kastrera för att få leka med fler polare?

ako

Trådstartare
Har sedan ett par månader en jättetrevlig Springerhane på snart fyra år (omplac p g a ändrade fam förh). Han är precis sådan som man önskar sig; pigg o aktiv ute och lugn o slapp inne. Han är lydig, kelig och social på alla sätt, och han har t o m lärt sig att vara snäll mot våra katter. Vi har inte märkt av några hanhundstendenser som ridning på ben eller liknande heller.

MEN, det finns ju et MEN. Enligt förra ägaren kan han vara aggresiv mot andra hanhundar, och vi har även själva märkt tendenserna (inget har hänt, men det beror ju också kanske på att vi helt enkelt inte LÅTIT något hända). Det funkar bra att koppelpromenera med annan hane men när vi prövat att ha dem lösa (den andra hunden är dessutom yngre och "snäll") har han visat tecken på att inte vara "snäll" så vi har tagit i sär dem.

Många anser ju att folk bara vill kastrera för att få en mer lätthanterlig och lydig hund, men så är inte fallet här. Han är jujättelydig och trevlig på alla sätt. Problemet är bara att det känns svårt att med hjälp av lydnadsträning få honom att vara snäll när han är lös med andra hundar, och samtidigt tycker jag att det är hemskt trist att han inte kan få ha några kompisar. Tyvärr är alla hundar (nästan) i bekanntskapskretsen just hanar.

Så, vad tycker ni? Kan kastration i ett sådant här fall vara vettigt? Nackdelar? Andra alternativ? Alla synpunkter mottages tacksamt, dock helst inga kommentarer om att "det är bara lata människor som inte har pli på sin hund som vill kastrera ;) ).
 
Sv: kastrera för att få leka med fler polare?

Jag skulle inte kastrera. För det första är det inte någon garanti på att han skulle börja älska hanhundar efter kastration (eller ens att det blir NÅGON mental skillnad). För det andra skulle jag bara kastrera min hund om det fanns ett PROBLEM på något sätt - inte för att han ska få leka med hundar av samma kön. :confused:
 
Sv: kastrera för att få leka med fler polare?

Jag hade nog inte kastrerat utav bara den anledningen. Hade nog ordnat så att han fått leka lös med tikar istället. Glöm inte att NI är ju faktiskt hans flock! Även om hundar gillar att leka med varandra så anser jag att de inte behöver ha så himla stort kontaktnät. Ni verkar ju inte ha några som helst problem annars med denna hund. Till och med koppelpromenader med hanar går ju bra. Inte alltid det enklaste om man har en hanhundsilsk hund!
Har själv en hanhund som funkar lika bra som eran fast han är även snäll med hanar, men hade däremot STORA problem med löptikar. Han mådde dåligt under långa perioder när tikar i byn löpte (alltid var det någon som gjorde det) och åt knappt. Han mådde verkligen dåligt och jag ville egentligen inte kastrera, men till slut gjorde vi det i alla fall och han har mått som en prins sedan dess! Han har fått "ro i kroppen" och äter som han ska osv.
Kastreringen var inte helt problemfri för våran herre och direkt eftreråt när jag förstod hur ont han hade och hur taskigt han mådde (ville inte göra ifrån sig i början bl.a) ångrade jag mig nästan! Men efter ca 10-14 dagar var han helt ok igen och då var det ju skönt att det var gjort.
Om hunden hade några grava problem som skulle kunna underlättas av en kastrering skulle jag överväga det, men inte av eran anledning. Inte ens säkert att det skulle hjälpa eftersom han är så pass gammal. Beteendet kanske inte skulle upphöra i och med kastrering då det har satt sig i huvudet, om du förstår vad jag menar? Kan vara lite sent att bryta mönstret med fysiska ingrepp då det blivit ett invant beteende.
 
Sv: kastrera för att få leka med fler polare?

Fast det är ju det jag tycker ÄR ett problem; att han inte kan få var lös med andra hundar. I sin tidigare familj hade han en tikkompis, som det ju gick jättebra med, men nu är ju inte situationen sådan här.

Självklart har jag ingen förespegling om att det skulle vara någon garanti för att han skulle älska andra hanhundar, och någon annan mental skillnad är jag - som tidigare nämnts- inte i behov av, men min förhoppning är ju att han lättare skulle kunna umgås med andra hanar. Fast det kanske inte gör någon skillnad alls? Jag vet inte. Tycker dock att det borde göra det, då det just är hanar det rör sig om.

Varför är egentligen kastration av hund så himla laddat? Hästar och katter som inte ska användas i avel kasteras ju för jämnan, varför tycker många att det är så heeeemskt att kastrera hundar? Vad är de konkreta nackdelarna? Detta är verkligen något jag undrar över, för den generella inställningen till att kastrera hundar är ju väldigt långt ifrån den inställning gemene man har till samma ingrepp på katter och hästar som inte ska användas i avel.

Tack för vidare svar och diskussion. Konkreta för- och nackdelar är extra välkomna, samt svar på frågan om varför man generellt sett är så neg till kastr av hund.
 
Sv: kastrera för att få leka med fler polare?

Tack för intressant och tänkvärt svar! Ja, det är ingent enkelt beslut, och egentligen har jag inte ens funderat så himla seriöst på det. Undrade mest över möjligheten.
 
Sv: kastrera för att få leka med fler polare?

Ju mer jag tänker på det desto tveksammare är jag till att det skulle hjälpa. Egentligen är det väl ett ganska naturligt beteende han har? Handjur (och människor med för den delen! :D ) har ju en förmåga att vilja mäta sig med varandra och förvara sin flock. OM du nu ändå funderar på kastration så kan du ju pröva den kemiska vägen först för att se om det har önskad effekt. Då får du hormontabletter på recept som du får ge en tid och de har samma effekt som en fysisk kastrering.
Håller med dig om det där med inställningen till kastration av hund. Inte för att jag är för det om det inte är nödvändigt, men om man vänder på det: Om man inte kastrerar sin hankatt ses man ju nästan som oseriös!!!
I vissa länder kastrerar man nästan alla hanhundar som inte ska gå i avel. Ungefär som vi gör med våra katter.
Personligen är jag lite emot operativa ingrepp som inte är nödvändiga. Sen är det ju en bedömningsfråga i sig om vad som är nödvändigt eller ej...
 
Sv: kastrera för att få leka med fler polare?

Skulle inte kastrera pga det du nämner.

Du har en frisk, glad hund som fungerar bra! Varför riskera något?

Det jag upplever med kastrerade hanhundar är att de har svårare för att leka med både tikar och hanar. Alla ska upp och rida på en kastrerad.

Du skriver att han visat agg. tendenser när han fick träffa en yngre hane. Vad har han visat då? Och hur har den yngre hanen betett sig? Det är inte bara vanlig "uppfostring" av en livlig yngling?
 
Sv: kastrera för att få leka med fler polare?

Våran kastrerade hanhund funkar bra med alla normalt funtade hundar oavsett kön, men det har han alltid gjort så där tror jag inte att själva kastreringen har någon betydelse. Däremot så tror jag också att det KAN blir svårare för andra hundar att leka normalt med en kastrat. Den är ju varken eller, liksom!

Egentligen så är det fullt normalt att hundarna rangordnar sig i flocken oavsett kön. När rangen väl är satt blir det sällan problem om man inte har tex två väldigt jämna individer. Det är egentligen vi som ställer till det där. Det mest naturliga för en hund är att umgås, leka med sina flockmedlemmar och inga andra. Det är vi människor som tror att hunden mår bra av att hälsa på och leka med alla möjliga hundar man stöter på ute, men så funkar inte hunden i vilt tillstånd. Nu behöver inte flocken i praktiken betyda bara familjen, utan kanske några andra hundar man ofta träffar. Där drar jag gränsen för mina hundar. På så vis är rangen glasklar. Nu är mina hundar så där löjligt glada och skulle säkert komma överens med andra ändå men jag finner ingen anledning.
 
Sv: kastrera för att få leka med fler polare?

Kockan skrev:
: Om man inte kastrerar sin hankatt ses man ju nästan som oseriös!!!
I vissa länder kastrerar man nästan alla hanhundar som inte ska gå i avel. Ungefär som vi gör med våra katter.
Personligen är jag lite emot operativa ingrepp som inte är nödvändiga. Sen är det ju en bedömningsfråga i sig om vad som är nödvändigt eller ej...

Jag tycker det vore en ide att se över en förenkling av kastrering för de hundar som helt klart inte har någonting att göra i avel, blandraser exempelvis. Så blir det helt omöjligt att fjanta fram massa stora svarta blandraser som slutar på hundstallet eller med en kanyl i benet för att somna in.
Precis så resonerar jag med mina två hankatter, risken finns att de sätter på nån löphona här nånstans och fler kattungar föds som ingen vill ha = Det ska inte behöva finnas valpar ingen vill ha heller.
Och det ska definitivt inte finnas valpar som har föräldrar som är så omaka att det inte går att hantera hunden.
 
Sv: kastrera för att få leka med fler polare?

Precis. Jag träffar så många hundägare som är helt upprivna för att deras hund inte längre vill/kan leka med andra hundar. De slutar antingen i att deras hund nonchalerar den andra, hälsar artigt eller börjar slåss. Med detta vill de ha hjälp. Många anser att kastrering kanske skulle vara en idé.

De kan inte förstå att hunden deras inte har något som helst intresse för att leka med en främmande hund. Att deras hund alltid lekt som valp och unghund betyder inte att den kommer fortsätta vilja leka med allt och alla.

Det fungerar inte så. Mina hundar, vilket är väldigt grymt enligt en del, får inte träffa andra hundar utöver sin sekundärgrupp. De får heller inte hälsa på hundar som vi möter ute. Tyvärr är det ovanligt många som tycker man är konstig som inte tillåter det.
Mina hundar har inget behov av att hälsa på kreti och pleti. De har varandra, oss och sekundärgruppen.
 
Sv: kastrera för att få leka med fler polare?

Du och jag har tyvärr garanterat aldrig träffats, för jag har aldrig träffat någon "ute bland folk" som delar min uppfattning om detta fullt ut!
Förut när jag jobbade som hundförare på vaktbolag resonerade de flesta på detta sätt. Dessa hundar var i och för sig så pass skarpa att "Svensson" inte skulle ha kunnat hantera dessa ändå trevliga och välfostrade individer.
Men ute i vardagen tycker de flesta att man är konstig som inte låter hundarna hälsa på alla...
 
Sv: kastrera för att få leka med fler polare?

Oj då. Råkade skicka iväg svaret 2 ggr!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: kastrera för att få leka med fler polare?

TACK ALLIHOP för intressanta svar! Tror inte jag kommer att kastrera honom i slutändan, han får väl klara sig utan polare. Han verkar ju nöjd som det är. Funderade mest över möjligheten.

Vad det gäller uppförande mot unghunden (eller nästan valp; 5 månader, knappt) så morrade han dovt och "hoppade på" den, dock utan att bita den tack och lov, men det såg inte ut som lek/uppfostran, och dessutom visade sig unghunden underlägsen redan från början.

Tycker inte heller att hundarna ska få hälsa på allt som voffar, och har man flera så är det väl inget snack om att de inom familjen räcker som hundsällskap. Vi har ju bara en (och tänker inte skaffa fler; med 4 hästar, 5 katter o 1 hund är pälskvoten välfylld.... ;) ), o det var därför jag tyckte han kunde behöva få leka med andra. Å andra sidan, som Kockan skrev, är vi ju hans flock nu.

Tack o hej
 
Sv: kastrera för att få leka med fler polare?

men blandraser är ju ofta en produkt av 2 renraser...........menar du då att man skall kastrera alla renraser?? ditt argument håller dåligt tycker jag.

Varför inte kastrera hanhundar?? Ni som säger emot det, har ni häst?? valacker ?? Vad man än säger så kan det inte vara fel att kastrera hanhundar....däremot kanske det kan vara onödigt i många fall....
 
Sv: kastrera för att få leka med fler polare?

Hur hoppade han på? La han upp tassarna på ryggen på den andra hunden?
Visade han sig aggressiv med sitt ansikte, blottade tänder, bakåtstrukna öron?
Hade de koppel på sig eller var de lösa, hur nära stod ni ägare?
Det låter oftast värre än vad det är när hundar hälsar och det vanligaste felet är att man inte tillåter hundarna göra upp ordentligt.
Är ni osäkra på att "läsa" hundarna ta hjälp av någon instruktör på Brukshundklubben.
Det är ytterst ovanligt att en vuxen hund spöar en 5 månaders valp, då är det oftast en sjuk vuxen hund.
 
Sv: kastrera för att få leka med fler polare?

Jag klandrar ingen som kastrerar sin hanhund. Frågan är bara vad de tror att de får ut av det. Om det är till någon hjälp så är det nog värt besväret och pengarna, men annars kanske det är onödigt precis som du skrev. Det är ju inte alltid helt utan komplikationer men om det får önskad effekt så är det värt det.
Tycker som du martha: Inte alls fel att kastrera men kanske onödigt i endel fall! Lite sjukt att det är ett så laddat ämne vad gäller hundar!
 
Sv: kastrera för att få leka med fler polare?

Du och jag har tyvärr garanterat aldrig träffats, för jag har aldrig träffat någon "ute bland folk" som delar min uppfattning om detta fullt ut!
Nä, vi har väl aldrig det! :D

Nu har jag ju schäfrar och det är få, mycket få, som stannar och frågar om deras hund får hälsa på mina. Så det problemet har jag inte. Och är det nu någon som frågar och jag säger nej, så kommer alltid följdfrågan om de är aggresiva. :smirk: De får ett nej där också.
 
Sv: kastrera för att få leka med fler polare?

Ja, han lade tassarna på ryggen o morrade, men bet inte. Det är ju min första hund (och som tidigare nämnts är den supertrevlig i temperamentet på alla andra sätt, definitivt inte "sjuk") och jag kanske är mesig. Valpens ägare tyckte oxå det var lite läskigt, och det är hennes första hund också. Vi får kanske försöka ta hjälp av en tränare e d. Ska prata med tränaren på kursen som vi ska börja på om ett par veckor. Nu har vi gjort så att vi har gått på koppelpromenader med dem tillsammans, och då har de nosat o det har gått bra, men jag känner mig osäker på att släppa i hop dem. Samtidigt är det ju säkert en vinst om de lär känna varandra när den ena fortfarande är liten.

Den lille är en shiba, och enligt hans uppfödare kan just shibor ge ett provocerande intryck på andra hundar, eftersom de har den uppsyn de har med käcka små öron rakt upp och svansen över ryggen. Någon som har erfarenhet?
 
Sv: kastrera för att få leka med fler polare?

Nu är det ju egentligen omöjligt att säga om hur hundarna beteede sig och varför när man inte har sett dem.

han lade tassarna på ryggen o morrade, men bet inte.

Men ovan är ett fullt normalt beteende från en äldre mot en yngre. Om valpen visade för hög intensitet i sitt uppträdande så kan den mycket väl, bör även få en tillrättavisning. Man hälsar lugnt och stilla och det är den äldre som bestämmer hur aktiva de ska vara under hälsning och vidare lek.

Lycka till och jag är säker på att Du har en mycket trevlig hund.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 664
Senast: LelleLilla
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 577
Senast: Sand
·
A
Övr. Hund Tänkte om Bke kunde ge mig råd när det gäller en fråga som jag måste ta ställning till snarast. (Ursäkta om tråden blir lite lång)...
Svar
10
· Visningar
1 350
Senast: arrak
·
F
Övr. Hund Anonymt nick.... Känner att jag sitter i en riktig rävsax och orkar inte bli dömd just nu så var snälla i era kommentarer tack...
2
Svar
24
· Visningar
2 918
Senast: Frukten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp