Kastrera hanar?

V

vendelay

Hur kommer det sig egentligen att man inte kastrerar hanhundar som inte kommer användas till avel/utställning?

Är inte det skonsammare mot hunden? Blir inte dom lugnare som katter och hästar blir? Fastän hundar är lättare att kontrollera är det inte bara skönt för dom att slippa den frustrationen det ändå måste vara att vilja para sig och inte få?

Kan någon här lägga fram lite argument för varför man ska/inte ska kastrera hundar som man gör med de flesta andra djuren? :)


-Anna
 
Sv: Kastrera hanar?

Det ar val inte helt ovanligt att kastrera hanhundar?
Jag vet flera hanhundar (i Sverige) som ar kastrerade, och jag kan inget annan an att tycka att det ar en bra ide.

Har man inte tankt att avla pa hunden, eller stalla ut den pa hogre niva, sa tycker jag att det inte finns nagon anledning till att inte kastera hunden.
 
Sv: Kastrera hanar?

Det kastreras för lite hundar - oavsett kön - i Sverige!
 
Sv: Kastrera hanar?

Givetvis skall hanhundar som har mkt testeron i sig kastreras. jag har gjort det med två av mina genom åren. Båda två slute rymma så fort det fanns en löptik på en mils avstånd, de blev mer harmoniska samtidigt som dom vaktade lika bra som förr-... helt perfekt tycker jag.
Jag ska kastrera vår nya hanhund nu till våren, det blir lite bökigt med alla tikarna runtomkring...
 
Sv: Kastrera hanar?

Jag har faktiskt aldrig träffat på en kastrerad hanhund, därför jag undrade. ^^

T.ex på skolan där jag går har dom hundutbildning, och alla hundarna bor i en länga där, och hur jobbigt lär det inte vara för hanarna när tikarna i buren bredvid börjar löpa?:o

Våran hane är inte kastrerad, jag ville att han skulle kastreras men mamma ville inte det utav någon konstig anledning, inte direkt någon nytta med en kryptorkid hanhund som dessutom är 5cm över maxmåttet för hanhund när det gäller den rasen.:angel:
Ska dra upp det igen när hon kommer hem ifrån semestern.:devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kastrera hanar?

Vår fem och ett halvt åriga hane är kastrerad. Han blev lugnare och inte lika stissig efter kastrationen. Han har även hållt sig lugn när tikar runt omkring har löpt. Däremot när vår lilltjej löpte för första gången nu i januari så kunde man inte gissa på att han var kastrerad. Han var hel "galen", ville inte skiljas ifrån henne, försökte sätta på henne med jämna mellanrum... Pratade med veterinär och detta är tydligen inte allt för ovanligt och man kan ge p-spruta med fem månaders mellanrum så ska även detta försvinna. Jag ångrar inte för en sekund att vi kastrerade honom. Då han har ett blått och ett brunt öga är ju inte heller någon utställning aktuell.
 
Sv: Kastrera hanar?

det finns nackdelar också med en kastrering, hunden kan bli fegare och slöare. har den dessutom problem med "hanhundsaggressivitet" redan innan kastrationen så lär de inte försvinna.

dessutom är det inte så att alla okastrerade hanhundar blir hormonstinna, halvdöva och översexuella varje gång de känner doften från en löptik.

jag kommer inte att kastrera någon mer hanhund om det inte är nödvändigt.
 
Sv: Kastrera hanar?

Kastrering av icke-medicinska skäl har inte varit lagligt på hund tillräckligt länge för att folk ska se det som en självklarthet. För mig är det dock självklart att kastrera katter och hundar som inte skall gå till avel. Inte för att jag inte kan eller orkar med fertila hundar utan av det enkla skälet att anser jag dem inte vara lämpliga för avel skall det inte finnas en möjlighet för dem att reproducera sig. Jag har ju insett att jag inte är perfekt och att alla kan råka ut för tjyvparningar (detta kommer jag väl få på käften för) därför kommer alla icke-avelsdjur kastreras hos mig.

Hos tikar och honkatter slipper man oroa sig för livmoderinflammation, löp som sliter på djuret, skendräktighet och risken för juvertumörer minskar drastiskt.

Hos hanar... tja, vet inte om det finns några rent medicinska skäl men för mig räcker det med att veta att de inte kommer kunna sprida sin säd som de vill.

Att kastrater kan bli tjocka vet ju alla och därför kan ju förebygga det genom att justera matintaget i samband med kastreringen. Än så länge har jag inte träffat på någon hund som blivit slö av kastrering.
 
Sv: Kastrera hanar?

Det argumentet tycker jag är ganska klent. :smirk: Avelshund eller inte, du måste ju ändå hålla koll på hunden. Det är ju inte bättre om Din, låt säga, avelshane till golden springer iväg och parar grannens cainterrier tik.

Nej, jag kasterar ingenting om det inte finns medicinska själ till det eller om hanen visar sig bli väldigt stressad över löptiksdofter. Har bekanta som fått sina hundar förstörda pga kastrering.
 
Sv: Kastrera hanar?

Hos tikar och honkatter slipper man oroa sig för livmoderinflammation, löp som sliter på djuret, skendräktighet och risken för juvertumörer minskar drastiskt.

Löp och skendräktighet är något fullt naturligt, varför skulle det slita på djuret? Visst finns det tikar som får det väldigt jobbigt under löp och skendräktighet, men de är få.
 
Sv: Kastrera hanar?

fast min har blivit fegare och det är inte alla hundar som kan umgås med honom. han blir väldigt lätt riden på, av både tikar och hanar. dock är motorn kvar så fegheten märks inte så mycket.
 
Sv: Kastrera hanar?

cillamuffins skrev:
fast min har blivit fegare och det är inte alla hundar som kan umgås med honom. han blir väldigt lätt riden på, av både tikar och hanar. dock är motorn kvar så fegheten märks inte så mycket.

Upplever det också som så, tex har jag 3 st hanar på kurs som blivit kasterade. Dessa har gått kurs hos mig sedan hundarna var valpar, nu är de snart 2 år. Den ena är mkt mkt lugnare (läs:slö) och samtliga blir vid träff av andra hundar oavsett kön, ständigt klängda/ridna på.
 
Sv: Kastrera hanar?

En katt som tappar päls, slutar äta och går ner i vikt när hon löper (och hon löper hela våren) kanske inte du tycker är slitsamt för katten, men jag tycker det. En tik som också går ner sig enormt i kondition under löp, dock inte hela våren utan "bara" två gånger om året kanske inte rör dig i ryggen heller, att tiken blir skendräktig lagom till älgjakten vilket gör henne totalt obrukbar till jakt kanske inte heller stör dig, men det stör defintivt den som köpt tiken i syfte att jaga med henne. Jag har upplevt livmoderinflammation hos både katt och tik och det är inget jag vill uppleva igen om jag kan undvika det. Tikar kommer därför att kastreras hos mig (eftersom jag inte är ett dugg intresserad av hundavel).

Och jag har aldrig skrivit att kastrering skulle vara en ursäkt att inte hålla koll på hunden, däremot vet jag att alla är felbara och oavsett hur mycket kontroll man har över hunden så kan man inte kontrollera allting i ens omgivning och "situationer" kan uppstå.
 
Sv: Kastrera hanar?

Hur kommer det sig egentligen att man inte kastrerar hanhundar som inte kommer användas till avel/utställning?

Är inte det skonsammare mot hunden? Blir inte dom lugnare som katter och hästar blir? Fastän hundar är lättare att kontrollera är det inte bara skönt för dom att slippa den frustrationen det ändå måste vara att vilja para sig och inte få?

Kan någon här lägga fram lite argument för varför man ska/inte ska kastrera hundar som man gör med de flesta andra djuren? :)


Långt ifrån alla hanar blir jobbiga i närhet utav löptikar.
( min förra hund brydde sig föga lite om löptikar )

Långt ifrån alla hanar som kastreras blir lugnare vad gäller löptik ( beror lite på när man kastrerar m.m )

Många kastrerade hanar vill fortfarande para sig.

Man måste söva hunden i onödan = alltid en risk.

Dessutom vet jag av egen och andra erfarenhet att kastrerade hanar har det svårt med andra hundar ( både tikar och hanar )
Med det menar jag att de andra hundarna inte accepterar en kastrerad hund.

Min förra hane blev påhoppad av både tikar och hanar som var aggressiva mot honom och dessa hundar hade gjort samma sak mot andra kastrerade hundar.

Jag tycker helt det beror på VARFÖR man kastrerar sin hund, är det för att man inte orkar ta tag i hunden aktivering behov och hoppas att den ska bli slöare och inte kräva så mycket ?

Är det för att man inte har lydnaden på sin hund men ändå vill kunna ha den lös, utan risk för att det bli valpar.

Tja då tycker jag man ska tänka om varför man har hund !

Jag kommer inte kastrera Atlaz även om det visar sig att han inte ska gå i avel, jag har inte kommit på en tillräckligt bra anledning helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrera hanar?

Sol skrev:
En katt som tappar päls, slutar äta och går ner i vikt när hon löper (och hon löper hela våren) kanske inte du tycker är slitsamt för katten, men jag tycker det. En tik som också går ner sig enormt i kondition under löp, dock inte hela våren utan "bara" två gånger om året kanske inte rör dig i ryggen heller, att tiken blir skendräktig lagom till älgjakten vilket gör henne totalt obrukbar till jakt kanske inte heller stör dig, men det stör defintivt den som köpt tiken i syfte att jaga med henne. Jag har upplevt livmoderinflammation hos både katt och tik och det är inget jag vill uppleva igen om jag kan undvika det. Tikar kommer därför att kastreras hos mig (eftersom jag inte är ett dugg intresserad av hundavel).

Och jag har aldrig skrivit att kastrering skulle vara en ursäkt att inte hålla koll på hunden, däremot vet jag att alla är felbara och oavsett hur mycket kontroll man har över hunden så kan man inte kontrollera allting i ens omgivning och "situationer" kan uppstå.

Detta är mycket utav mina tankegångar, tackar för att du satte dom i vädret. =) Våran tik som vi hade var kastrerad, tyvärr var jag för ung då så kommer inte ihåg om det gjorde henne annorlunda.

Tackar för svaren allihopa, skriv på :)
 
Sv: Kastrera hanar?

Läs gärna mitt inlägg igen. :smirk:

De är få djur som får problem under löp, och då finner jag ingen som helst anledning till kastrering. De som får problem ska självklart kastreras om det hjälper dem.

Och ja, jag tycker det är fel att kastera en tik bara för att hon inte fungerar som hon ska under jakten när hon löper.
 
Sv: Kastrera hanar?

Hos hanar... tja, vet inte om det finns några rent medicinska skäl men för mig räcker det med att veta att de inte kommer kunna sprida sin säd som de vill.

Att låta sin hund sövas enbart för den orsaken har jag svårt att begripa?

Att söva hunden innebär alltid en risk!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 954
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 205
Senast: Human
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
685
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 687
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp