Kastrera hanhund!

Kicki_83

Trådstartare
Vi funderar på att kastrera våran 1 åriga hanhund.

Vi har inte tänkt avla på honom för han är blandras och vill inte att han ska bli "Löptiktokig".

Tänkte jag kunde få höra lite för och nackdelar med kastration.
 
Sv: Kastrera hanhund!

Som du själv säger -man behöver inte oroa sig för "ovälkomna" valpar hos ev grannar och att ha en hanhund som tjuter och tuter så fort det löps i grannskapet.
Finns massor av fler fördelar men för mej finns det egentligen bara en enda nackdel och det är att hunden har lättare att gå upp i vikt och därmed lättare att bli överviktig men detta går enkelt att förhindra med rätt sorts foder direkt efter kastreringen ;)
 
Sv: Kastrera hanhund!

Finns en rätt ny tråd om just fördelar och nackdelar med kastration. Sök i forumet.
 
Sv: Kastrera hanhund!

Som du själv säger -man behöver inte oroa sig för "ovälkomna" valpar hos ev grannar och att ha en hanhund som tjuter och tuter så fort det löps i grannskapet.
Finns massor av fler fördelar men för mej finns det egentligen bara en enda nackdel och det är att hunden har lättare att gå upp i vikt och därmed lättare att bli överviktig men detta går enkelt att förhindra med rätt sorts foder direkt efter kastreringen ;)

Fast det där men viktuppgång är väl ändå en myt. Vi har tre kastrater hemma, två som kastrerats i vuxen ålder (6 och 7 år vid kastration) och en som kastrerats som unghund (8 månader) och alla har snarare svårt att hålla hullet. Ena tiken, labbeblandis blev lätt rund innan kastreringen men efter får vi fodra upp henne för att hon inte ska tappa i vikt. Samma sak med den äldre jämthundshannen.

Jag ser inte heller några nackdelar alls med kastration utan tycker snarare att alla djur som inte ska gå i avel borde kastreras.
 
Sv: Kastrera hanhund!

Jaha sökte innan jag skapade denna men hittade ingen ny tråd om ämnet. *kl* ja vikten är vi inte så oroliga för. Brukar dom bli lugnare när nån kastrerar dom? Vi har ett litet yrväder här hemma vi.
 
Sv: Kastrera hanhund!

Njae, riktigt en myt är det inte. Energibehovet hos en kastrerad hane är mindre än det hos en okastrerad, ger man då samma fodermängd som innan kastreringen kan hunden naturligtvis gå upp i vikt. Men att de automatisk blir tjocka, "bara sådär" av en kastrering stämmer inte. Sedan finns det ju självklart alltid individuella skillnader när det gäller energibehovet, både hos kastrerade och okastrerade.
Hanen här hemma kasterades förra året och han har inte gått upp i vikt trots samma fodergiva och motion, men för större delen av hundarna är det så att energibehovet minskas efter kastrering.

Så länge man har koll på hullet och agerar i tid om man märker att hunden börjar öka i vikt så ska det inte uppstå några problem.
 
Sv: Kastrera hanhund!

Jag skulle inte påstå att de blir lugnare. Möjligen att hundar som reagerar starkt på löptikar/löp blir mindre stressade men inte lugnare. Snarare har våra blivit piggare när det inte är massa hormoner som löper amok i kroppen. Yrvädret blir nog kvar;)
 
Sv: Kastrera hanhund!

Bra det att yrvädret blir kvar. Fast tjejtokigheten försvinner. :)

*kl*

ska läsa lite i den andra tråden också se om man får lite svar på några frågor där.
 
Sv: Kastrera hanhund!

Jag har två kastrater den ena 4 år och den andra snart 3. Båda kastrerades när dom var ca 1,5 år. Tjejgalna, skvättiga och bjäbbiga mot andra hundar var de främsta skälen. På den äldre märks jättestor skillnad, han är lugn på gränsen till slö och går upp i vikt jättelätt efter kastrationen. Den andre däremot är precis som innan, det är full rulle kanelbulle och inte ett uns fett på kroppen. Han som har blivit förändrad har också fått de positiva effekterna vi förväntade oss medans den andre har kvar sitt hanbeteende. En granne sa till mig att det nog inte hjälpte eftersom pudlar är så erotiska:laugh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 317
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
656
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 296
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 708
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp