Kastrera honkatter.

Inte_Ung

Trådstartare
Är det etiskt försvarbart att kastrera honkatter bara för att vi inte orkar med allt skrikande kring löp?
Jag känner mig som en bödel när jag funderar på att packa in alla skrikande honkatter i bilen och köra dem till en Veterinär som skall sprätta upp dem och skära bort inälvor.

Kan jag få litet stöd i mina beslut här?
 
Jag kastrerade min dam så fort hon var gammal nog att kastreras. Ville inte hålla på och pyssla med p-piller och riskera att hon ändå blir dräktig när hon är ute. Hon har aldrig haft problem med viktuppgång och är en väldigt effektiv jägare när hon väl är ute. Det är ganska skönt för oss alla inblandade att slippa löp och sånt. :)
 
Självklart kastrerar man även honkatter. Man bör kastrera innan första löpet för att minimera risken för juvertumörer men så fort det går är bättre än inte alls. En kastrerad katt blir mer harmonisk så tvärtom ska du känna dig snäll som låter katterna slippa må dåligt i löpen och istället må bra hela tiden.
 
Ja, 100%. Våra kastreras också minuten de är tillräckligt mogna, innan första löp. De lever fridfulla liv så, inga jobbiga hormonsvängar och vi slipper oro över kattungar och sjukdom relaterat till livmodern.

En av våra honor var liten till storleken när hon kastrerades och hon växte aldrig mer efter det, så hon förblev som en större kattunge i storlek :laugh: För övrigt en drömkatt. Stencool vid bilåkning, veterinärbesök och semesterresor. Lite översocial kanske:angel:
 
Med tanke på den ökade risken för juvertumörer, så självklart kastrering innan första löp. Dessutom minskar risken för att katten blir skadad om den försvinner iväg på vandring utomhus i jakt på en hankatt. De slipper stressen av att befinna sig i löp etc. Bara fördelar med kastrering.
 
Är det etiskt försvarbart att kastrera honkatter bara för att vi inte orkar med allt skrikande kring löp?
Jag känner mig som en bödel när jag funderar på att packa in alla skrikande honkatter i bilen och köra dem till en Veterinär som skall sprätta upp dem och skära bort inälvor.

Kan jag få litet stöd i mina beslut här?
Katter som inte ska användas i avel mår bättre som kastrerade vare sig det är hon- eller hankatter. Honkatter far illa av löp efter löp, efter löp... kull efter kull efter kull... Så varför skulle det inte vara etiskt försvarbart.

Att honkatter MÅSTE ha kull, innan kastrering, är bara en dålig skröna, för att få en ursäkt att inte kosta på sin katt kastrering. :heart

Så gör din fina kisse en tjänst och kastrera henne. :heart

S*Alegni's Europé som blev tvungen att avliva en av sina honkatter året innan katteriet sattes på vila, pga cancer pga långvarig användning av P-piller till katt. Ännu en anledning till att kastrera sin honkatt.
 
Ja, 100%. Våra kastreras också minuten de är tillräckligt mogna, innan första löp. De lever fridfulla liv så, inga jobbiga hormonsvängar och vi slipper oro över kattungar och sjukdom relaterat till livmodern.

En av våra honor var liten till storleken när hon kastrerades och hon växte aldrig mer efter det, så hon förblev som en större kattunge i storlek :laugh: För övrigt en drömkatt. Stencool vid bilåkning, veterinärbesök och semesterresor. Lite översocial kanske:angel:

Som min honkatt då. Hon är väldigt liten och nätt.:)
 
Är det etiskt försvarbart att kastrera honkatter bara för att vi inte orkar med allt skrikande kring löp?
Jag känner mig som en bödel när jag funderar på att packa in alla skrikande honkatter i bilen och köra dem till en Veterinär som skall sprätta upp dem och skära bort inälvor.

Kan jag få litet stöd i mina beslut här?
En kastrering är väldigt fin och bra operation inget sprättande och sånt.
Gör det för dina katters skull.
De läker fort med
 
Katter som inte ska användas i avel mår bättre som kastrerade vare sig det är hon- eller hankatter. Honkatter far illa av löp efter löp, efter löp... kull efter kull efter kull... Så varför skulle det inte vara etiskt försvarbart.

Att honkatter MÅSTE ha kull, innan kastrering, är bara en dålig skröna, för att få en ursäkt att inte kosta på sin katt kastrering. :heart

Så gör din fina kisse en tjänst och kastrera henne. :heart

S*Alegni's Europé som blev tvungen att avliva en av sina honkatter året innan katteriet sattes på vila, pga cancer pga långvarig användning av P-piller till katt. Ännu en anledning till att kastrera sin honkatt.
Min katt, som jag hade när jag var yngre, fick p-piller i många år och så småningom juvertumörer. Jag vet inte varför vi inte kastrerade henne egentligen. På den tiden skulle de ha löpt och vara ett år gamla tror jag, så vi började med p-piller och sen rullade det på. :(
Iofs blev hon ändå drygt 13 år men hade kanske blivit några år äldre utan p-piller.
 
Det handlar inte om att vi människor inte klarar honans beteende under löp. Är hon inte 100% innekatt så är det mer eller mindre 100% chans att hon upprepade gånger får kattungar, och/eller försvinner för att hitta en hane (samt skrikande strilande hanar omringar huset). Uppfödare 'står ut' med löpande honkatter under tiden de avlar men kastrerar sedan så fort som möjligt. P-piller är naturligtvis en möjlighet men då ska man också se till att katten får i sig pillren varje dag, vilket inte direkt är lätt. Plus den ökade risken för juvertumörer.

Jag tror inte det finns en veterinär i Sverige som inte skulle rekommendera kastrering, än mindre se det som att slita ut inälvor. Det är en ren rutinoperation och katten slipper lida av sina mycket starka hormoner. För kattens skull, kastrera.
 
Tycker man bör kastrera alla bondkattar vart man inte skall ha kattungarna själv- alla raskatter kastreras ju innan dom säljs, så ser inget som helst fel på det. Tycker mycket er synd om alla stackarna utan hem och som får ett dåligt liv då dom inte är önskade.
Jag är Helt och hållet med på tåget att alla katter som inte ska gå i planerad avel bör kastreras, men Säljs de verkligen kasterade? Här är är normen/rekommendationen minst sex månader eller i alla fall två kilo.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 184
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 555
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp