Kastrera hingst, behöver råd!

Petraan

Trådstartare
Hej!
Som jag lade ut i förra tråden letar min trettonåriga dotter efter sin första ponny. Jag själv har bra med erfarenhet och ridit hela mitt liv, men det där med hingstar är inte min starka sida ;)
På gårdagen så hörde sig en tjej av sig med en ÅTTAårig hingst hon ville sälja. Den verkade passa in jättebra på beskrivningen, förutom att den är hingst då.
Ägaren sade även att hon kunde fixa kastrering.

Jag förklarade för henne att vi inte ville ha en hingst, i stallet där vi ska stalla in vår blivande ponny finns några ston osv. Dock frågade jag mig själv om det vore värt att provrida för att i alla fall testa, jag vill inte ha en åttaårig valack som beter sig som en hingst.

Ägaren hörde av sig igen och berättade igen att hon kunde kastrera hingsten och priset läggs på säljaren, hon kunde behålla honom några månader efter och se så att allt blir bra.

Jag har verkligen funderat nu, det var en fantastiskt fin kille som vi föll för när vi först läste igenom texten, men när "hingstdelen" kom så blev dottern otroligt besviken.
Det stod även att han inte beter sig hingstigt alls, och det kan man ju bara försäkra sig om man bestämmer sig för att komma ner och titta :confused:

Tror ni att det skulle vara okej att kastrera en hingst vid åttaårs ålder? Det beror väl mycket
på individen, men detta verkar vara en mycket trevlig kille. Dock får man ju kolla på honom och se om texten lyder verkligheten.

Har hört att man brukar kastrera dem runt 1-2 års ålder, så är väldigt skeptisk, men som sagt så är jag inte så insatt på kastrering. Varför väljer man att kastrera en hingst så sent? Är det för att det är värt att föra gener vidare?

Mvh Petra :up:
 
Vissa hästar blir valacker på en gång vid kastrering oavsett hur de var innan och hur gamla de är. Andra fortsätter vara hingstiga och sannolikheten för det är större ju äldre de är vid ingreppet.

När hästen är så "gammal" rekommendera de flesta veterinärer en liggande kastrering vilket är betydligt bättre och mycket dyrare.
 
Jag har låtit kastrera två hingstar när de varit 5½ år gamla.
Båda är jättetrevliga valackar numera.
De var trevliga och lätthanterliga även som hingstar - även om en av dem började "mopsa sig" i hagen när han väl kastrerades.

Så baserat på min personliga erfarenhet kan det gå mycket bra även vid sen kastrering.

Å andra sidan kan ju den häst TS träffat på vara en sådan som "alltid" har lite hingstfasoner för sig med att klättra på ston eller liknande. Dock tror jag inte att det bör vara problem att han en sent kastrerad valack på samma anläggning som ston även om jag personligen skulle vara tveksam över att släppa honom i samma hage som ston.
 
Vissa hästar blir valacker på en gång vid kastrering oavsett hur de var innan och hur gamla de är. Andra fortsätter vara hingstiga och sannolikheten för det är större ju äldre de är vid ingreppet.

När hästen är så "gammal" rekommendera de flesta veterinärer en liggande kastrering vilket är betydligt bättre och mycket dyrare.

För mig skulle (i höstas, då jag senast lät kastrera hingst varav en var 5½ år och den andre var 3½ år gammal) stående, hemma av distriktsveterinär kosta ca 3000kr.
Liggande sövda på hästsjukhus kostade 5.500kr/st.

För mig var det lätt värt prisskillnaden om ett par tusenlappar: hemma hade jag varit tvungen, förstås, att ta ledigt från jobbet en dag vilket omräknat i pengar kostar mig ett par tusenlappar (jag får ut dryga 40 efter skatt, ruskigt men sant). Dessutom större risk för komplikationer och infektioner.

På hästsjukhuset lämnade jag in innan jobbet, och hämtade när arbetsdagen var slut. Hästarna var vid hämtning pigga och glada igen, väl omhändertagna inklusive övervakade efter sövningen.
 
Om det är viktigt att hästen ska kunna gå med/nära ston helt utan problem alternativt att hästen ska kunna gå i stora flockar så hade jag inte ens åkt och kollat. Visst det finns valackar som har samma problem men oddsen är ju högre att det blir problem när det gäller en nykasterad hingst.
 
Om det är viktigt att hästen ska kunna gå med/nära ston helt utan problem alternativt att hästen ska kunna gå i stora flockar så hade jag inte ens åkt och kollat. Visst det finns valackar som har samma problem men oddsen är ju högre att det blir problem när det gäller en nykasterad hingst.

Håller helt med. Visst kan det bli en valack direkt, men det kan också vara livslånga problem med klättrande och hingstbeteende. Hade det haft betydelse för mig hade jag i inte ens åkt och tittat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 247
Senast: Dandylinn
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150
Katthälsa hej allihopa! Jag hoppas att ngn vill ta sig tid och läsa detta inlägg och hjälpa mig! Jag har en birmahona på 1 år, hon är kastrerad...
Svar
18
· Visningar
7 070
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 558
Senast: Miamamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp