Bukefalos 28 år!

Kastrera hankatt

I

Isidor

hur gammla har era han katter vart vid kastrering ? Har en hane på 6 månader funderar på att kastrera honom snrat är det för tidigt ?
 
Sv: Kastrera hankatt

Nej det är inte för tidigt. I USA och Danmark (bl.a) kastrerar man hanar redan vid 12 v, här i Sverige brukar man rekomendera 6 mån så att dom inte hinner tillverka några bebisar innan kastrering.
 
Sv: Kastrera hankatt

"Min" veterinär rekommderade 10månader..Men efterssom mina två katter är syskon så fick dom kastreras redan vid 5 månader, ville inte ha några kattungar från dom :crazy:

Är 6månader någon allmän rekommendation eller säger varje veterinär bara vad just dom tycker?
 
Sv: Kastrera hankatt

Tyvärr är vissa veterinärer dåliga på att ta till sig ny forskning. Förr trodde man att det var bäst om honkatten fick en kull ungar innan man kastrerade. Det är inte alls sant.
Kulorna är oftast nere vid 6 månader, det brukar inte vara nått problem.

Tror SVA har gått ut med en rekomendation på 6 mån, eftersom vi har stora problem med fertila hanar som springer ute och tillverkar barn hit och dit.
 
Sv: Kastrera hankatt

Min hankatt kastrerades när han var 6 månader.
 
Sv: Kastrera hankatt

Min hankatt kastrerades när han var 6 månader gammal. Enligt min vet kunde man göra det tidigare om det ansågs nödvändigt och självklart senare också, men han brukade göra det när katten var runt 6 månader.
 
Sv: Kastrera hankatt

Våran yngsta var ca 10 månader då vi kastrerade honom, dom 2 äldre var nog en bra bit över året.
 
Sv: Kastrera hankatt

Min hane var nästan 6 månader, ville ha det gjort tidigt då han bor med sin kullsyster och fick ta en tid då det passade för mig och jag var hemma dagarna efter
 
Sv: Kastrera hankatt

Min hane var runt 3 år när han kastrerades. Han var hemlös och jag köpte han från ett katthem.
 
Sv: Kastrera hankatt

Min äldsta levde solokvist så pass länge att han vart straxt under nio månader när han kastrerades. Då hade han vaccinerats några månader innan.
Yngsten fick också vänta tills han nästan var nio mån. han skvätte inte och muppade inte öht så jag hade ingen panik.

Jag tror dock att lillen fick mindre sömnmedel än den stora, den stora kom hem som ett kolli :crazy: Nisse låg på mattan i vardagsrummet och försööökte titta på en men han orkade inte.
Man får rådet att låta katten vakna i ett mörkt och tyst rum.. tjena.. lillkatten sprängde ut ur lådan så fort jag kom hem och fylle-vinglade sej fram -ut skulle han på en gång.. men det fick han inte.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Bison
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 119
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
646
Övr. Katt Har en hankatt på 7 månader som attackerar mina tre äldre katter (12 år) hela tiden. Han är kastrerad för ca 2 månader sen. Han slåss...
2
Svar
24
· Visningar
2 475
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp