan vara lite speciella och kanske inte alltid tänker på hur de uttrycker sig... Själv vet jag att jag kommer få ha mest ansvar och dressera hunden så som jag vill ha min hund. En lugn och trygg hund som kan hänga med mig på mina äventyr. Bland annat vara med i min eka och fiska och koppla av med både katten Elsa och eurasiern Vera och osv ❤

Jag säger inte att det måste vara så men det dyker direkt upp en varningsflagg hos mig när jag hör sånt. Problemet med dessa män är just att de inte tänker. De vill ha en hund som matchar dem utan att tänka på att hunden kanske blir för mycket för dem.

Jag har hört historien så många gånger. Ung tuff man skaffar tuff hund för att matcha. De skaffar inte en pudel trots att en del av dem troligtvis skulle passa bättre med en sån.

Angående rasen ni är intresserade av låter det som en svår hund. Det låter som en hund som lätt kan bli farlig i fel händer. Lätt för aggressivitet mot hundar av samma kön. Ska helst ha lekkompisar som inte är så intresserade av att bestämma osv står det på rasklubbens hemsida. Men om ni är säkra på vad ni skaffar så visst. Men skaffa den inte bara för att utseendet tilltalar.
 
Tack för svar!
Jag hade en Västgötaspets för ca 6 år sedan och han blev väldigt sjuk från ingenstans och jag fick hålla på att åka fram och tillbaka till veterinären så han fick dropp o massa annat elände.. Men tyvärr gick inte hans liv att rädda så jag fick låta honom somna in. Efteråt säger då flera veterinärer att nästa gång jag skaffar en hanhund ska jag kastrera honom. Just för att undvika "prostataproblem" osv som min älskade vovve fick bland annat och sen massa annan skit 😢 blir lite rädd då att detta ska hända igen och att man står där helt hjälplös när man försökt allt!
Min hund kastrerades, ung, då han var kryptorchid, och han fick ändå enorma prostataproblem på äldre dar. Förstorad prostata med infektioner, ett elände. Så kastrering är ingen garanti att såna problem inte dyker upp.
 
Krasst känner jag att det är otroligt onödigt att fundera på att kastrera nu i "förebyggande" syfte. Har hunden hormonella problem, absolut kan man då fundera på att kastrera en hanhund. Jag skulle även ha i åtanke att Akitan har en väldigt liten avelsbas och då är "alla" friska och sunda hundar ev viktiga för rasens framtid.
I min ras och även i andra raser som är små i populationen har vi problem med att många kastrerar sina hanar på hög, vilket är synd för att ev kan även familjehunden vara en kandidat för sin ras utveckling.
 
Jag måste säga att jag tycker att det är både lustigt och motsägelsefullt att vilja öka maskuliniteten i hushållet och ändå klippa bollarna och få bort det manliga könshormonet :angel:

Sen håller jag med övriga om att det känns olustigt att planera en kastration på en hund man inte skaffat än och inte ens har träffat. Det är liksom onödigt, och en tråkig inställning avelsmässigt.

Sedan tycker även jag att ni bör tänka över rasvalet, jämfört med American Akita är ju Eurasiern väldigt mild och enkel. Om ni trivs med den lättsamma Eurasiern kanske ni bör satsa på nåt liknande?

Sedan vill jag flika in med att hundvana inte är speciellt svartvitt. Man kan ha levt ett helt liv med en viss typ av hund som man känner utan och innan, för att sedan inse att en annan typ av hund fungerar helt annorlunda och gör en till nybörjare på nytt. Att du är uppvuxen med jakthundar betyder alltså inte att du per logik är skicklig på att träna en American Akita :)
 
Jag tycker man väljer ras/kön på hunden efter vad man vill leva med. Och om man sen stöter på oväntade problem så kan man så klart kastrera. Bäst är dock att testa kemisk kastrering först eftersom vissa individer reagerar sämre än andra på kastrering.

Dålig päls och lätt för att lägga på sig samt osäkehet, främst mot andra hundar, är inte ovanligt. Hundar som kastreras utan problem är inte heller ovanligt.

Detta har visserligen redan skrivits i tråden, men eftersom jag så ofta hör att kastrering skulle vara att förebygga problem så vill jag gärna vara med och påpeka baksidorna..
 
Vad är det med just akitan som gör att ni vill ha den?

Att kastrera en hund i förebyggande syfte är, som andra sagt, en mycket dålig idé oavsett ras.

Tycker din sambo att han behöver en hanhund i huset för att känna sig själv mer manlig så rekommenderar jag att du ger honom presentkort på psykologbesök i present nästa gång han fyller år eller liknande.
 
Vad är det med just akitan som gör att ni vill ha den?

Att kastrera en hund i förebyggande syfte är, som andra sagt, en mycket dålig idé oavsett ras.

Tycker din sambo att han behöver en hanhund i huset för att känna sig själv mer manlig så rekommenderar jag att du ger honom presentkort på psykologbesök i present nästa gång han fyller år eller liknande.
Great minds think alike!
 
Grannen har 3 american akita.

Jättefina hundar på håll.

Han har problem med att de är aggressiva mot andra hundar. Min granne aktiverar dem mycket och de tränas regelbundet men det finns en anledning till att han har ett 2m högt staket och får ut och gå med dem en och en åt gången.

Vill inte trasha ner rasen i sig men de skiljer sig rejält från eurasiern.
 
Jag har en kastrerad hanhund och jag kommer aldrig göra om det.
Pälsen blev hemsk (massa underull), han blir fet av ingenting och han har blivit osäker och tjaffsig mot andra hundar.

Jag har haft hund med samma typ.av päls som Akita innan och det vore en mardröm att äga en sån hund om den fick samma pälsbekymmer som min nuvarande har fått (strävhårig ras)
 
Hej allesammans!
Tänkte fråga er om någon av er har en erfarenhet inom att kastrera en American akita hane?
Min pojkvän är änna lite halv trött på att att både min eurasier är en tik och min kissemiss är en hona. För lite "Manpower" i huset 😂
Jag har ingen erfarenhet utav den rasen, men är uppfuxen med alla olika sorters hundraser eftersom min farsa är jägare. Jag fyller 28 år i sommar 2020.
Och det var mestadels jag som dresserade dessa små goingarna så känner mig väldigt erfaren när det kommer till hundar.
Jag har sätt på flera sidor att när man kastrerar en eurasier så blir deras päls heeeelt annorlunda. De får jääätte lång päls som ser helt torrt ut och ägarna får sådana problem med att få ordning på detta.

Nu får jättegärna ge mig tips om vad ni tycker om kastrering och är det någon som har en american akita, skriv gärna om hur de är som hundar och vad som är viktigt att tänka på när man skaffar en.
American akita har alltid varit en utav mina drömraser så jag blir väldigt tacksam om ni kan dela med er utav era erfarenheter och kunskaper inom den rasen.

Ha en fin dag!
Mvh Hanna som älskar sina pälsbarn 🥰

Trött på att det är för många av honkön i huset? Behöver mer manpower?
Jeeesus. Ge honom lite motorolja, en kalender med pinupor och en snusdosa så får han nog testosteronet att flöda.
Jag förstår att kommentarer kring detta inte var vad du ville ha tråden till men det är nog absolut den dummaste motiveringen till val av hund som jag någonsin har hört.
 
Tack för era svar, jag ska ta och prata med uppfödaren om vad hon tycker om detta. Det är först och främst jag som är intresserad utav en akita, så den kommer vara mest min inte min pojkväns. Sen att jag använde mig utav just "Manpower" var lite på skämt och trodde ni skulle förstå det, men jag ber hemskt mycket om ursäkt för att några av er tog så illa upp av detta. Jag älskar alla djur och tar väl hand om dom, de blir ju mina pälsbarn och jag gör allt för att de ska må bra i sinnet och ha bra kondition. Trivas helt enkelt.

Det står även att eurasier är en reserverad ras mot främlingar och jag får väldigt ofta höra det. Dock är min hund raka motsatsen, älskar när det kommer hem folk eller om man möter på folk ute på promenaderna.
Jag har alltid haft hanhundar innan vera kom in i bilden, tänkte då att det hade varit kul att skaffa det igen❤️
Har alltid gått på många hundkurser och i slutet av dessa så har det alltid varit olika slags tävlingar för att se hur mycket hunden och ägaren har lärt sig.
Jag och hundarna jag haft genom mitt liv har fått fullpoängare på alla tävlingarna, så jag tror inte det ska vara några som helst problem med en american akita. Alla hundar behöver tränas tidigt för att det ska bli en så harmonisk vän som möjligt. Har läst mycket om dessa och träffat flera på my dog och pratat med deras ägare om hur akitan är osv. De säger att akitan inte är aggressiv, det beror helt på hur mycket tid ägaren har lagt på den. Varför jag funderar på att kastrera är för att varenda veterinär jag pratat med har rekommenderat detta, därför blir man lite tveksam och undrar varför liksom... Men förstår helt vad ni menar med att det är en ovanlig ras och att det då är synd att kastrera honom. Men eftersom jag har en tik hade det kanske varit lättare att ha en hane tillsammans med henne. För när jag läste om akita så stod det att den helst inte ska bo ihop med en annan hund utav samma kön 🤔 men samtidigt tänker jag att det kan såklart ändras om man tidigt tar med valpen så den får träffa olika hundar, samt människor. Så har jag gjort med vera och hon har blivit helt exemplarisk när vi möter hundar eller människor. Visst hon är inte den lekfulla typen mot andra hundar, hon är mer som Ferdinand som luktar på blommor vid sidan om ❤️ men snäll är hon alltid med stort tålamod.
 
Trött på att det är för många av honkön i huset? Behöver mer manpower?
Jeeesus. Ge honom lite motorolja, en kalender med pinupor och en snusdosa så får han nog testosteronet att flöda.
Jag förstår att kommentarer kring detta inte var vad du ville ha tråden till men det är nog absolut den dummaste motiveringen till val av hund som jag någonsin har hört.

Hahaha det översta lät inte alls dumt, ska fixa det till honom 😉
 
Jag har en kastrerad hanhund och jag kommer aldrig göra om det.
Pälsen blev hemsk (massa underull), han blir fet av ingenting och han har blivit osäker och tjaffsig mot andra hundar.

Jag har haft hund med samma typ.av päls som Akita innan och det vore en mardröm att äga en sån hund om den fick samma pälsbekymmer som min nuvarande har fått (strävhårig ras)

Så himla tråkigt om det skulle bli så ☹️👎🏼 har fullt upp med min eurasier när hon har sin fällningsperiod. Så himla konstigt att det kan hända med pälsen... Undra varför Veterinärer tjötar om att man ska kastrera hundarna då?? 🤔😡
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp